Loading...

  • مامان مریم و آرمان جون
    مامان مریم و آرمان جون
    شنبه 11 آبان 1392 - 16:51

    ميان وعده هاي خوب و بد براي مادران باردار! (1255 بازدید)


    ميان‌وعده‌ها نقش اساسي در پيشگيري از ضعف، گرسنگي و افت قند خون خانم‌ باردار بازي مي‌کنند.


    ميل شديدي به خوردن شيريني داريد؟ احساس ضعف و گرسنگي مي‌کنيد؟ ميل چنداني به خوردن وعده‌هاي اصلي نداريد ولي بعد از آن مرتب ريزه‌خواري مي‌کنيد؟ اگر در دوران بارداري توجهي به رژيم‌غذايي خود نداشته باشيد...


    ممکن‌است دچار اضافه‌وزن زيادي شويد که نه‌تنها براي خود شما بلکه براي فرزندتان هم مشکل‌ساز خواهدبود. در اين دوران به دليل فشار وارد آمده به معده (به علت بزرگ شدن جنين در ماه‌هاي آخر) و ترش‌کردن‌هاي مرتب، خانم باردار بايد تعداد وعده‌هاي غذايي‌اش را بيشتر کند ولي در هر وعده مقدار کمتري غذا بخورد. در ضمن بهتر است اين موادغذايي، کم‌شيرين و کم‌چرب باشند، از بين خوراکي‌هايي انتخاب شوند که سهل‌الهضم بوده و تمام ريزمغذي‌ها، ويتامين‌ها و مواد معدني موردنياز را به بدن برسانند.


    ميان‌وعده‌ها نقش اساسي در پيشگيري از ضعف، گرسنگي و افت قند خون خانم‌ باردار بازي مي‌کنند. در اين مطلب چند ميان‌وعده مناسب را به مادران آينده معرفي مي‌کنيم:


    2 ميان‌وعده انرژي‌زا


    ماست و غلات: يک کاسه ماست ميوه‌اي را با 30 گرم غلات کامل بدون شکر مخلوط کنيد. اين ميان‌وعده براي مصرف قبل از کلاس يوگا يا شناي دوران بارداري مناسب است. در ضمن حاوي کلسيم، پروتئين، ويتامين و قندهاي پيچيده است و مي‌تواند تقريبا 3 ساعت شما را سير نگه‌دارد و باعث اضافه‌وزن هم نمي‌شود.


    يک بطري کوچک آب‌معدني و يک مشت ميوه‌هاي خشک: آب‌معدني حاوي منيزيم است که از خستگي، گرفتگي عضلات و يبوست پيشگيري مي‌کند. ميوه‌هاي خشک نيز حاوي فروکتوز و انواع ويتامين‌ها هستند و تا وعده بعدي شما را سير نگه مي‌دارند.


    2 ميان‌وعده براي زمان گرسنگي


    ساندويچ مرغ: وسط 2 ورقه نان‌ سبوس‌دار، 50 گرم گوشت مرغ کبابي همراه با چند برگ کاهو و کمي روغن زيتون بريزيد و نوش‌جان کنيد. پروتئين گوشت مرغ گرسنگي شما را از بين مي‌برد و نان هم ميل به مصرف شيريني را کم مي‌کند.


    موز غوطه‌ور در شکلات: موز را از طول برش بزنيد و به 4 قسمت تقسيم کنيد. روي هر برش قطعه‌اي شکلات تلخ بگذاريد و چند لحظه آن را درون فر قرار دهيد تا شکلات آب شود. با خوردن اين ميان‌وعده هم ويار شما به خوردن شيريني از بين مي‌رود هم منيزيم و ساير ويتامين‌ها را دريافت کرده‌ايد.


    2 ميان‌وعده‌ صبحگاهي


    شيرشکلات: شير کم‌چرب و کاکائو را با هم مخلوط کنيد و برحسب ذائقه تان آن را گرم يا سرد بنوشيد. اين ميان‌وعده نه‌تنها گرسنگي شما را از بين مي‌برد بلکه روي خلق‌وخويتان هم تاثير مثبت دارد.


    نان تست شده: از شب قبل برش‌هاي نان تست را در يک ليوان شير و شربت افرا بخيسانيد بعد روي آن کمي دارچين بپاشيد و در ظرف نچسب حرارت دهيد تا هر طرف آن کمي برشته شود.


    2 ميان‌وعده کم‌کالري


    سيب: اگر در مترو، هنگام خريد در سوپرمارکت يا موقع پياده‌روي در پارک گرسنه شديد، مي‌توانيد يک سيب گاز بزنيد. سيب هم گرسنگي شما را برطرف مي‌کند و هم ميوه کم‌کالري‌ است.


    سبزي‌هاي ترد: به سليقه خود سبزي‌هايي مثل هويج، کلم و خيار را قطعه‌قطعه و با مقداري سس کم‌چرب يا مقداري پنير سفيد يا نمک برحسب ذائقه تان مصرف کنيد.


    1 ميان‌وعده‌ ضدتهوع


    سالاد مرکبات: پرتقال، گريپ‌فروت و نارنگي را به قطعات مربع‌شکل برش‌ بزنيد و مقداري آبليمو و عسل روي آن بريزيد. اسيد ميوه و بوي خوش آن جلوي تهوع شما را مي‌گيرد و در ضمن ميان‌وعده‌اي مملو از ويتامين‌C مصرف کرده‌ايد.


    ترين ميان‌وعده‌ها


    براي آنکه در طول بارداري تناسب‌اندامتان حفظ شود و اضافه‌وزن معقولي داشته باشيد، بايد از خوردن برخي موادغذايي صرف‌نظر کنيد:


    شيريني، شکلات و بيسکويت: قندهاي ساده‌اي که سريع جذب مي‌شوند و در شکلات، بيسکويت و شيريني‌ها موجود هستند، شايد در کوتاه‌مدت شما را سير کنند اما بعد از 2 ساعت چون قندخونتان به شدت افت مي‌کند، حالت تهوع پيدا مي‌کنيد و ميلتان به مصرف شيريني بيشتر مي‌شود.


    چيپس و نان صنعتي: چربي‌‌هاي اشباع که در شيريني‌ها، چيپس و نان‌هاي صنعتي موجود است، در کوتاه‌مدت استرس شما را از بين مي‌برد و حالت تهوعتان را برطرف مي‌کند اما خيلي سريع دوباره گرسنه مي‌شويد و ميل به خوردنتان بيشتر مي‌شود در ضمن اين نوع چربي‌ها هضم غذا را هم دچار مشکل مي‌کنند.


    نوشيدني‌هاي گازدار: اين نوع نوشيدني‌ها گاهي حالت تهوع را از بين مي‌برند اما در اصل باعث افزايش اسيد و نفخ معده مي‌شوند و ميل به خوردن موادغذايي شيرين را افزايش مي‌دهند.
    سایتی مناسب برای جوونای توی خونه.کلوپ جوونا با موضوعات مفید و سرگرم کننده برای جوونا. www.javonpasand.ir سایت دخترمه حتما سر بزنید.




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی