Loading...

  • +1
    مامان مریم و آرمان جون
    مامان مریم و آرمان جون
    پنجشنبه 9 آبان 1392 - 01:21

    زايمان طبيعي، فوايد و توصيه هاي مفيد (6810 بازدید)


    اگر مي‌خواهيد زايمان طبيعي داشته باشيد


    کساني که به زايمان طبيعي فکر مي کنند بايد تمام هم و غم خود را براي سالم پشت سرگذاشتن دوران بارداري خود بگذراند.


    امروزه آمار زايمان سزارين در کشور ما بسيار بالاست و بسياري از مادران ترجيح مي دهند که کودک خود را با روش سزارين به دنيا بياورند.


    انجام عمل سزارين در ابتدا تنها براي مادراني بود که به دلايل مختلفي قادر به انجام زايمان طبيعي نبودند و در صورت زايمان طبيعي، سلامت خود و يا نوزادشان به خطر مي افتاد. اما متاسفانه امروزه حتي مادران سالم و به دور از خطر، تنها به دليل ترس از درد زايمان طبيعي، به زايمان سزارين روي مي آورند، هر چند که مضرات زايمان سزارين براي کساني که امکان زايمان طبيعي برايشان وجود دارد بسيار گفته شده است.


    فوايد زايمان طبيعي


    فوايد پزشکي :


    1 – پيشگيري از خطر مرگ : بزرگترين فايده‌ي زايمان طبيعي کاهش مرگ مادر است . زيرا جراحي سزارين مانند تمام جراحي‌ها داراي خطر مرگ ناشي از عوامل بيهوشي گزارش شده است به طوري که نسبت مرگ و مير در سزارين 7 برابر زايمان طبيعي است .


    2- پيشگيري از خطر عفونت : در واقع شايع‌ترين انواع عفونت پس از جراحي سزارين، عفونت رحم ، عفونت محل زخم جراحي و عفونت مثانه است ولي در زايمان طبيعي عفونت رحم به ندرت ديده مي شود .


    3 - پيشگيري از « از دست دادن خون : به طور متوسط،‌ خوني که در زايمان طبيعي از دست مي‌رود حدود 700-500 ميلي‌ليتر است و در مقابل خوني که در سزارين انتخابي از دست مي‌رود حدود 1000 ميلي ليتر است.


    4 – پيشگيري از آسيب ديدن دستگاه ادراري : در زايمان طبيعي احتمال آسيب ديدن به مثانه بسيار کم است .


    5 – پيشگيري از آسيب ديدن روده: پارگي و انسداد روده‌ ، عارضه جانبي شايع هر جراحي است که براي مجاري دستگاه گوارش مشکل ساز است زيرا در اين وضعيت حرکت روده‌ها کند و و يا در موارد نادر متوقف شده و محتويات روده داخل آن باقي مي‌ماند.


    6 – پيشگيري از لخته شدن خون در پاها: اين حالتي است که در آن خون داخل سياهرگ لخته مي‌شود و معمول‌ترين محل تشکيل لخته‌، سياهرگهاي پا است . خطر ايجاد آن پس از جراحي سزارين ، ده برابر زايمان طبيعي است .


    7 – پيشگيري از هيسترکتومي ( برداشتن رحم ) :عمل سزارين به خصوص اگر تکرار شود در برخي موارد موجب چسبندگي جفت به عمق ديواره‌هاي رحم مي شودکه در اين موارد مجبور به درآوردن رحم مي شوند .


    فوايد رواني:


    1 – احساس خوشايند از توانايي در زايمان طبيعي


    2 – احساس مشارکت در زايمان و درک نحوه تولد نوزاد


    3 – احساس تسلط و حاکم بودن بر اتفاقات حين زايمان


    4 – احساس برقراري ارتباط فوري و پيوند احساسي با نوزاد پس از وضع حمل


    5 – احساس رضايت از پذيرفتن مسؤوليت هاي مادرانه و مراقبت از نوزاد


    فوايد زايمان طبيعي براي نوزاد:


    1- از آنجا که فوايد تغذيه طبيعي با شير مادر مورد توجه است سزارين براي مادراني که مايلند نوزادشان را با شير خود تغذيه کنند مشکل ساز خواهد شد . اغلب زناني که زايمان طبيعي مي‌کنند بلافاصله پس از تولد نوزاد ، تغذيه با شير خود را آغاز مي‌کنند و شيردهي در زناني که سزارين مي‌شوند با تاخير آغاز مي گردد.


    2 – يکي از خطرناکترين عارضه جانبي جراحي سزارين براي نوزاد‌، نارسي است،‌ اصطلاح نارسي عموماً‌ براي شرح دادن وضعيت نوزادي به کار مي‌رود که به دليل انتخاب زمان نادرست زمان سزارين، نارس به دنيا آمده است .


    3 – هنوز هم در اغلب بيمارستانها براي جراحي سزارين بيهوشي عمومي صورت مي‌گيرد و متاسفانه داروي به کار رفته براي بيهوشي مادر از طريق جفت به بدن نوزاد مي‌رسد . در اين صورت گاهي نوزاد لمس و فاقد واکنش‌هاي لازم به دنيا مي‌آيد .


    4 - يکي ديگر از عوارضي که به نظر مي‌آيد بر اثر سزارين در نوزاد بروز کند فقدان ايجاد فشار بر روي دستگاه تنفسي است در اين حالت تخليه‌ي مايع از اعماق ريه نوزاد ،‌به طور کامل صورت نمي‌‌گيرد . به همين دليل بروز مشکلات تنفسي در نوزاداني که به روش سزارين به دنيا آمده اند در مقايسه با زايمان طبيعي بيشتر است .


    آيا مي دانيد که اين يک باور غلط است که اگر نوزاد به روش سزارين متولد شود باعث کاهش ميزان آسيبهاي وارده بر او مي شود. چون نتايج تحقيقات انجام شده در دنيا ، در ميان دو گروه از نوزاداني که با روش هاي طبيعي و سزارين متولد شده اند ، نشان داده که با افزايش سزارين اين آسيبها نظير ميزان فلج ها به ويژه فلج مغزي کاهش نيافته است.


    آيا مي دانيد که دانشمندان بر اين باورند عمل سزارين مي تواند افسردگي بعد از زايمان را در مادران بيشتر کند.


    آيا مي دانيد تاکنون ثابت نشده است که افزايش هوش و سطح ايمني به نوع زايمان مرتبط است و اين يک باور غلط است که کودکاني که به روش سزارين متولد مي شوند باهوش تر از متولدين زايمان طبيعي هستند .


    آيا مي دانيد يکي از عمده ترين دليلي که باعث تشديد درد زايمان در مادران باردار مي شود ترس و اضطراب مادر باردار از فرايند زايمان است.


    با روشهاي مختلف مي توان اين درد را در مادران باردار کاهش داد از جمله :آموزشهاي لازم وکافي در طول دوران بارداري و آگاهي مادر باردار از فرايند زايمان،انجام تمرينهاي ورزشي مناسب در طول دوره بارداري،تمرينات تنفسي ؛ انجام زايمان بدون درد و...


    آيا مي دانيد که اين يک باور غلط است که با انتخاب سزارين، هيچ گونه درد و مشکلي را تحمل نخواهند کرد و اين در حالي است که درد و عارضه پس از انجام سزارين ايجاد خواهد شد .


    آيا مي دانيد که در کشور ما سزارين تبديل به اقدامي تجملي و لوکس شده است و انجام زايمان به اين روش براي مادران اعتبار مي آورد بدون آن که به عوارض آن فکر کنند و اين يک باور غلط است.


    آيا مي دانيد مدت بستري شدن و توانايي بازگشت به کارهاي عادي و روزمره بعد از زايمان طبيعي خيلي کمتر از سزارين است و مادراني که زايمان طبيعي داشته اند زودتر به خانواده خود ملحق مي شوند.


    آيا مي دانيد مادراني که زايمان طبيعي داشته اند در دادن آغوز به نوزاد خود موفق تر هستند چرا که خوردن آغوز يا کلستروم به عنوان اولين واکسن براي کودک منافع بسياري دارد.


    آيا ميدانيد که پس از زايمان طبيعي، مادران با انجام ورزشهاي مناسب ، به مراتب سريعتر از زماني که سزارين مي شوند، مي توانند تناسب اندام خود را بدست آورند.


    آيا مي دانيد متولدين با زايمان طبيعي زودتر آغوش گرم مادرشان را احساس و يک رابطۀقوي عاطفي ميان مادر ونوزاد بر قرار مي شودکه در تکامل احساسي و رفتاري نوزاد در آينده بسيار مهم است.


    توصيه هاي ما به مادران باردار:


    روزنه/ مادراني علاقمند به انجام زايمان طبيعي هستند، مي توانند با رعايت نکات زير از انجام زايمان سزارين جلوگيري کنند.


    کساني که به زايمان طبيعي فکر مي کنند بايد تمام هم و غم خود را براي سالم پشت سرگذاشتن دوران بارداري خود بگذراند.


    ۱- به محض مشاهده علايم بارداري در خودتان، به پزشک متخصص زنان و زايمان مراجعه کنيد (درصورت عدم دسترسي به متخصص زنان و زايمان به مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتي و درماني مراجعه کنيد) تا مورد معاينه قرار بگيريد. مراجعه منظم مادر به پزشک، در طول دوران بارداري بسيار حائز اهميت مي باشد.


    ۲- يک مادر در طول دوران بارداري خود بايد سعي کند موادغذايي سالم و تازه را مصرف کند. از آبميوه هاي آماده که حاوي مواد افزودني هستند کمتر استفاده کند و آبميوه تازه مصرف کند. روزانه شش وعده غذايي سبک ميل کند. مواد لبني را زياد مصرف کند به خصوص شير را (بهتر است شير کم‌چرب باشد). مصرف قند و چربي و نمک خود را تا حد ممکن کنترل کند. هر روز ورزش کند، البته ورزش هايي را که متناسب با دوران بارداري باشد.


    رعايت همه اين نکات براي کنترل ميزان قند خون مي باشد، زيرا در صورت بالارفتن گلوکز (قند خون) وزن جنين بالا مي رود و شانس زايمان طبيعي نوزاد با وزن بالا، بسيار کمتر از نوزاد با وزن طبيعي مي باشد.


    ۳- اگر مادري هستيد که علاقمند به انجام زايمان طبيعي هستيد، سعي کنيد پزشک متخصص زناني را انتخاب کنيد که آمار انجام زايمان هاي طبيعي او بيشتر از زايمان سزارين او باشد. متاسفانه برخي از متخصصين زنان و زايمان بدون علت، مادر را به انجام سزارين تشويق مي کنند.


    ۴- مي توانيد با مراجعه به مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتي از اطلاعات ماما استفاده کنيد. اغلب ديده مي شود که ماماها اطلاعات خوبي را براي انجام زايمان طبيعي به مادران ارائه مي دهند. پس اگر چنين مامايي را يافتيد، حتما از اطلاعات او بهره مند شويد.


    ۵- کسب اطلاعات در خصوص مراقبت هاي دوران بارداري و آشنايي با علايم اوليه زايمان، براي پدران بسيار حائز اهميت است. مادر بايد همسر خود را تشويق کند تا اطلاعات مناسب و کاربردي را در اين خصوص ياد بگيرد تا در صورت مواجهه با علايم اوليه زايمان، مادر را به بيمارستان منتقل کند تا فرصت براي انجام زايمان طبيعي از دست نرود.


    ۶- پدر بايد توجه کند که فراهم کردن محيطي آرام و دور از تنش در خانه در دوران بارداري بسيار اهميت دارد. معمولا مادراني که بيشتر تحت حمايت عاطفي همسران خود قرار دارند، علاقمندي شان به زايمان طبيعي بيشتر مي شود، زيرا تحمل درد ناشي از زايمان طبيعي براي مادراني که پشتوانه عاطفي دارند آسان مي شود.


    ۷- اگر مادران آگاهي خود را درباره مضرات سزارين بالا ببرند، شايد رغبت کمتري نسبت به آن نشان دهند. يکي از مشکلات عمده سزارين، مشکلات تنفسي نوزادان به دنيا آمده توسط سزارين است. همچنين ميزان افسردگي پس از زايمان در مادران سزاريني بيشتر ديده شده است.


    ۸- روش هاي مختلفي براي آماده سازي بدن مادر براي انجام زايمان طبيعي وجود دارد. مي توانيد اين روش ها را از متخصص زنان و زايمان بپرسيد و با انجام آنها، بدن خود را براي زايمان طبيعي آماده کنيد.


    ۹- مي توانيد در کلاس هاي آمادگي براي زايمان شرکت کنيد. توجه داشته باشيد که مادران بايد براي شرکت در اين کلاس ها زودتر اقدام کنند، زيرا در برخي موارد نوزاد زودتر از موعد پيش بيني شده به دنيا مي آيد و اگر مادر اين کلاس ها را نرفته باشد، ممکن است آمادگي زايمان طبيعي را نداشته باشد.


    ۱۰- در ماه آخر به محض مشاهده درد شديد شکم، احتمال زايمان را بدهيد و فورا خود را براي رفتن به بيمارستان آماده کنيد.


    ۱۱- اگر مايل به انجام زايمان طبيعي هستيد، هرگز اجازه ندهيد فکر زايمان سزارين بر شما غلبه کند. اگر ذهن خود را روي انجام زايمان طبيعي متمرکز کنيد، حتما موفق خواهيد شد.


    ۱۲- گاهي مشاهده مي شود که برخي والدين به دليل علاقه به تاريخ خاصي، اصرار مي کنند که با انجام زايمان سزارين، نوزاد خود را در آن تاريخ به دنيا آورند که اين تفکرات را بايد در بين افراد جامعه از بين برد.


    ۱۳- به محض شروع درد زايمان و تا رسيدن پزشک، بايد از روش هاي طبيعي براي مقابله با دردهاي اوليه زايمان استفاده کرد، مثل راه رفتن آرام.


    ۱۴- با شروع درد زايمان، از مصرف داروهاي مسکن (ضد درد) خودداري کنيد، زيرا اين کار منجر به تاخير انقباضات رحم مادر شده و انجام زايمان طبيعي را آهسته مي کند.


    ۱۵- به خاطر داشته باشيد که هنگام بروز درد زايمان بر خدا توکل کنيد، زيرا خدا زايمان طبيعي را براي به دنيا آمدن انسان قرار داده است. پس اگر دردي هم در اين مسير وجود دارد، حتما مزاياي زيادي هم دارد.


    ۱۶- استراحت کردن قبل از انجام زايمان طبيعي بسيار مهم است، زيرا خوابيدن و استراحت کردن سبب ذخيره انرژي مادر براي انجام زايمان طبيعي خواهد شد.


    ۱۷- هنگام بروز درد زايمان، آرامش خود را حفظ کنيد. فک خود را شل نگه داريد و سفت نکنيد. گفته مي شود باز و شل نگه داشتن فک، ارتباط مستقيمي با باز شدن دهانه رحم و تولد راحت تر نوزاد دارد.


    ۱۸- هنگام زايمان، مثانه خود را خالي نگه داريد و هر ساعت براي تخليه آن اقدام کنيد.


    ۱۹- اگر براي اولين بار است که مادر مي شويد، بايد در نظر داشته باشيد که ممکن است زايمان طبيعي طول بکشد. پس خود را براي آن آماده کنيد.


    ۲۰- ذهن خود را بر روي فوايد زايمان طبيعي متمرکز کنيد. با آگاهي از فوايد آن مي توانيد اعتماد به نفس خود را بالا ببريد.

    سایتی مناسب برای جوونای توی خونه.کلوپ جوونا با موضوعات مفید و سرگرم کننده برای جوونا. www.javonpasand.ir سایت دخترمه حتما سر بزنید.
  • مامان امیرارشا
    مامان امیرارشا
    پنجشنبه 9 آبان 1392 - 07:00
    منم طبیعی زایمان کردم بعدش خیلی راضی بودم اما اون موقع خیلی درد داشتم خیلی. وااااااااااای
    پسرم.. بدون تو حتی سراغ نفس کشیدن هم نمی رم
  • مامان فاطمه
    مامان فاطمه
    یکشنبه 26 آبان 1392 - 02:29
    منم دوست دارم طبیعی زایمان کنم
    سایت من مامان یه نی نی اوچولو هستم
  • مامان فاطمه
    مامان فاطمه
    یکشنبه 26 آبان 1392 - 02:30
    ای کاش یه سری اطلاعات راجع به اینکه چیکار کنم زایمان راحت تری داشته باشیم بدین
    سایت من مامان یه نی نی اوچولو هستم
  • گلهاى بهشتى
    گلهاى بهشتى
    یکشنبه 26 آبان 1392 - 16:48
    سلام
    حفظ آرامش و قرائت قرآن و توکل بر خدا و اطمینان به اینکه زایمان طبیعی بهترین روش برای زایمان است، در کاهش درد موثر است.
    ربنا هب لنا من ازواجنا وذریاتنا قرة اعین... پروردگارا همسران و فرزندان ما را روشنی چشم ما قرار ده... سوره فرقان آیه 74
  • مامان رز
    مامان رز
    یکشنبه 26 آبان 1392 - 19:29
    سلام با تشکراز موارد جامع و کاملی که ارائه کردید =d> ، ولی زایمان طبیعی دل و جرات و شجاعت هم می خواهد که من اصلا نداشتم ،به قدری می ترسیدم که اصلا نمیتونستم به زایمان طبیعی فکر کنم ، سر سزارین اینقدر گریه کردم که کادر پرستاری فقط سعی میکردند حواس منو پرت کنند و خانم دکتر کاشانی زاده در طول این 18 دقیقه عمل ، اینقدر با مهارت و سرعت عمل این کار را انجام داد که جا دارد هیمن جا از تخصص و مهارت و همراهی و همه لطفی که به من داشتند تشکر کنم امیدوارم مامان های بعدی بتونند ولی من که نتونستم
    یکی از همکاران سه ماه بعد از من کلاس های آمادگی برای زایمان طبیعی، رژیم غذایی و ورزش ..... را انجام داد ولی بنده خدا درد طبیعی رو کشید و بعد سزارین شد
    سایت من نبض زندگی ما رز بانو
  • نی نی
    نی نی
    یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 - 07:22
    به نظر منم زایمان طبیعی خیلی خوبه




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی