Loading...

  • پانیسا
    پانیسا
    دوشنبه 15 دی 1393 - 17:03

    سبک صحیح زندگی در دوران بارداری (1457 بازدید)


    دوران بارداری یکی از مهم ترین و در عین حال شیرین ترین دوران زندگی هر زنی است که آرزوی مادر شدن دارد. در عین حال به دلیل تغییرات مختلفی که در بدن خانمهای باردار رخ می دهد، ممکن است مشکلاتی برای آنها پیش بیاید. رعایت برخی نکات به ظاهر ساده می تواند به مادر آینده کمک کند که دوران بارداری خوب و راحتی داشته و جنین سالمی را پرورش دهد.
    فاالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین
  • پانیسا
    پانیسا
    دوشنبه 15 دی 1393 - 17:05

    استحمام: در دوران بارداری هيچگونه محدوديتي براي حمام كردن وجود ندارد. در هفته‌های آخر، بزرگي شكم تعادل بدن را بر هم مي‌زند و احتمال اين‌كه در وان ليز بخوريد يا بيفتيد را بيشتر مي‌كند؛ بنابراين توصيه مي‌كنيم در اواخر بارداری به جای وان از دوش استفاده كنيد. در ضمن گرما و رطوبت زياد محيط حمام مي تواند باعث افزايش درجه حرارت جنين شود، بنابراين با آب ولرم دوش بگيريد و مدت حمام كردن را كوتاه كنيد.
    فاالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین
  • پانیسا
    پانیسا
    دوشنبه 15 دی 1393 - 17:06

    لباس پوشيدن: بهتر است لباس های راحت و گشاد بپوشيد. به علت افزايش حجم و دردناك شدن پستان‌ها از سوتين‌های مخصوص دوران بارداری استفاده نماييد. به خاطر داشته باشيد استفاده نكردن از سوتين، سبب از شكل افتادن و آويزان شدن پستان‌ها كه سنگين‌تر از قبل نيز هستند، مي‌شود. از كفش‌های پاشنه بلند (بيشتر از 5 سانتي‌متر) يا كاملاً تخت استفاده نكنيد زيرا اين كفش‌ها قوس كمر را افزايش مي‌دهد و علاوه بر ايجاد كمر درد، سبب بر هم خوردن تعادل نيز مي‌شود. به هيچ عنوان شلوار و جوراب تنگ نپوشيد.
    فاالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین
  • پانیسا
    پانیسا
    دوشنبه 15 دی 1393 - 17:07
    اشتغال : اگر شاغليد و بارداری بدون مشكلي داريد، تا شروع دردهای زايمان به سر كار برويد ولي از انجام كار سنگين كه سبب افزايش ضربان قلب و عرق كردن زياد مي‌شود، خودداری كنيد. شغل‌ها 3 دسته‌اند:
    1.
    مشاغل ايستا مانند آرايشگری، معلمي، فروشندگي، دندان‌پزشكي و ... كه شاغلین این حرفه‌ها روزانه بيش از 3 ساعت مي‌ايستند.
    2- مشاغل فعال مانند پزشكي، بازاريابي و خدماتي كه دائماً در حال راه رفتن هستند.
    3- مشاغل بدون تحرك مانندكتابداری، ماشين‌نويسي، منشي‌گری، قالي‌بافي، خياطي و ... كه روزانه كمتر از يك ساعت مي ايستند.
    **زناني كه شغل ايستا دارند، بيشتر در معرض خطر زايمان زودرس مي‌باشند.
    از ايستادن و يا نشستن طولاني مدت (بيشتر از 3 ساعت) در يك وضعيت پرهيز كنيد. حتي‌الامكان به طور متناوب راه برويد و در هنگام نشستن يك چهارپايه زير پای خود قرار دهيد. مادراني كه در معرض تشعشعات راديواكتيو، اشعه ايكس و يا مواد شيميايي هستند بايد نكات ايمني را رعايت كنند.
    فاالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین
  • پانیسا
    پانیسا
    دوشنبه 15 دی 1393 - 17:10

    مسافرت: مسافرت براي مادر سالم منعي ندارد. نكاتي را بايد در طول سفر رعايت كنيد كه يكي از آن‌ها بستن كمربند ايمني به نحوی است كه قسمت شانه‌ای آن از بين دو سينه و قسمت محيطي آن از زير شكم و روی ران‌ها رد شود. اگر با ماشين شخصي مسافرت مي‌كنيد حتما هر ساعت ماشين را نگه داشته و 10 دقيقه پياده‌روی كنيد. هرگز در رستوران‌های بين راهي غذا نخوريد و از سلامت آب آشاميدني مصرفي خود نيز مطمئن شويد.
    از سفرهاي هوايي به دليل تغييرات ناگهاني فشار اجتناب كنيد، اما مسافرت با هواپيمايي كه فشار درون آن كنترل شده، مانعي ندارد. در ماه‌های آخر بارداري از سفرهاي هوايي به دليل امكان بروز زايمان و عدم دسترسي به امكانات كافي درماني صرف نظر كنيد. كلاً درصورتي كه قصد مسافرت داريد، با پزشك خود مطرح نموده تا با توجه به شرايط شما مجوز اين كار را بدهد.
    خواب و استراحت: شما به 8 ساعت خواب شبانه و 1 ساعت خواب نيمروزی نياز داريد؛ درصورتي كه شرايط استراحت كافي برايتان مهياست، حتماً از آن بهره ببريد. بهترين وضعيت برای استراحت، خوابيدن به پهلوی چپ است. تغيير وضعيت از پهلويي به پهلوی ديگر و نيز برخاستن از جا بايد به آرامي صورت گيرد.
    فاالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین
  • پانیسا
    پانیسا
    دوشنبه 15 دی 1393 - 17:12

    خواب و استراحت: شما به 8 ساعت خواب شبانه و 1 ساعت خواب نيمروزی نياز داريد؛ درصورتي كه شرايط استراحت كافي برايتان مهياست، حتماً از آن بهره ببريد. بهترين وضعيت برای استراحت، خوابيدن به پهلوی چپ است. تغيير وضعيت از پهلويي به پهلوی ديگر و نيز برخاستن از جا بايد به آرامي صورت گيرد.
    فاالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین
  • پانیسا
    پانیسا
    دوشنبه 15 دی 1393 - 17:13
    روابط
    جنسي و مقاربت: تغييرات دوران بارداری مانند بزرگ شدن پستان‌ها، پرخوني دستگاه تناسلي، تهوع، سرگيجه، بزرگي و تغييرات شكم بر روی فعاليت‌های جنسي و ارضا شدن تاثير مي‌گذارد. ميل جنسي طي نيمه اول بارداري كاهش ولي در نيمه دوم افزايش مي‌يابد. وضعيت‌های پهلو به پهلو يا قرار گرفتن مادر در بالا برای مقاربت دوران بارداری و به خصوص ماه‌های آخر توصيه مي شود.
    توصيه مي‌كنيم به دليل ترس از زايمان زودرس و يا وارد آمدن فشار به شكم مادر، در 4 هفته آخر بارداری مقاربت صورت نگيرد. در صورت داشتن سابقه سقط، در ماه‌هاي اول بارداري رابطه جنسي نداشته باشيد و در موارد پارگي كيسه آب و جفت سر راهي (حالتي كه در آن محل جفت در رحم پايين‌تر از محل نرمال است)، مقاربت كلاً ممنوع است.
    فاالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین
  • پانیسا
    پانیسا
    دوشنبه 15 دی 1393 - 17:15

    اعتياد، استعمال سيگار و دخانيات، مصرف الكل: سيگار و دخانيات سبب زايمان زودرس، كم وزني نوزاد و حتي مرگ او مي‌شود. مصرف الكل نيز موجب تاخير رشد، ناهنجاري‌هاي صورت و اختلال عصبي در جنين مي‌گردد؛ پس بهترين توصيه، خودداري از هر سه مورد است. ترك اعتياد به مواد مخدر نبايد در بارداري صورت بگيرد ولي چنين مادري بايد تحت نظر پزشك متخصص باشد.
    از اقداماتي که رشد و اکسيژن رساني به جنين را به شدت به خطر مي‌اندازد سيگار کشيدن مادر است. اگر سيگار مي‌کشيد، بايد به محض اينکه فهميديد بارداريد سيگارتان را ترک کنيد. شما قرار است منبعي از اکسيژن در اختيار کودکتان بگذاريد، نه اين‌که هر روز کلي دود و دم به او هديه کنيد. فراموش نکنيد براي بهره بردن جنين از دود ناشي از سيگار، لازم نيست حتماً خودتان سيگاري باشيد؛ اگر همسر يا اطرافيان هم در حضور شما سيگار بکشند، ضررش تمام و کمال به جنين شما خواهد رسيد. سم سيگار وارد خون مادر مي‌شود و از راه جفت به جنين مي رسد و كاركرد جفت را مختل مي‌كند و بنابراين کودکتان از حق مسلم خودش که غذا و اکسيژن است محروم مي‌ماند و اين يعني يک فاجعه بزرگ.
    فاالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین
  • پانیسا
    پانیسا
    دوشنبه 15 دی 1393 - 17:18

    افزايش خطر سقط جنين، زايمان زودرس، نوزاد کم وزن، بيماري‌هاي قلبي و ريوي، مشکلات تنفسي و عقب‌افتادگي ذهني از موارد شايعي است که در اين دسته از کودکان ديده مي شود. و اما ممکن است عوارض ديگري چون آسم، اختلالات بينايي و مرگ ناگهاني در اين نوزادان ديده شود. پس مي‌بينيد که در اين دوران کشيدن سيگار مساوي است با مشکلات ريز و درشتي که براي شما و کودکتان پيش مي‌آيد.
    واكسيناسيون: در دوران بارداري، فقط تلقيح واكسن‌هاي حاوي ويروس زنده ضعيف شده (سرخك، سرخجه، اوريون) و تب زرد ممنوع است و در صورت نياز به ساير واكسن ها، همانند فرد غير حامله واكسيناسيون انجام مي گيرد. واكسن هاي حاوي ويروس زنده ضعيف شده يا حداقل 3 ماه قبل از باردار شدن تزريق مي‌گردد يا پس از زايمان. ولي تماس خانم باردار با افرادي كه واكسن ويروسي زنده ضعيف شده را دريافت نموده‌اند اشكالي ندارد.
    فاالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین
  • پانیسا
    پانیسا
    دوشنبه 15 دی 1393 - 17:19

    وي شدن عضلات در ناحيه شکم، ران، لگن و ماهيچه‌هايي که در زايمان دخالت دارند نه تنها باعث مي‌شود درد دوران حاملگي کمتر شود، بلکه زايمان را براي شما راحت و سريع مي‌کند و براي زايمان داروي مسکن کمتري دريافت مي‌کنيد. مطلب ديگري که براي خانم‌هاي جوان اهميت دارد اين است که نرمش به اندام‌ها اجازه مي دهد بعد از زايمان زودتر به حالت اول خود برگردند و به تناسب اندام مادر خدشه‌ای وارد نشود. به ياد داشته باشيد خانم‌هائي که زمان بارداريشان با ورزش همراه است، بعد از زايمان روزهاي کمتري را در تختخواب مي‌مانند و زندگي عادي را زودتر شروع مي‌کنند.
    در سه ماهه اول بارداري اگر از نظر بدني فعال هستيد و به طور مستمر و منظم ورزش مي‌كنيد، مي‌توانيد به آن ادامه دهيد، به شرطي كه ورزش سنگين نباشد و شما نيز سابقه سقط نداشته باشيد. اگر قبل از بارداري ورزش نمي‌كرده‌ايد، بدانيد دوران بارداري زمان مناسبي براي شروع تمرينات ورزشي نيست و بهتر است فعاليت‌هايي چون پياده روي را براي انجام در نظر بگيريد.
    به اين نكته توجه كنيد:
    ممکن است شما هنگام ورزش يا بعد از آن متوجه علائمي در خود شويد که بعضي از اين نشانه ها مي‌توانند خطرناک باشند. در اين صورت بلافاصله ورزش را قطع کنيد و با پزشک خود تماس بگيريد. تعدادي از اين علائم عبارتند از: خونريزي از واژن و آبريزش، کاهش حركات جنين، انقباضات پشت سرهم و بي دليل رحم، تاري ديد، تنگي نفس، احساس ضعف در عضلات، خستگي، حالت تهوع، سردرد، درد در ناحيه قفسه سينه، درد در ناحيه لگن و راه رفتن سخت. هرکدام از اين علائم را که ديديد آرام آرام سرعت تمرينتان را کم کنيد تا متوقف شويد. يک دفعه ورزش را کنار نگذاريد. بعد از آن هم طبق معمول با پزشکتان تماس بگيريد. البته تحرک کم جنين هميشه هم نبايد شما را نگران کند. جنين معمولاً عادت دارد موقع تحرک و ورزش مادرش آرام بنشيند و فقط نگاه کند. از بين علامت‌هاي گفته شده مواردي هستند که بيشتر از بقيه بايد جدي گرفته شوند، به طوري که اگر در آن شرايط به پزشکتان دسترسي نداشتيد حتماً خودتان را به نزديک‌ترين مرکز درماني برسانيد. اين موارد عبارتند از خونريزي از واژن، درد در ناحيه شکم، تاري ديد و تغيير ناگهاني دماي بدن.
    در سه ماهه دوم بارداري، بايد در شرايط بسيار مطلوبي باشيد تا بتوانيد به فعاليت ورزشي خود ادامه دهيد. بهتر است در اين زمان به پياده روي بپردازيد و به ازاي هر 15 دقيقه فعاليت، 5 دقيقه استراحت كنيد.
    در سه ماهه سوم بارداري، بهتر است فعاليت‌هاي ورزشي سبك و آرام انجام دهيد و از انجام حركاتي كه تعادل را بر هم مي‌زند پرهيز كنيد. حتماً بايد از فعاليت‌هاي شديد كه بر روي دستگاه قلبي-عروقي و تنفسي فشار مي‌آورد، اجتناب كنيد.
    فاالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین
  • پانیسا
    پانیسا
    دوشنبه 15 دی 1393 - 17:20

    وصيه هاي كلي:
    سعي کنيد به خودتان فشار نياوريد و قهرمان ورزش شدن را براي بعد از زايمان بگذاريد. با فاصله‌اي در حدود 2 ساعت بعد از صرف غذا ورزش را آغاز نماييد، لباس آزاد و راحت بپوشيد. قبل از شروع ورزش مثانه خود را خالي کنيد. تمرينات خود را روي سطح صاف و سفت انجام دهيد، در هواي گرم ورزش نکنيد، به ارتفاعات نرويد چون ممکن است با کمبود اکسيژن رو به رو شويد. روي پاي خود به مدت طولاني نايستيد چون ممکن است پاهايتان ورم کند، آب زياد بنوشيد، ورزش هاي خشن و پر جنب و جوش را کنار بگذاريد چون ممکن است به شکمتان ضربه اي وارد شود و يا مشکلات ديگري برايتان به وجود آيد.
    آيا ورزش شنا در دوران بارداري مجاز است؟
    اصولاً شنا در آب براي آرامش جسم و روح فوق العاده است و اين آرامش دقيقاً همان کيمياييست که يک خانم باردار به آن نياز دارد. در هنگام شنا احساس سبکي مي‌کنيد و اين براي شما که مجبوريد شبانه‌روز چند کيلويي اضافه با خود حمل کنيد غنيمت است. شنا جريان خونتان را تنظيم مي‌کند، کشيدگي عضلات و ماهيچه ها را افزايش مي دهد. استقامتتان را بالا مي‌برد، از طرف ديگر شنا ورزشي کاملاً صلح آميز است و مي‌توان گفت ريسک آسيب و جراحت در آن زياد نيست. شنا کردن به شما کمک مي‌کند دوران حاملگي را بدون مشکل به پايان برسانيد، دچار اضافه وزن نشويد و از همه مهم‌تر، زايمان نسبتاً راحت و بي دردسري داشته باشيد. اوايل بارداريتان مي توانيد مثلاً يک روز در ميان روزي 20 تا 30 دقيقه شنا کنيد. فراموش نکنيد اصلاً قرار نيست که بيش از اندازه به بدنتان فشار بياوريد. توانايي خود را بسنجيد و با پزشکتان مشورت کنيد تا بدانيد چه ميزان فعاليت براي شما مناسب است. اگر اول صبح شنا کنيد عوارض ناشي از حالت تهوع و ويار را کمتر احساس مي‌کنيد.
    در ماههاي بعد هم مي توانيد به شنا ادامه دهيد. اتفاقا بي وزني ناشي از حرکت در آب به مفاصل شما کمک مي‌کند تا سنگين‌تر شدن وزنتان را بهتر تحمل کند. در واقع آب مفاصل شما را در برابر فشاري که به آن‌ها وارد مي شود محافظت مي‌کند. فقط به ياد داشته باشيد در ماههاي آخر حاملگي از لباس شناي مخصوص بارداري استفاده کنيد، از شدت فعاليتتان کم کنيد و به هيچ وجه نگذاريد بدنتان بيش از حد گرم شود. از شيرجه زدن در آب خودداري کنيد و خيلي به مناطق عميق و کم اکسيژن نرويد. شنا کردن را در آبهايي که يا خيلي گرمند و يا خيلي سرد فراموش کنيد. نکته ديگر اينکه در دوران بارداري رفتن به سونا را به کل فراموش کنيد. چون حرارت زياد براي شما و جنينتان اصلاً خوب نيست.
    فاالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین
  • پانیسا
    پانیسا
    دوشنبه 15 دی 1393 - 17:23

    مصرف دارو: چون هر دارويي كه توسط شما استفاده مي‌شود مي تواند از طريق بند ناف عبور كند، حتماً قبل از استفاده از هر دارويي با پزشك خود تماس بگيريد. متاسفانه عادت نادرست مصرف خودسرانه دارو در فرهنگ ما بسيار رايج است و خطرات و عوارضش در اين دوران ممکن است جبران‌ناپذير باشد. شما بايد ياد بگيريد با کوچکترين پيشامدي به سراغ جعبه پر از قرص‌هاي رنگارنگتان نرويد و سعي کنيد از راه هاي ديگري مشکلتان را حل کنيد. پزشکتان در اين باره شما را راهنمائي مي‌کند.
    از طرف ديگر اگر قبل يا در حين بارداري به بيماري خاصي مبتلا شده‌ايد و براي درمان به پزشکي مراجعه کرده ايد، حتماً او را از بارداري خود مطلع سازيد. اگر فکر مي‌کنيد يک آسپرين ساده يا قرص سرماخوردگي نمي‌تواند در جنين شما عارضه‌اي ايجاد کند، بايد بگوييم سخت در اشتباهيد. مصرف هر کدام از اين‌ها ممکن است برای جنين شما مشکلاتي به وجود بياورد؛ البته خوردن تعداد معدودي از داروها در حاملگي منعي ندارد، ولي فراموش نکنيد اين داروها را هم بايد زير نظر پزشک مصرف کنيد.
    سعي کنيد راه‌هاي ديگري را نيز امتحان کنيد؛ مثلا اگر گلو درد داريد آب نمک غرغره کنيد، در صورتي که تب داريد دوش گرفتن، پاشويه و مصرف مايعات خنک راه حل مشکل شماست، چنانچه سرما خورده‌ايد، از غذاهاي ساده مثل سوپ، آب ميوه‌هاي طبيعي، شير و فرني استفاده کنيد و اگر مشکلا ت گوارشي داريد عادات غذايي خود را اصلاح کنيد. اگر تب بالايي داشتيد حتماً با پزشکتان در ميان بگذاريد. مصرف انواع مواد مخدر و قرص‌هاي آرام‌بخش در هر زمان خصوصاً در دوران حاملگي براي خانم‌هاي باردار ممنوع است و براي جنين مشکلات زيادي به بار مي آورد. در راس آن مي‌توان به اختلالات تنفسي، نقص در رسيدن غذا به جنين، به دنيا آمدن کودکي نارس و کم وزن با بيماري‌ها و عوارض متعدد اشاره کرد.
    بسياري از مردم فکر مي‌کنند داروهاي گياهي اگر سود نداشته باشند ضرري هم ندارند. ولي واقعيت اين است که اكثر داروهاي گياهي وقتي به جاي خود استفاده نشوند و يا بيش از حد متعارف مصرف شوند، نه تنها سودي ندارند بلکه ممکن است مشکلاتي جدي به بار بياورند. بيشتر اين گياهان حاوي ترکيباتي شبيه به دارو هستند. بنابراين ملاحظه مي‌كنيد که گياهان هم مي توانند خطر‌آفرين باشند. مثلاً چاي و قهوه کافئين دارند و اگر اين ماده به جنين برسد، باعث ناآرامي او مي شود. در دوران شيردهي هم اين امر صادق است. كافئين وقتي از راه شير به نوزاد شما برسد او را تحريک كرده و باعث ناآرامي، بي قراري و برهم خوردن خواب کودکتان مي شود. بنابراين بهتر است در اين دوران نوشيدن چای و قهوه را محدود کنيد تا کودکي آرام داشته باشيد. به طور کلي بهتر است تمام مواد گياهي را زير نظر پزشکتان مصرف کنيد.
    فاالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین
  • پانیسا
    پانیسا
    دوشنبه 15 دی 1393 - 18:03

    به پهلو خوابيدن درماه هاي اول بارداري:
    درسه ماه اول بارداري تازماني که رحم بزرگ نشده ازاين روش براي استراحت استفاده کنيد.
    طرز نشستن صحيح زن باردار:
    سطح نسبتاً وسيعي رابراي نشستن درنظربگيريد. پشت صاف است و معمولاً اگربتوانيد تکيه دهيد بهتر است. به منظور جلوگيري ازکاهش جريان خون درساق پا و مچ هر5 دقيقه يک بارپاها راباز و بسته و حرکت دهيد. دراين حرکات عضلات ران و پشت بدن کشيده شده و ازدرد کمرهم کاسته مي شود. براي مطالعه کارهاي روزمره و استراحت ازاين روش استفاده کنيد.
    طرز صحيح نشستن روي صندلي:
    پشت بايد کاملاً صاف باشد و بايد ارتفاع صندلي طوري باشد که پاها حتماً درناحيه زانو حدود 90 درجه زاويه داشته باشد.
    نحوه خم شدن :
    ازخم شدن و بلند کردن اشياي سنگين مخصوصاً ازماه ششم به بعد جداً خودداري کنيد. اگرخم شدن ضروري است سعي کنيد زانوها رابيشترازکمرخم کنيد وستون فقرات درناحيه کمروپشت صاف باشد. شانه ها دريک خط و پاها فاصله کمي داشته باشند.
    نحوه بلند کردن اشيا :
    درموقع بلند کردن اشيا آنها رابه بدن خود نزديک کنيد تا فشاروارد به ستون فقرات کمترشود. مي توانيد يک بار يک پا راجلوتر قراردهيد و درهنگام بلند شدن از قدرت عضلات پا استفاده کنيد.
    حوه بلند کردن اشيا :
    درموقع بلند کردن اشيا آنها رابه بدن خود نزديک کنيد تا فشاروارد به ستون فقرات کمترشود. مي توانيد يک بار يک پا راجلوتر قراردهيد و درهنگام بلند شدن از قدرت عضلات پا استفاده کنيد.
    نحوه بلند شدن ازتخت خواب
    ابتدا به کنار تخت خواب خود را بچرخانيد وسپس پس از آويزان شدن پاها ازلبه تخت با کمک دست ها و انقباض عضلات شکم بايستيد.
    نحوه ايستادن با آرامش و راحتي
    مچ پاها راازديوار حدود 25 سانتي مترفاصله دهيد،پشت کاملاً به ديوارچسبيده است .از ديوار به منظورحفظ حالت خود کمک بگيريد.دراين وضعيت نفس عميق ازبيني بکشيد و ازدهان به آرامي بازدم کنيد. 2 تا 5 مرتبه اين حرکت راتکرارکنيد. سپس بدن راشل کنيد و به آرامش برسيد.
    فاالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین
  • sepid
    sepid
    پنجشنبه 9 بهمن 1393 - 08:37
    سلام به همه مامان خوب. می خواستم بهتون سایت نی نی عسل رو معرفی کنم که راهنمای خوبی واسه مادران از بارداری تا داشتن فرزند توانمند هستش
    www.niniasal.com
  • (سدنا)
    (سدنا)
    جمعه 10 بهمن 1393 - 04:23
    سلام پانی حون مطالب خیلی اموزنده بود مرسی
    خدایاازت ممنونم که نی نی سالم و صحیح بهم دادی
  • (سدنا)
    (سدنا)
    جمعه 10 بهمن 1393 - 04:24
    بچه ها من نمیتونم نی نی عسل عضو شم اخه چرا
    خدایاازت ممنونم که نی نی سالم و صحیح بهم دادی
  • sepid
    sepid
    جمعه 10 بهمن 1393 - 05:34
    سلام مامانای خوب. سایت نی نی عسل سایت خوبی راجب بارداری تا داشتن فرزند توانمند هست . بخش پدران و جستجوی پزشکان هم قابل توجه هستش.
    www.niniasal.com
  • sepid
    sepid
    جمعه 10 بهمن 1393 - 05:36
    سلام مامانای خوب. سایت نی نی عسل سایت خوبی راجب بارداری تا داشتن فرزند توانمند هست . بخش پدران و جستجوی پزشکان هم قابل توجه هستش.
    www.niniasal.com




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی