Loading...

  • zahra01
    zahra01
    شنبه 9 مرداد 1400 - 22:15

    لاپاراسکوپی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (861 بازدید)


    laparoscopy-2-300x225.jpg
    لاپاراسکوپی به گونه ای است که درحین انجامش، از طریق برش بسیار کوچک اطراف ناف یک لوله نازک داخل شکم قرار می گیرد. این لوله ممکن است از جنس پلاستیک یا فلزی باشد. دوربین اندوسکوپی که به دستگاه مانیتور و از طرفی به سیستم اصلی متصل است، درون لوله مذکور قرار می گیرد. حفره شکم توسط گاز مخصوصی پر می شوند و با پر شدن حفره شکم دیواره های شکم از هم فاصله گرفته و تمام احشای شکم و همچنین ارگان های داخل لگن قابل دید می شوند. تصاویر بزرگنمایی شده و بر روی مانیتور نمایش داده می شوند.
    جراح در لاپاراسکوپی، با دیدن تصاویر روی مانیتور و با استفاده از برش های دیگر روی شکم عمل جراحی لاپاراسکوپی را انجام می دهد. به دلیل انجام بزرگنمایی بعضی از جراحی های شکم و لگن توسط لاپاراسکوپی راحت تر انجام می شود. انجام این نوع جراحی ها به مهارت‌های ویژه ای نیاز دارد که جراحان در طی دوره های فوق تخصصی آنها را فرا می گیرند. انجام لاپاراسکوپی به روش روبوتیک ، اخیرا سبب تحولات عجیبی در این شاخه از جراحی شده است.
    کاربرد روش لاپاراسکوپی در رشته جراحی های زنان و نازایی
    در رشته زنان و نازایی لاپاراسکوپی دو کاربرد اصلی دارد که شامل انجام لاپاراسکوپی جهت اقدامات تشخیصی و دیگری جهت اقدامات درمانی است.
    کاربردهای لاپاراسکوپی تشخیصی شامل موارد زیر می باشد که به اختصار شرح داده ایم:
    اقدامات تشخیصی در زنان دچار دردهای مزمن لگن
    بعضی از بیماران به صورت مداوم از دردهای لگنی شاکی هستند. در صورتی که سایر اقدامات درمانی و تشخیصی در این موارد به نتیجه نرسد، از روش لاپاراسکوپی برای تشخیص و درمان احتمالی استفاده می شود.
    نازایی با علت ناشناخته
    در بعضی از زوجین که حدود بیست درصد موارد راتشکیل می دهند، گاهی در بررسی علت نازایی به نتیجه و علت مشخصی نمی رسیم. در نتیجه برای تشخیص مشکلات لگنی و چسبندگی های احتمالی از روش لاپاراسکوپی استفاده می کنیم. شایعترین یافته در این موارد چسبندگی های لگن و اندومتریوز خفیف می باشد.
    لاپاراسکوپی درمانی برای بررسی ناهنجاری های رحم
    کاربردهای لاپاراسکوپی درمانی در حیطه زنان شامل موارد زیر می باشد:
    خارج کردن رحم
    در زنانی که از خونریزی های مداوم رحمی رنج می برند، جهت جراحی دراوردن رحم از روش جراحی لاپاراسکوپی استفاده می شود. در این روش از دیتگاه مارسلیتور (شبیه چرخ گوشت) و یا خروج رحم از طریق واژن استفاده می شود.
    عمل جراحی میومکتومی
    با روش لاپاراسکوپی می توان فیبروم ها و یا میوم های رحم را جراحی کرد. قابل ذکر است که فیبروم های داخل حفره رحم از طریق هیستروسکوپی درمان می شود. در خانم هایی که قصد بارداری دارند بهتر است جراحی میوم به این روش انجام نشود به دلیل افزایش شیوع پارگی رحم حین بارداری بهتر است از روش لاپاراسکوپی اجتناب شود.
    اصلاح چسبندگی های اطراف لوله های فالوپ
    چسبندگی های لوله های فالوپ که اغلب در اثر سلبقه جراحی های قبلی مثل سزارین و اپاندکتومی اتفاق می افتد سبب نازایی و نیاز به جراحی ای وی اف می شود. گاهی اوقات برطرف کردن چسبندگی ها با لاپاراسکوپی نیاز به آی وی اف را برطرف می کند و حاملگی خود به خود اتفاق خواهد افتاد.
    جراحی حاملگی خارج از رحم
    یکی از موارد کاربرد لاپاراسکوپی جراحی حاملگی خارج از رحم است. درمان اولیه حاملگی خارج رحم درمان دارویی می باشد. در صورتی که بیمار به دارو حساسیت داشته باشد و یا اینکه با مصرف دارو درمان کامل نشود به روش لاپاراسکوپی جراحی صورت خواهد گرفت.بهتر است مطلب عوامل نازایی(بررسی علل ناباروری در زنان و مردان) را هم بخوانید.
    در این بیماران در صورتی که که لوله رحمی پاره شده باشد با این روش لوله های رحمی خارج می شوند. در صورتی که لوله پاره نشده ابتدا محتویات لوله تخلیه شده و سپس لوله ترمیم می شود.




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی