Loading...

  • zahra01
    zahra01
    دوشنبه 26 مهر 1400 - 21:46

    سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟ (387 بازدید)

    OBGM00290408_.jpg
    سندرم تخمدان پلی کیستیک از شایع­ترین بیماری­های زنان سنین باروری می­باشد. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد خانم­های واقع در سنین باروری مبتلا به بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند. مشخصۀ رایج این بیماری وجود تخمدان­های بزرگ که حاوی فولیکول‌­های ریز فراوان هستند، می‌­باشد. در نتیجه ترشحات افزایش یابندۀ هورمون­‌های آندروژن که ناشی از تعداد زیاد فولیکول­‌های ریز تخمدان­‌ها هست، می‌­باشد.بی‌نظمی قاعدگی اتفاق می­افتد و در نتیجه تخمک‌­گذاری غیرممکن می­‌شود یا کاهش می‌یابد. از دیگر علائم این بیمار افزایش هورمون‌­های مردانه و پرمویی نوع مردانه و طاسی جلوی سر در بیمار می‌­باشد. یکی‌دیگر از مشخصات این بیماری افزایش وزن مخصوصا در ناحیۀ شکم است که این مورد به افزایش بی‌نظمی هورمونی دامن می‌­زند.
    بد نیست بدانید که وجود کیست اندومتریوز در نهایت احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را در زنان افزایش می دهد. بنابراین لازم است با چکاپ و مراجعه به پزشک زنان از وجود هر گونه بیماری در اسرع وقت مطلع شوید.
    علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک
    ریشۀ پیدایش سندرم تخمدان پلی کیستیک را می‌توان در دوران جنینی جستجو کرد.یکی از علامت های مهم بیماری اندومتریوز، مشاهده کیست تخمدان در نتیجه سونوگرافی شخص می باشد.
    اختلالات متابولیک که مقدمه شروع آن از دوران جنینی شروع می­شود، می‌تواند در بزرگسالی و ابتدای نوجوانی علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک را به همراه داشته باشد. در نتیجه نوجوانان در شروع دوره بلوغ دچار افزایش ناگهانی وزن، ریزش مو و افزایش موهای زائد ضخیم بدن می­شوند. همچنین اختلالات قاعدگی به صورت عدم‌قاعدگی یا خونریزی‌های شدید نیز از علایم این سندرم می‌شود.
    لازم است که با مراجعه به موقع به پزشک زنان، از وجود هرگونه بیماری و علت آن باخبر شوید تا در صورت وجود اندومتریوز و یا کیست تخمدان و هر بیماری دیگری خیلی زود از آن مطلع شوید و به درمان بپردازید.
    سیکل ها و قاعدگی نامنظم
    اگر سیکل­‌های قاعدگی بیشتر از هر ۳۵ روز یک‌بار طول بکشد یا شخص کمتر از ۸ سیکل قاعدگی در طی سال داشته باشد شامل قاعدگی نامنظم می‌­شود. بعضی از زنان مبتلا به این سندرم دچار آمنوره یا قطع کامل خونریزی‌های قاعدگی می‌­شوند. همچنین ممکن است خونریزی‌­های دائمی، لکه‌بینی و خونریزی­‌های شدید دوران قاعدگی رخ دهد. شما می توانید از طریق تماس با ما و مراجعه به مطب دکتر فاطمه سروی و با انجام آزمایش های تکمیلی و سونوگرافی از سلامتی خود اطمینان حاصل کنید.
    افزایش هورمون­های جنسی مردانه و موهای زائد
    افزایش آندروژن‌ها و هورمون‌های جنسی مردانه در آزمایشات بیوشیمی زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک قابل مشاهده است. رشد موهای ضخیم در سراسر بدن شامل صورت، کمر، شکم و جلوی ران پاها دیده می‌شود. همچنین ریزش موهای جلوی سر یا طاسی مردانه نیز به دلیل افزایش این هورمون‌ها می‌باشد.
    شکل تخمدان­ها در سونوگرافی
    در سندرم تخمدان پلی کیستیک، شکل سونوگرافی تخمدان­ها شامل افزایش حجم آن­ها به بیشتر از ۱۰ سی سی و دیده شدن تعداد زیادی از فولیکول­های اولیه در بافت تخمدان می­باشد. قرارگیری فولیکول ها در تخمدان به‌صورت گردن بند مرواریدی است.
    می توان گفت که علت اندومتریوز یا برخی بیماری های زنان ژنتیکی می باشد و گاهی فرد دارای سبک زندگی سالمی بوده و نقشی در ایجاد این بیماری نداشته است.
    همان‌طور که گفته شد، مجموعه‌ای از اختلالات متابولیک که سرمنشأ آن از دوران جنینی شروع می­شود. این موارد می‌توانند منجربه بروز علائم شدیدتر و تخمدان­های پلی کیستیک شود. در سندرم تخمدان پلی کیستیک سطوح بالای آندروژن‌ها و افزایش مقاومت بدن به انسولین دیده می­شود. به‌همین‌دلیل افراد مبتلا به این سندرم مستعد دیابت تایپ ۲ در سنین بزرگسالی هستند.
    در نتیجۀ افزایش هورمون­های آندروژن در جریان خون، سطوح کلسترول و تری‌گلیسیرید نیز شبیه مدل مردانه خواهد شد. به‌این‌ترتیب افزایش LDL که کلسترول مضر هست دیده می­شود و کاهش کلسترول مفید یا همان HDL اتفاق می­فتد. این تغییرات منجر به عوارض طولانی مدت سندرم و افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی خواهد شد. سندرم تخمدان پلی کیستیک می­تواند افراد را در سنین مختلف دچار مشکل کند. در ادامه درباره رابطۀ این سندرم در سنین نوجوانی و مواردی این‌چنینی صحبت خواهیم کرد.توصیه ما این است که حتما با چکاپ دوره ای از وجود هرگونه بیماری مانند کیست تخمدان، فیبروم و یا اندومتریوز مطلع شوید تا مانع پیشرفت آن شوید امیدواریم از خواندن مطلب سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟ استفاده کافی برده باشید.
    سندرم تخمدان پلی کیستیک در نوجوانان
    به هنگام بلوغ در نوجوانان مستعد به سندرم تخمدان پلی کیستیک افزایش وزن ناگهانی، بروز آکنه و رشد موهای زائد و نامنظم شدن قاعدگی اتفاق می­افتد. نواجوانی که با این اختلالات یا مشکلات به ما مراجعه می­کنند، اولین روش برخورد، درخواست سونوگرافی تخمدان­ها از نظر این سندرم می­‌باشد. افزایش حجم تخمدان به‌طورطبیعی در سنین نوجوانی وجود دارد. بهتر است که برای تشیص هرگونه بیماری از جمله اندومتریوز حتما به پزشک زنان مراجعه شود.
    در نوجوانانی که تازه مراحل بلوغ را پشت سر می­گذارند، به‌دلیل عدم تنظیم محور هورمونی هیپوفیز ، هیپوتالاموس و تخمدان به‌طور‌طبیعی برای دو تا سه سال اوایل سیکل­های قاعدگی ممکن است بصورت نامرتب دیده شود. بنابراین دو خصوصیت دوران نوجوانی که شامل حجم طبیعی افزایش یابندۀ تخمدان‌ها و نامنظم بودن فیزیولوژیکی سیکل های قاعدگی ممکن است با علائم این سندرم اشتباه شود.




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی