Loading...

  • zahra01
    zahra01
    شنبه 11 اردیبهشت 1400 - 23:25

    اندومتریوز چیست؟ (428 بازدید)



    DameProducts_EndometriosisSex-Horizontal_2048x2048.jpg
    اندومتریوز یک بیماری است که نه به درمان موثر و قطعی یافت شده است و بیش از یک صد میلیون زن در سراسر جهان با این بیماری زندگی می کنند است.
    اندومتریوز ، یعنی ، بافت رحم جایی خارج از رحم وجود دارد. ممکن است در هر مکان از حفره لگن وجود داشته باشد و کار کند و غیره. در تخمدان ها و غیره، لوله های فالوپ و غیره به دیوار لگن و غیره از مهبل (واژن), و غیره. یا روده بزرگ مثانه ، در موارد نادر ، کلیه ، آپاندیس و ریه ممکن است وجود داشته باشد.
    این بیماری باعث درد بسیار شدید, به خصوص در طول دوره از دوره. درد در هنگام رابطه جنسی و در هنگام دفع ادرار و مدفوع ، تهوع و سردرد و درد عضلانی علائم دیگری هستند که برای این بیماری در نظر گرفته می شوند. اگر این بافت نابجای رحم و تخمدان است که منجر به شکل گیری کیستهایی پر از خون و عفونت می شود که کیست, شکلات, می گویند و اگر که پاره شود و محتویات آن وارد شکم می شود و مشکلات بسیار جدی برای بیمار ایجاد می کند.
    رحم بعنوان مهترین اندام در دستگاه تولید مثلی زن به شکل یک گلابی وارونه است که در خط میانی بدن، در لگن، پشت مثانه و در مقابل رکتوم قرار دارد. یک انتهای رحم، به مهبل باز می شود و انتهای دیگر آن بسته به نوع رحم، به یک یا هر دو لوله فالوپ متصل است. این اندام از لایه ها و قسمتهای مختلفی از جمله: آستر رحم (آندومتر)، فوندوس، دهانه رحم، حفره رحم، لوله های رحمی (لوله های فالوپ) تشکیل شده است.
    رحم دارای دیواره ی ضخیم و عضلانی می باشد که در طول سالهای باروری زن، در پاسخ به تحریکات هورمونی و کل چرخه عادت ماهانه یک زن تغییر می کند. هرگونه اختلال در ساختار و عملکرد، می تواند باعث بیماریهای رحم شود. برخی از این عارضه ها و بیماریها عبارتند ار: چسبندگی رحمی (سندرم اشرمن)، اِندومِتریوز ، سرطان رحم، پولیپ رحم، میوم رحم، بیماریهای التهابی رحم.
    در این مقاله به بررسی علل اِندومِتریوز، علایم و تشخیص ِاندومِتریوز و راه های درمان آن می پردازیم:
    اندومتریوز چیست؟
    اندومتریوز اختلالیست که در آن، بافتی که سطح داخلی رحم را می‌پوشاند (اندومتریوم)، در جایی خارج از رحم مثل لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها، روده، مثانه و لگن رشد می‌ کند. گفتنی است عوامل ژنتیکی و هورمونی در ایجاد این حالت دخیل هستند ولی تاکنون علت مشخصی برای این وضعیت یافت نشده است.
    بافت اندومتریوم از غدد، سلول‌های خونی و بافت پیوندی تشکیل شده است و به شکل طبیعی در رحم رشد می‌کند و سطح پوششی رحم را برای تخمک گذاری آماده می ‌سازد. اندومتریوز اغلب دردناک است و تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ و بافت پوشاننده سطح درون لگن را درگیر می ‌کند و گسترش به خارج از ارگان‌های لگن نادر است. در فردی که مبتلا به اندومتریوز است، بافت اندومتریوم نابجا از نظر عملکرد همانند بافت طبیعی ضخیم می‌شود، ریزش می ‌کند و با هر چرخه قاعدگی خونریزی می‌ کند و چون راهی برای خروج از بدن ندارد گیر می‌ افتد. اگر اندومتریوز تخمدان‌ها را درگیر کرده باشد، کیست ‌هایی به نام اندومتریوما شکل می‌ گیرند، بافت احاطه کننده آن آسیب می‌بیند و در نهایت بافت اسکار (بافت ترمیم شده پس از یک زخم) و چسبندگی (از طریق تشکیل باندهای غیرطبیعی از بافت فیبروز ارگان‌های داخل لگن به یکدیگر می‌چسبند) به جا می ‌گذارد.
    کیست Endometriosis
    علایم بالینی اندومتریوز
    اندومتریوز در بسیاری از موارد بی علامت است. و در افرادی که علامتدار هستند، شامل موارد ذیل است:
    رابطه جنسی دردناک: احساس گرفتگی یا کرامپ شکمی در زمان رابطه ی زناشویی وجود دارد.
    درد لگن: مهمترین نشانه اندومتریوز است. می تواند قبل و یا در هنگام عادت ماهیانه باشد. شدت درد اغلب بدنبال قاعدگی کم می شود.
    درد در هنگام معاینه ی لگن
    دردهای شدید قاعدگی که با مسکن های معمول مانند ایبوپروفن قابل کنترل نیستند.
    پریودهای طولانی تر از ۷ روز
    خونریزی شدید قاعدگی به طوری که مجبور به تعویض هر دو ساعت یکبار نوار بهداشتی شوید.
    مشکلات روده ای و ادراری شامل درد، اسهال، یبوست و نفخ
    تهوع و استفراغ
    مشاهده خون در مدفوع یا ادرار
    درد رایج ترین علامت اندومتریوز است اما شدت درد همواره با شدت بیماری مرتبط نیست.
    درد اغلب پس از یائسگی از بین می رود زیرا بدن تولید استروژن را متوقف می کند. با این وجود اگر هورمون درمانی در طی یائسگی به کار رود، نشانه ها برخواهند گشت.
    بارداری می توانند موجب کاهش و توقف موقتی علائم شود.
    بهتر است مطلب ای وی اف چیست؟ را نیز بخوانید.
    توجه به این نکته ضرویست که بیماریهای دیگری نیز هستند که می توانند موجب علایم مشابه اندومتریوز شوند که از جمله این بیماریها می توان به سندرم روده تحریک پذیر ، بیماری عفونت لگن و کیست تخمدان اشاره نمود.




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی