Loading...

  • مامان مریم و آرمان جون
    مامان مریم و آرمان جون
    پنجشنبه 9 آبان 1392 - 21:31

    تاثير تلقين در درد زايمان (2109 بازدید)


    « به درد فکر مي کنند و به همين خاطر درد مي کشند.» اين را مريم کاشانيان، استاد دانشگاه و مدير گروه زنان دانشگاه علوم ايران درباره خانم هاي بارداري مي گويد که از کودکي طرح‌واره دردي بينهايت در زايمان روي صفحه سپيد ذهن شان هک مي شود و آن وقت شنيده هاي ترسناک شان را از همجنس هاي شان که زجر مي‌کشند، در ناخودآگاه شان انبار مي کنند تا در زايمان، همه شان را بياد بياورند و ترس و دردي وصف نشدني را تجربه کنند.


    هرچند اين متخصص زنان و زايمان اعتقاد دارد بخشي از درد زايمان به تلقين مربوط است اما مي‌پذيرد که هر زني حتي بدون تلقين هاي منفي هم ممکن است به هزار و يک دليل مقداري درد را تجربه کند و به همين علت او و همکارانش، در بيمارستان اکبرآبادي که رياستش را به عهده دارد، از روش هاي علمي و منطبق بر دانش روز دنيا براي کاهش اين نوع دردها استفاده مي کنند.


    کاشانيان توضيح مي دهد شمار بيمارستان هايي که از روش هاي کاهش درد در زايمان استفاده مي کنند يا دوره هاي آموزشي براي زنان باردار برگزار مي کنند در کشورمان کم نيست اما هنوز وزارت بهداشت فهرستي از اين بيمارستان ها منتشر نکرده است و به همين علت خانم هاي باردار، اين بيمارستان ها را نمي شناسند.


    گرچه درد شديد زايمان حاصل تلقين است اما هيچ زايماني هم کاملاً بي درد نيست و حتي اگر هيچ نادرستي *درباره زايمان وجود نداشته باشد، درد تا حدي احساس خواهد شد. علت اين درد طبيعي چيست؟


    کشش سفاق روي رحم، هنگام به دنيا آوردن بچه باعث درد مي شود. با انقباض هاي عضله اي در زمان زايمان، اکسيژن کمتري به عضلات مي رسد که يکي از عوارضش احساس درد است. با اين حال به طور کلي بايد بگويم علت دقيق درد زايمان هنوز به طور کامل مشخص نشده است.


    *حتي اگر بخشي از اين دردها تحت تأثير تلقين باشد خانم هاي باردار آن را احساس مي‌کنند. براي از بين بردن اين دردها در ايران چه روش هايي استفاده مي شود؟


    به ياد داشته باشيد که زايمان کاملا بدون درد وجود ندارد اما زايمان کم درد وجود دارد. روش هاي گوناگوني در دنيا براي کاهش درد زايمان ابداع شده است که همه آنها در ايران هم به کار مي رود.


    اين روش ها به دو گروه تقسيم مي شود: گروه اول روش هاي دارويي و گروه دوم روش هاي غير دارويي .


    مواد بي حس کننده اي که در روش دارويي مورد استفاده قرار مي گيرد يا با آمپول به کنار نخاع يا عضلات تزريق مي شود و يا استنشاقي است يعني خانم باردار، گاز بي حس کننده را، از طريق ماسک تنفس مي کند.


    روش هاي غير دارويي اما بسيار متنوع است؛ به آنها درمان هاي کمکي نيز گفته مي شود و نسبت به روش هاي دارويي اثرگذاري کمتري دارد.


    *اگر اثرگذاري روش هاي غيردارويي کمتر است چرا معمولا پزشکان اين روش ها را ترجيح مي دهند؟


    توجه داشته باشيد که تزريق دارو به مادر يک روش تهاجمي است و او هنگام تزريق اذيت مي شود و درد مي کشد. به همين علت ما در جستجوي روش هايي هستيم که هم ارزان و کم درد باشد و هم عوارض جانبي کمتري داشته باشد. روش هاي غيردارويي اين گونه است.


    *گفتيد که طيف روش هاي غيردارويي بسيار متنوع است. درباره رايج ترين شان توضيح مي دهيد؟


    اين روش ها از زايمان در آب تا هيپنوتيزم و طب سوزني و فشاري تا رايحه درماني و ماساژ درماني را در بر مي گيرد.


    حتي برخي از آنها در اين خلاصه مي شود که براي خانم در حال زايمان، نواي قرآن يا موسيقي ملايم و آرامبخش پخش شود. از ديگر روش هاي غيردارويي بسيار تاثيرگذار براي کاهش درد اين است که يکي از بستگان نزديک خانم مثلا خواهر يا مادرش هنگام زايمان کنارش باشند.


    پژوهش هاي علمي در دنيا ثابت کرده است وقتي يکي از بستگان نزديک خانم باردار کنارش باشد، زايمان راحت تر، کوتاه تر و کم درد تر مي‌شود و خانم در حال زايمان احساس رضايت بيشتري مي‌کند.


    *اين روش ها صرفا بر کاهش اضطراب خانم ها متمرکز است ؟


    هرچند هدف اصلي برخي از اين روش ها مانند پخش موسيقي يا حضور بستگان نزديک در محل زايمان، کاهش ميزان استرس خانم باردار است اما در برخي روش هاي ديگر، عوامل بيشتري در کاهش درد دخيل است.


    *در اين باره مثال مي‌ زنيد ؟


    براي نمونه، درست است که در روش زايمان در آب، مادر با نشستن در وان آبي که هم دماي بدنش است، احساس آرامش مي کند و نگراني اش کم مي شود اما عامل اصلي تاثيرگذار در کاهش درد زايمان، فشار لنفي است که آب بر شکم و رحم وارد مي کند.


    *در روش زايمان در آب، مادر تا به دنيا آمدن نوزاد بايد در آب باقي بماند؟


    دو روش براي زايمان در آب وجود دارد. در روش اول، مادر مدتي را در آب مي ماند و دردش کم مي‌شود اما براي زايمان از آب خارج مي شود و در روش دوم، مادر در آب زايمان مي کند. البته او در هر دو روش بايد از پيش آموزش ديده باشد تا مضطرب نشود.


    در روش دوم، نوزاد از داخل رحم مادر ناگهان وارد آب مي شود. به نظرتان اين کار به او آسيب نمي زند؟


    بچه در شکم مادر هم در مايع شناور است پس ورودش به آب، به محض بيرون آمدن از رحم هم آسيبي به او نخواهد زد. البته استفاده از اين روش زايمان، نياز به ماماهاي ورزيده و پزشک زنان آموزش ديده در اين حوزه دارد تا کودک را به درستي از رحم و سپس از آب خارج کنند.


    *هزينه اين روش چقدر با هزينه زايمان هاي عادي تفاوت دارد؟


    هيچ فرقي با زايمان عادي ندارد.


    *خانم ها چگونه مي توانند از اين روش براي زايمان استفاده کنند؟


    خودشان بايد تقاضاي استفاده از اين روش را با پزشک معالج مطرح کنند. در ايران، شماري از بيمارستان هاي خصوصي و دولتي از روش زايمان در آب استفاده مي کنند.


    شما گفتيد که خانم ها بايد پيش از زايمان در آب دوره هاي آموزشي بگذرانند. اين دوره ها کجا برگزار مي‌ شود؟


    بيمارستان هايي که روش زايمان در آب را ارائه مي‌دهند، دوره هاي آموزشي پيش از آن را هم برگزار مي‌کنند اما گمان نکنيد که فقط کساني که مي‌خواهند با اين شيوه فرزندي به دنيا بياورند، بايد دوره آموزشي بگذرانند. هر خانم بارداري لازم است دوره هاي آموزشي را براي آشنايي با زايمان و شيوه وضع حمل بگذراند. نکاتي که در اين کلاس ها گفته مي‌شود واقعاً ضروري است براي نمونه هر خانم بارداري بهتر است نرمش هايي را براي افزايش توان بدني اش انجام دهد.


    برگزاري چنين دوره هاي آموزشي در بيمارستان ها از اهداف توسعه هزاره است و هم اکنون برخي بيمارستان ها برگزاري اين دوره ها را شروع کرده‌اند، هرچند هنوز شمار زيادي از آنها هم کار را آغاز نکرده‌اند.


    ما در بيمارستان اکبرآبادي تهران که دولتي است، حدود 8 هفته به خانم هاي باردار آموزش مي‌دهيم چون ايمان داريم آگاهي، ميزان استرس خانم ها و در نتيجه دردشان را کم مي‌ کند.


    از ديدگاه من وزارت بهداشت بايد فهرستي از بيمارستان هايي که از روش هاي کمکي در زايمان استفاده مي‌کنند، تهيه کند و آن را در اختيار مردم بگذارد اما متأسفانه هنوز چنين فهرستي را ارائه نداده است و خانم ها بايد از بيمارستان ها بپرسند که آيا از چنين روش هايي استفاده مي‌کنند يا نه .


    *از زايمان در آب صحبت کرديم اما هنوز درباره بقيه روش هاي کمکي توضيح نداده‌ايد. براي در رايحه درماني دقيقا چه اتفاقي مي افتد؟


    از نظر علمي ثابت شده است که بوي برخي گياهان مانند اسطوخودوس، آرام بخش است و باعث کاهش درد خانم هاي در حال زايمان مي‌شود. در روش رايحه درماني اين نوع بوها يا به صورت بخور در اتاق عمل پخش مي‌شود و يا خانم در حال زايمان آنها را از طريق ماسک استنشاق مي کند و آرام مي‌‌شود.


    *کاهش درد با طب سوزني و فشاري و هيپنوتيزم هم صرفاً به علت تلقين است يا برهان علمي ديگري هم دارد ؟


    در کاهش درد با هيپنوتيزم که براي خانم هايي با قابليت هيپنوتيزم شدن متوسط و خوب مؤثر است، اضطراب مادر با رفتن به خلسه هيپنوتيزم کاهش پيدا مي کند و در نتيجه کمتر درد مي کشد.


    در طب سنتي و فشاري اعتقاد بر اين است که قسمت هايي از بدن کانال هاي درد است و درد را به مغز منتقل مي کند. در طب سوزني با استفاده از سوزن هاي مخصوص و در طب فشاري با کمک فشار آوردن، اين مناطق تحريک مي شود تا ميزان درد کمتري را به مغز منتقل کند يا اصلا پيام درد را به مغز نفرستد.

    سایتی مناسب برای جوونای توی خونه.کلوپ جوونا با موضوعات مفید و سرگرم کننده برای جوونا. www.javonpasand.ir سایت دخترمه حتما سر بزنید.
  • اندروید
    اندروید
    دوشنبه 30 مرداد 1396 - 02:38
    بدون شک مفهوم تلقین بسیار تاثیر گذار و حیاتی هست.
    با تشکر از مطلب خوب شما.
    برنامه اندروید
    اندروید




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی