Loading...

  • عمه مهزيار جون و مامان پارسا جون
    عمه مهزيار جون و مامان پارسا جون
    جمعه 23 اسفند 1392 - 08:22

    موارد موثر در زيبايي جنین (35217 بازدید)

    موارد موثر در زيبايي :
    - قبل از بارداري :
    خوردن سيب،به ،گلابي (پدر بيشتر )،انار ،نيم ساعت قبل از صبحانه و به صورت ناشتا، در زيبايي موثر است
    همچننين معجون شير ،گردو و خرما تاثير زيادي بر زيبايي دارد
    مغز بادام و مغز تخمه خربزه قواي جنسي مرد را تقويت و بر زيبايي فرزند موثر است
    - دوران بارداري :
    ختم قران
    سوره يوسف
    سوره يس
    سوره محمد
    سوره والعصر (برا ي صبور شدن بچه )
    (خواص يه سري از سوره‌هاي قرآن:
    آل عمران: سهولت زايمان
    ابراهيم: جلوگيري از گريه و و حشت كودك - گرفته شدن از شير مادر - رفع ناراحتي كودكان
    حجر: ازدياد شير زنان
    اسراء: به سخن آمدن كودك
    مريم: به دست آوردن ثروت و فرزند
    ياسين: ازدياد شير در زنان
    جاثيه: نگهدار كودك خواهد بود
    احقاف: سالم ماندن در برابر بيماري‌هاي كودكانه - آرامش يافتن از زمان كودكي
    حجرات: فزوني يافتن شير مادر
    ق: ازدياد شير مادر
    ذاريات: سهولت زايمان
    قلم: حفظ جنين - هوش و حافظه‌ي كودك
    انشقاق: آسان شدن زايمان
    بروج: گرفتن از شير بر كودك آسان شدن
    غاشيه: آرام شدن گريه نوزاد
    فجر:‌فرزند پسر
    بلد: در امان ماندن كودك از بيماري - در امان بودن گريه كودك - دفع درد بيني در كودك
    بينه: سود بخشيدن به زن باردار
    فلق: در امان بودن از بيماري كودك
    ناس: در امان بودن از بيماري كودك)
    سيب سرخ (سوره يوسف به سيب خوانده شود به خصوص در ماه 8 )
    گلابي (صبح ناشتا )
    انار(بعضي ها گفتن انار بچه رو تيره مي كنه !!!)
    رب انار
    (دادن چند قطره آب انار شيرين سبب خوش صدا شدن نوزاد مي شود )
    به
    هلو
    خربزه
    پيازچه
    انگور
    سبزيجات
    آناناس (صداي بچه را قشنگ مي كنه )
    پرتقال (قد بچه را بلند مي كنه )
    روغن زيتون (روزي يك قاشق )(پوست بچه را روشن مي كند)
    خرما (براي آرام و صبور بودن )
    رازيانه و باديان (براي داشتن نوزادي با چشمان زيبا )
    عرق كاسني (در صورت در دسترس نبودن گرفتن ريشه ي كاسني و كوبيدنش و خوردنش با عسل)
    انواع مربا به خصوص مرباي شقاقل (در استخوان بندي جنين موثر است )
    شنبليله خام يا پخته (جنين را گيسو بلند و پر مو مي كند )
    كلا ويتامين cو e
    چيزايي كه براي كبد خوب هستن (روغن زيتون،روغن ماهي ،كره ،خيار ،كاهو ،كاسني ،كنگر ،هويج ،شير خشت ، زرشك ،گزانگبين ،عناب ،نعناع )
    غذا هاي تازه
    اشعه آفتاب (براي داشتن موي مشكي )
    .............................................................................................................................
    - موارد موثر در هوش :
    كندر (سه ماه اول )
    مويز
    قاووت
    كنجد
    .............................................................................................................................
    - موارد منع شده :
    تند غذا خوردن ( موجب ايجاد لك هاي صورت در مادر و فرزند )
    غذا هاي مونده رنگ بچه را تيره مي كند
    فلفل
    ادويه هاي تند مانند خردل ،دارچين ،نعناع به صورت زياد
    خيارشور
    سوسيس و كالباس
    انواع سس ها
    نوشابه
    كنسرو ها
    چاي و قهوه
    سركه
    مصرف زياد گوجه فرنگي (سبب ناقص الخلقه شدن ميشود)
    مصرف زياد سيب زميني (سبب پيدايش "اسپينا بيفيدا " ميشود )
    مصرف زياد نمك (بخصوص در سه ماه آخر )
    مصرف زياد شيريني هاي خامه دار
    مصرف زياد حبوبات (بچه را كودن مي كند )
    مصرف زياد ويتامين A وK مضر است
    .............................................................................................................................
    - اين موارد كم مصرف شوند :
    زعفران
    جعفري
    غوره
    آبغوره
    مارچوبه
    انسيون
    زيره
    دارچين
    سایت من سکوت قلبم اين بار تو را بهانه کرده تو صداى تنهايى من باش بين اين همه آدم که مرا از خود نمى دانند تو فقط از آن من باش عشق من
  • عمه مهزيار جون و مامان پارسا جون
    عمه مهزيار جون و مامان پارسا جون
    جمعه 23 اسفند 1392 - 08:22

    جنین در دوران بارداری چه غذایی دوست دارد؟
    سبک زندگی و رژیم غذایی شما در طول دوران بارداری می‌توانند روي سلامت نوزاد شما تاثير بگذارند و به تناسب‌اندام شما پس از زایمان کمک کنند. در این مطلب درباره مواد غذایی که برای مادر شدن مناسب هستند، بیشتر اطلاعات کسب می‌کنید. شاید بعضي از این مواد غذایی شما را متعجب کنند. ما برای شما در این رژیم غذایی صبحانه ناهار و شام را پوشش داده‌ایم!
    براي مغز كودك
    ماهی سالمون یا قزل‌آلا
    این ماده غذایی بهترین منبع DHA ، اسید چرب مفید و امگا3 است که به رشد مغزی کودک و سیستم عصبی او کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد اگر در طول دوران حاملگی زیاد ماهی بخورید، می‌توانید قدرت مغزی نوزادتان را افزایش دهید. با این که میزان جیوه سمي موجود در ماهی سالمون بسیار ناچیز و کم است، مصرف مقدار کم آن به طور روزانه می‌تواند تبدیل به خطر شود، بنابراین حداکثر میزان مصرف آن در هفته به صورت پخته حدود 400 گرم یا 12 اونس است. يعني يك يا دو بار در هفته.
    براي آنكه بچه لب شكري نشود
    مارچوبه
    اين گياه سرشار از آهن است؛ آهن تنها در جگر گاو، غلات غنی شده به مقدار فراوانی موجود است. این گیاه نیزه‌ای از نقص‌های مادرزادی مثل شکاف در ستون فقرات جلوگیری می‌کند. در ضمن، این گیاه سبزرنگ یکی از خوشمزه‌ترین گیاهان فصل بهار است.
    نيمرو به خاطر فرزندتان
    تخم‌مرغ
    مقدار ذخیره کولین، نوعی از ویتامین B که رشد مغزی و ذهنی جنین را افزایش می‌دهد، در طول دوران بارداری کاهش پیدا می‌کند. از این‌رو دریافت مقدار کافی از این ماده بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه نيمرو یکی از دسترس‌ترين مواد خوراکی است که بسیار آسان آماده می‌شود و نیز مهم‌ترین منبع کولین است. تخم‌مرغ را کامل استفاده کنید نه اینکه فقط سفیده آن را بپزید که تنها 4 گرم پروتئین دارد زیرا کولین در زرده تخم‌مرغ قرار دارد. همچنین آن را به صورت متعادل مصرف کنید. برای نمونه، روزی یک عدد تخم‌مرغ آبپز یا املتی که با 3عدد سفیده و یک عدد زرده درست شده بخورید.
    براي هيكلي شدن فرزندتان
    ماست
    این محصول لبنی خامه‌ای، منبعی عالی از زینک، ماده معدنی مفید برای رشد و ترمیم بافت‌هاست. زینک به ساخت بلوک‌های دیاگرام ژنتیکی که DNA نام دارد، کمک می‌کند. ماست غنی از کلسیم است که به رشد استخوان‌های جنین و استحکام او کمک ‌مي‌كند. همچنین حاوی باکتری‌های پروبیوتیک خوب برای تسریع عمل هضم و افزایش ایمنی است. حتما به موارد ذکر شده روی برچسب آن که بیانگر «کشت زنده میکروب فعال» برای فواید بیشتر است، توجه کنید.
    براي آنكه عفونت بدن‌تان را نگيرد
    مرکبات
    اگر در زمان بارداری سرما خوردید یا دچار آنفلوآنزا شدید، پنج‌برابر بیشتر در معرض عوارض جدی‌ای چون سينه پهلو و ذات‌الریه یا برونشیت قرار می‌گیرید. مرکبات منبعی ایده‌آل از ویتامین C هستند که ایمنی بدن را افزایش می‌دهند و مانع از گسترش بیماری ميشوند.
    پايه اوليه رشد کودک شما
    پنير
    پروتئین پایه‌گذار رشد نوزاد است و سلول‌های شما را همینطور که بدنتان درحال تغییر است، بازسازی مي‌كند. در طول دوران بارداري، پروتئین مصرفی روزانه شما باید از 46 گرم به 71 گرم برسد. پنیر سفید منبع عالی و سریع این ماده غذایی است و مقداری کلسیم اضافی نیز دارد.
    براي فشارخون‌تان
    سیر
    با اینکه این ماده غذایی دهان را بدبو می‌کند اما ارزش غذایی بالا و فواید بسیاری دارد. سیر خطر ابتلا به بيماري پره اکلامپسیا (بیماری جدی که با فشارخون بالا در دوران بارداری شناخته می‌شود) را از بین می‌برد. حدود یک چهارم از خانم‌هایی که در دوران بارداری فشارخون دارند، دچار پره اکلامپسیا می‌شوند و آنهایی که این بیماری را از قبل داشته‌اند، بیش از دوبرابر در آینده استعداد ابتلا به بیماری‌های قلبی را دارند.
    براي اينكه آلرژي نگيرد
    بادام
    این ماده غذایی گرانبها پر از منیزیم، دارای ویتامین E و همچنین حاوی میزان مناسبی از پروتئین است. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که نوزادان مادرانی که در طول بارداری با رژیم غذایی مدیترانه‌ای تغذیه کرده‌اند، که دارای مغزها و آجیل‌هاست، ریسک کمتری در ابتلا به بیماری آسم و آلرژی‌ها دارند.
    این توصيه‌ها را جدي بگيريد
    اکنون که این غذاهای عالی را شناختید آنها را به رژیم غذایی خود بیفزایید اما برای به‌کار‌گیری یک برنامه غذایی سالم، پیش از آن نیاز به کمی فکر کردن خواهید داشت. از این نکات استفاده کنید تا مطمئن شوید این مواد غذایی که دارای ارزش غذایی فراوان و در ضمن متعادل شده هستند، به نوزاد شما می‌رسند. به هر وعده غذایی مانند یک پازل فکر کنید. این پازل کامل نمی‌شود مگر اینکه حاوی موادی چون غلات سبوس‌دار، پروتئین بدون چربی و چربی‌های سالم باشد. حتی خوراکی‌های میان وعده در زمانی که شما کمبود وقت دارید می‌توانند جای غذای اصلی را بگیرند. مانند یک نان کوچک سبوس‌دار همراه با هوموس، هویج‌های کوچک، پنیرسفید بدون چربی مخلوط شده با آناناس یا پنیر رشته‌ای با یک مشت کراکر سبوس‌دار، یک عدد سیب و یک مشت بادام.
    وعده‌های غذایی خود را با خوراکی‌های ساده پر کنید.
    گزینه‌های بسیار خوب عبارتند از کنسرو تن ماهی، کنسرو لوبیای کم سدیم، میوه‌ها و سبزیجات یخ‌زده بدون مواد افزودنی، برنج قهوه‌ای و جوی دو سر زودپز، ترتیلای ذرت کامل، ماست بدون چربی، پنیر سفید، آجیل‌ها و روغن زیتون مخصوص سالاد. در طول دوران بارداری، حجم خون شما تا حدود 50 درصد بیشتر می‌شود و کلیه‌های شما به اندازه کافی کار نمی‌کنند. ضعف کلیه‌ها از بین بردن آب اضافی را برای بدن مشکل می‌سازد، تا جایی که به صورت غیرقابل اجتنابی منجر به پف کردن و ورم پاها می‌شود. اما نوشیدن آب کافی می‌تواند به شما کمک کند تا ماندن آب در بدن، رساندن رطوبت و جلوگیری از یبوست برطرف شود. با نوشیدن 3/2 لیتر یا حدود 10 فنجان آب در روز می‌توانید برخی مشکلات ایجاد شده را از بین ببرید.
    به محض اینکه از خواب بیدار شدید و با هر وعده غذایی خود یک لیوان آب بنوشید.
    سایت من سکوت قلبم اين بار تو را بهانه کرده تو صداى تنهايى من باش بين اين همه آدم که مرا از خود نمى دانند تو فقط از آن من باش عشق من
  • عمه مهزيار جون و مامان پارسا جون
    عمه مهزيار جون و مامان پارسا جون
    جمعه 23 اسفند 1392 - 08:27

    مادران باردار ناخواسته به جنین آسیب می رسانند
    ممکن است مادر یا مادربزرگ شما در این دوره به شما نصیحت هایی گوشزد کنند.اما دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که اغلب کارهایی که قبلا انجام می داده اید و مضر به نظر نمی رسیدند ممکن است در این دوران خطرساز باشد و به کودک بدنیا نیامده شما آسیب وارد کند.
    هیپوسپادیاس چیست؟
    [/b]زمانیکه آلت تناسلی جنین شکل می گیرد،مجاری ادراری از مثانه تا سر آلت پسر امتداد می یابند.در هیپوسپادیاس،مجاری ادراری آن گونه که باید توسعه نمی یابند و ممکن است در میانه تمام شوند و فرد بیمار از زیر آلت تناسلی مجبور به دفع ادرار باشد.در این گونه موارد،نقطه خارج شدن ادرار در کنار مقعد یا کیسه بیضه هم مشاهده شده است.تصور کنید که چقدر وحشتناک است که یک پسر بچه از زیر آلت تناسلی اش دفع ادرار کند.
    در بریتانیا، این عارضه در میان 250 پسربچه مشاهده شده است،آنها مجبورند که از زیر آلت تناسلی شان دفع ادرار کنند.ممکن است این عارضه در سال اول تولد کودک شما بهبود یابد، اما در بسیاری موارد،منجر به مشکلاتی در مجاری ادراری شان می شود و پیامدهایی در زمینه باروری و مسائل جنسی شان خواهند داشت.
    چگونه یک اسپری ساده مو می تواند روی کودک بدنیا نیامده شما تاثیر بگذارد؟
    [/b]این اسپری ها حاوی موادی هستند که عملکرد نرمال سیستم ترشحات هورمونی را مختل می کنند و مستقیما کارایی آلت تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهند.
    دانشمندان روی 471 نفر از مادرانی که پسرانشان دچار عارضه اختلالت آلت تناسلی شده بودند و 490 نفر از مادرانی که پسران شان سالم بودند تحقیقی انجام دادند. آنها به این نتیجه رسیدند که درصد بالایی از مادرانی که در سه ماهه اول بارداری شان از اسپری های مو استفاده می کردند پسران شان دچار این عارضه شده بودند.به هر حال،این ریسک در مادرانی که از این محصولات آرایشی استفاده نمی کردند بسیار پایین بوده است.
    درست است که این شرایط زندگی آدم ها را تهدید نمی کند،اما پزشکان عقیده دارند که هر گونه عمل جراحی روی پسران کوچک ضربه ای به خود بیمار و والدین اش وارد خواهد کرد. پس بهتر است قبل از ابتلا به این عارضه به فکر پیشگیری از آن باشیم.
    اگر شما در سه ماهه اول بارداری تان از این اسپری های مو استفاده کرده اید و حالا ماه های آخر را می گذرانید،نگران نباشید.ابتدا در مورد این بیماری و موارد ابتلا به آن تحقیق کنید،شاید کودک شما مبتلا به این عارضه نشده باشد و شما یک کودک سالم بدنیا بیاورید.
    برای این بیماری چه عمل جراحی انجام می دهند؟
    [/b]این گونه عمل ها بین یک تا چهار ساعت به طول می انجامد،البته بستگی به میزان بیماری شخص دارد.در مواردی که بیماری خفیف باشد تنها کاری که در طول عمل جراحی باید انجام شود این است که پزشکان یک مجرای جدید در نوک آلت تناسلی ایجاد کنند و سوراخ قبلی را ببندند.در بیشتر موارد،‌ پزشکان درآلت تناسلی بیمار یک لوله می گذارند تا ادرار را از کیسه مثانه خارج و به سمت سوراخ ایجاد شده دفع ادرار ببرد. بعد از عمل جراحی ، آلت تناسلی را با نوار پانسمان کرده و یک IV‌در بازوی کودک قرار می دهند. کودک تحت نظر قرار می گیرد و پس از مدتی IV‌را از بازوی کودک بیرون می آورند.کودک باید قبل از مرخص شدن از بیمارستان حداقل یک بار ادرار کند. اگر کودک شما در حین ادرار کردن درد داشت و گریه می کرد نگران نشوید.این درد تنها دو روز طول میکشد و بعد از آن کودک شما بدون هیچ گونه درد و زحمتی ادرار خواهد کرد.
    محققان می گویند خانم هایی که به طور مرتب با مواد شیمیایی اسپری های آرایشی مو در تماس هستند مانند آرایشگرها،کارگان کارخانه ها،متخصصان زیبایی،و یا محققانی که در این زمینه کار میکنند در معرض خطرند.
    اما محققان به تازگی کشف کرده اند که فولیک اسید می تواند خطر ابتلا به این بیماری را تا 36 درصد کاهش دهد.اگر شما هم قبلا از این اسپری های آرایشی استفاده می کردید،باید پس از مشاوره با پزشک تان فولیک اسید مصرف کنید و از استفاده مجدد از اسپری های مو خودداری کنید.با پیشرفت هایی که هر روز در علم پزشکی حاصل می شود،دیگر نباید نگران این مسائل باشیم،اما شما که نمیخواهید ریسک کنید و فرزندتان تاوان این ریسک را بدهد؟
    سایت من سکوت قلبم اين بار تو را بهانه کرده تو صداى تنهايى من باش بين اين همه آدم که مرا از خود نمى دانند تو فقط از آن من باش عشق من
  • عمه مهزيار جون و مامان پارسا جون
    عمه مهزيار جون و مامان پارسا جون
    جمعه 23 اسفند 1392 - 08:28

    از بین بردن لک دوران بارداری
    دکتر محمد علی نیلفروش زاده متخصص پوست با بیان این مطلب افزود:این لک که اغلب قهوه‌ای رنگ و اکتسابی است در زنان باردار بروز می‌کند و علت اصلی آن مشخص نیست.ولی در بیشتر موارد ارتباط واضحی با فعالیت هورمونی فرد دارد؛چرا که بیشتر در بارداری و با مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری مشاهده می‌شود.
    وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه این لک‌ها می‌تواند در زنان مجرد و حتی به ندرت در مردان نیز دیده شود؛ افزود:این لک‌ها که بیشتر در گونه‌ها،پیشانی و چانه دیده می‌شوند و در افراد سبزه مشخص‌ترند در اثر عوامل دیگری از جمله استفاده از داروهای حساس کننده به نور آفتاب و اختلال فعالیت تیروئید یا تخمدان نیز رخ می‌دهند.
    وی تصریح کرد: تیرگی یا لک پوست معمولا پس از زایمان ناپدید می‌شود اما ممکن است برای ماه‌ها یا سال‌ها باقی بمانند و یا بدون علت مشخص یا به صورت ارثی دیده شود.
    دکتر نیلفروش زاده در پایان تاكید كرد:نقش لیزر در درمان ملاسما به اثبات نرسیده و جهت سرعت بخشیدن به روند بهبودی،لایه برداری خفیف با کمک پلینگ‌های شیمیایی سطحی انجام می‌شود که با آن فعالیت رنگدانه سازی با کمک ترکیبات بی رنگ کننده کاهش یافته و ترمیم پوست سریع‌تر می‌شود که این روش مطمئن‌تر و موثرتر است البته جلوگیری از تماس با نور آفتاب بهترین عامل در درمان ملاسما است و این مهم با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب امکان پذیر است.
    سایت من سکوت قلبم اين بار تو را بهانه کرده تو صداى تنهايى من باش بين اين همه آدم که مرا از خود نمى دانند تو فقط از آن من باش عشق من
  • عمه مهزيار جون و مامان پارسا جون
    عمه مهزيار جون و مامان پارسا جون
    جمعه 23 اسفند 1392 - 08:28

    تاثیر اعجاب انگیز یک گیاه در تهوع بارداری
    این مطالعه با هدف بررسی تأثیر كپسول زنجبیل در درمان تهوع و استفراغ بارداری و مقایسه آن با ویتامین B6 توسط مژگان فیروز بخت،مربی گروه مامایی دانشگاه آزاد اسلامی بابل و جمعی از همکارانش انجام شده است.
    تهوع و استفراغ از شایعترین عوارض دوران بارداری است كه اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد.مصرف داروهای شیمیایی بخصوص در هفته‌های اول بارداری سبب بروز نگرانی در مادر و خانواده او به دلیل خطر تراتوژنیسیته می‌شود.استفاده از گیاهان دارویی نگرانی‌های مصرف داروهای شیمیایی را در ندارد.
    این مطالعه به صورت کار آزمایی كار‌آزمایی بالینی طی 11 ماه،بر روی80 نفر از زنان باردار تك‌قلو با سن حاملگی كمتر از 20 هفته كه دچار تهوع واستفراغ بارداری بوده و تا كنون تحت درمان قرار نگرفته بودند پس از تقسیم تصادفی در دو گروه تحت درمان با زنجبیل و ویتامین B6 (چهار بار در روز به مدت چهار روز) انجام شد.
    شدت تهوع و دفعات تهوع و استفراغ بر اساس نمودار دیداری 24 ساعت قبل از درمان و طی روز‌های درمان سنجیده شد.هفت روز پس از درمان،نحوه پاسخ به درمان با استفاده ازمقیاس 5 قسمتی لیكرت سنجیده شد.
    یافته های حاصل از این بررسی بیانگر تأثیر زنجبیل در كاهش شدت تهوع و کاهش دفعات تهوع و استفراغ بارداری بود.تفاوت معنی‌داری بین دو گروه در كاهش شدت تهوع،دفعات تهوع و دفعات استفراغ مشاهده نشد.

    نتایج مطالعه نشان می دهد است كه زنجبیل در درمان تهوع واستفراغ بارداری موثر است ولی مصرف آن نیاز به مطالعات گسترده‌تری جهت تعیین دوز مناسب دارو و بررسی عوارض مادری و جنینی در نتیجه مصرف آن دارد.
    سایت من سکوت قلبم اين بار تو را بهانه کرده تو صداى تنهايى من باش بين اين همه آدم که مرا از خود نمى دانند تو فقط از آن من باش عشق من
  • عمه مهزيار جون و مامان پارسا جون
    عمه مهزيار جون و مامان پارسا جون
    جمعه 23 اسفند 1392 - 08:37
    [img]مدل%20لباس%20بارداری%20۲۰۱۳%20سری%20سوم[/img]
    سایت من سکوت قلبم اين بار تو را بهانه کرده تو صداى تنهايى من باش بين اين همه آدم که مرا از خود نمى دانند تو فقط از آن من باش عشق من
  • عمه مهزيار جون و مامان پارسا جون
    عمه مهزيار جون و مامان پارسا جون
    جمعه 23 اسفند 1392 - 08:46

    اکلامپسی دوران بارداری و تعریف اکلامپسی چیست
    از عوارض بالقوه کشنده از بارداری است که در آن تشنج، فشار خون شدید (فشار خون بالا)، و دوره های بیهوشی یا کما تجربه میشود. اکلامپسی سلامت جنین را تهدید می کند چون برروی جنین تاثیر چشمگیری می گذارد. سلامت مادر ت ضروری است، خطر تولد زودرس در هنگام اکلامپسی قبل از هفته ۳۷ بارداری رخ می دهد. مراقبت های دوران بارداری و پیشگیری، برای تشخیص زود هنگام مشکلاتی از قبیل فشار خون بالا در دوران بارداری و درمان تهاجمی برای اکلامپسی وجود دارد
    مسمومیت‌ حاملگی‌ عبارت‌ است‌ از یک‌ اختلال‌ خطرناک‌ در فشار خون، کارکرد کلیه‌ و دستگاه‌ عصبی‌ مرکزی‌ که‌ ممکن‌ است‌ از هفته‌ بیستم بارداری‌ تا روز هفتم پس‌ از زایمان‌ رخ‌ دهد.
    علایم‌ شایع‌
    ـ پره‌اکلامپسی‌ خفیف‌:
    افزایش‌ قابل‌ ملاحظه‌ ی فشار خون،‌ هر چند در محدوده‌ طبیعی‌ قرار داشته‌ باشد.
    پف‌ کردن‌ صورت‌، دست‌ها و پاها که‌ در صبح‌ شدیدتر است‌.
    افزایش‌ وزن‌ بیش‌ از حد (بیش‌ از ۴۵۰ گرم‌ در هفته‌ در سه‌ ماهه‌ آخر بارداری‌).
    پروتئین‌ در ادرار
    ـ پره‌اکلامپسی‌ شدید:
    افزایش‌ مداوم‌ فشار خون‌
    تورم‌ و پف‌کردن‌ مداوم‌
    تاری‌ دید
    سردرد
    تحریک‌پذیری‌
    درد شکم‌
    ـ اکلامپسی‌:
    بدتر شدن‌ علایم‌ فوق‌
    کشیدگی‌ عضلات‌
    تشنج‌
    اغما
    علل‌
    ناشناخته‌.
    معتقدند ناشی‌ از ماده‌ یا سمی‌ است‌ که‌ جفت‌ تولید می‌کند.
    عوامل تشدید کننده بیماری
    تغذیه‌ نامناسب‌
    دیابت‌ شیرین‌
    سابقه‌ فشار خون‌ بالا
    بیماری‌ کلیوی‌ مزمن‌
    حاملگی‌ اول‌. مسمومیت‌ در یک‌ حاملگی‌ بدان‌ معنی‌ نیست‌ که‌ در حاملگی‌های‌ بعدی‌ عود خواهد کرد.
    سیگار کشیدن‌
    مصرف‌ الکل‌
    استفاده‌ از داروهای‌ روان گردان‌
    سابقه‌ خانوادگی‌ اکلامپسی‌ یا پره‌اکلامپسی‌
    پیشگیری‌
    مراقبت‌ مناسب پیش‌ از تولد ‌ در سرتاسر دوران‌ بارداری‌
    در طول‌ بارداری‌ از سیگار، داروهای‌ روان گردان‌ یا الکل‌ استفاده‌ نکنید.
    در طول‌ بارداری‌ از یک‌ رژیم‌ غذایی‌ طبیعی‌ و کاملاً متعادل‌ استفاده‌ کنید.
    در صورت‌ تجویز پزشک، از مکمل‌های‌ ویتامینی‌ و املاح‌ پیش‌ از زایمان‌ استفاده کنید.
    بدون‌ توصیه‌ پزشک‌ هیچ‌ دارویی‌ از جمله‌ داروهای‌ بدون‌ نیاز به‌ نسخه‌ را مصرف‌ نکنید.
    عواقب‌ مورد انتظار
    مسمومیت‌ در صورت‌ تشخیص‌ و درمان‌ در طول‌ بارداری‌، معمولاً ظرف‌ ۷ روز پس‌ از زایمان‌ بدون‌ هیچ‌ عارضه‌ای‌ از بین‌ می‌رود. در موارد نادر کشنده‌ است‌. اگر مسمومیت‌ باعث‌ زایمان‌ نارس‌ گردد، احتمال‌ زنده‌ ماندن‌ نوزاد به‌ رسیدن‌ بودن‌ آن‌ بستگی‌ دارد. مرگ‌ جنین‌ شایع‌ است‌.
    عوارض‌ احتمالی‌
    سکته‌ مغزی‌
    افزایش‌ خطر فشار خون‌ بالا بدون‌ ارتباط‌ با بارداری‌ پس‌ از ۳۵ سالگی‌
    تشنج‌
    ادم‌ ریه‌
    درمان‌
    آزمون‌های‌ تشخیصی‌ می‌توانند شامل‌ بررسی‌های‌ آزمایشگاهی‌ خون‌، بررسی‌ ادرار ۲۴ ساعته‌ و سایر موارد برای‌ رد کردن‌ عوارض‌ باشند.
    درمان‌ به‌ شدت‌ بیماری‌ بستگی‌ دارد:
    مراقبت‌ در منزل‌ برای‌ علایم‌ خفیف‌،
    مراقبت‌ در بیمارستان‌ در صورت‌ بدتر شدن‌ شرایط‌ و زایمان‌ زود هنگام‌ در صورت‌ وخامت‌ اوضاع‌.
    اکلامپسی‌ به‌ خاطر تشنج‌ به‌ مراقبت‌ در بیمارستان‌ و زایمان‌ زودرس‌ (غالباً سزارین‌) نیاز دارد.
    اگر در منزل‌ هستید، روزانه‌ خود را وزن‌ و آن‌ را ثبت‌ کنید؛
    از یک‌ آزمون‌ خانگی‌ برای‌ تعیین‌ وجود پروتئین‌ در ادرار استفاده‌ کنید.
    داروها
    داروهای‌ ضد پرفشاری‌ خون‌ برای‌ کاهش‌ فشار خون‌
    ضد تشنج‌ها برای‌ پیشگیری‌ از تشنج‌
    سولفات‌ منیزیم‌ (داخل‌ وریدی‌)
    فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری
    بیشتر مواقع‌ استراحت‌ کنید؛ این‌ امر در کنترل‌ مسمومیت‌ مهم‌ است‌. برای‌ کمک‌ به‌ گردش‌ خون‌، روی‌ سمت‌ چپ‌ خود استراحت‌ کنید.
    رژیم‌ غذایی‌
    ممکن‌ است‌ یک‌ رژیم‌ غذایی‌ خاص‌ لازم‌ باشد.
    در چه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟
    اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌تان‌ علایم‌ مسمومیت‌ خفیف‌ را در هر مرحله‌ از حاملگی‌ داشته‌ باشید.
    اگر در طول‌ درمان‌ یک‌ یا چند مورد از موارد زیر رخ‌ دهد:
    ـ سردرد شدید یا اختلال‌ بینایی‌
    ـ افزایش‌ وزن‌ به‌ میزان‌ بیش‌ از ۱۳۵۰ گرم‌ در ۲۴ ساعت‌
    ـ تهوع‌، استفراغ‌ و اسهال‌
    ـ دردها و گرفتگی عضلات‌ شکمی‌
    ـ تحریک‌پذیری‌ بیش‌ از حد
    سایت من سکوت قلبم اين بار تو را بهانه کرده تو صداى تنهايى من باش بين اين همه آدم که مرا از خود نمى دانند تو فقط از آن من باش عشق من
  • عمه مهزيار جون و مامان پارسا جون
    عمه مهزيار جون و مامان پارسا جون
    جمعه 23 اسفند 1392 - 08:50

    همه واکسن‌هایی که زنان باردار باید تزریق کنند
    آیا واکسیناسیون در زمان حاملگی بی‌خطر و ایمن است؟ چرا باید زنان حامله واکسینه شوند؟ از جمله سوالاتی هستند که آگاهی از آن برای همه زنان باردار لازم و ضروری است.
    به گزارش سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بسیاری از زنان ممکن است در مورد ایمن‌سازی و احتمال ابتلا به بیماری‌هایی که می‌تواند به آنها یا جنین‌شان آسیب‌ برساند، اطلاعات زیادی نداشته باشند، در صورتی که واکسیناسیون به موقع می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌های عفونی قابل انتقال به جنین پیشگیری کند.
    بهتر است زنان به منظور بررسی وضعیت ایمنی در برابر بیماری‌های عفونی و تنظیم برنامه واکسیناسیون خود، قبل از اینکه حامله شوند، با پزشک خود مشورت نمایند.
    آیا واکسن‌ها ایمن و بی‌خطرند؟
    همه واکسن‌ها از نظر ایمنی توسط انجمن غذا و دارو مورد آزمایش قرار می‌گیرند. کلیه واکسن‌ها از نظر استریل بودن و کارایی و بی‌ضرر بودن کنترل می‌شوند و مرکز مبارزه با بیماری‌های ایمنی کلیه واکسن‌ها را در طول مدت استفاده مورد پایش قرار می‌دهد. ممکن است بعضی از مردم به برخی از اجزای واکسن حساسیت داشته باشند (به عنوان مثال حساسیت به تزریق واکسن آنفلوآنزا به دلیل کشت روی تخم‌مرغ). این افراد قبل از تزریق واکسن باید با پزشک معالج مشورت نمایند.
    آیا واکسن می‌تواند به جنین آسیب برساند؟
    تعدادی از واکسن‌ها بخصوص آنها که از ویروس زنده تهیه شده‌اند نباید به زنان باردار تزریق شوند، زیرا ممکن است این واکسن‌ها برای جنین مشکل‌آفرین باشند. بعضی از واکسن‌ها می‌توانند به زنان باردار در سه ماهه دوم یا سوم بارداری تزریق شوند ولی عده‌ای معتقدند بهتر است تزریق واکسن‌ها حداقل سه ماه قبل از تولد یا بلافاصله بعد از تولد صورت گیرد.
    چه واکسن‌هایی را در دوران حاملگی می‌توان تزریق کرد؟
    - هپاتیت B: زنان بارداری که تست منفی هپاتیت دارند می‌توانند این واکسن را دریافت کنند. این واکسن برای محافظت مادر و جنین علیه عفونت استفاده می‌شود. تزریق این واکسن سه مرحله‌ای بوده و قبل و بعد از زایمان صورت می‌گیرد. زمان تزریق مرحله اول است.
    - آنفلوآنزا: این واکسن می‌تواند از بیماری‌های جدی مادر طی دوران بارداری جلوگیری کند. همه زنان بارداری که وارد سه ماهه دوم یا سوم بارداری می‌شوند، طی بروز آنفلوآنزای فصلی باید واکسن را دریافت نمایند. افرادی که وضعیت پزشکی حادی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزا هستند. بنابراین می‌توانید واکسن را در هر مرحله از بارداری دریافت نمایید. اگر این مشکل در شما وجود دارد، حتما با پزشک مشورت نمایید.
    - کزاز / دیفتری: این ترکیب از واکسن‌ها به طور معمول برای زنان باردار توصیه می‌شود. این واکسن ایمنی دائم ایجاد نمی‌کند و حتما باید دوز یادآور هر 10 سال یک بار تزریق شود.
    چه واکسن‌هایی را نمی‌توان به زنان باردار تزریق کرد؟
    ممکن است واکسن‌های زیر توانایی انتقال بیماری به جنین را داشته باشند و یا باعث بروز زایمان زودرس، سقط جنین و نقایص مادرزادی شوند. بنابراین فعلا تزریق آنها در دوران بارداری به طور معمول توصیه نمی‌شود.
    هپاتیت A: بی‌ضرر بودن این واکسن در بارداری تعیین نشده و باید طی این دوران از تزریق آن اجتناب نمود. زنانی که در معرض ابتلا به این ویروس هستند، باید با پزشک معالج خود مشورت نمایند.
    MMR (سرخک، سرخجه، اوریون): زنان باید حداقل سه ماه بعد از تزریق این واکسن باردار نشوند.
    آبله ‌مرغان: این واکسن برای جلوگیری از آبله‌ مرغان استفاده می‌شود و باید زمان تزریق آن حداقل سه ماه قبل از بارداری باشد.
    پنوموکوک: چون بی‌خطر بودن این واکسن ناشناخته است، باید از تزریق آن اجتناب شود، به جز برای زنان در معرض خطر یا زنان مبتلا به بیماری‌های مزمن.
    فلج‌اطفال خوراکی و فلج اطفال تزریقی: هیچ‌ کدام از انواع این واکسن‌ها (ویروس زنده و یا ویروس کشته شده) برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.
    تاثیرات و عوارض پس از واکسیناسیون
    هپاتیت A: درد، سفتی و قرمزی در محل تزریق، سردرد، در موارد نادر واکنش آلرژیک شدید
    هپاتیت B: درد در محل تزریق، تب
    آنفلوآنزا: قرمزی و تورم در محل تزریق
    کزاز – دیفتروئید: تب خفیف، سفتی و تورم در محل تزریق
    MMR: دانه‌های قرمز رنگ پوست، تورم غدد لنفاوی گردن، درد، محدودیت حرکت مفاصل یک تا دو هفته بعد از واکسیناسیون
    آبله‌ مرغان: تب، سفتی و قرمزی در محل تزریق، راش و برآمدگی‌های کوچک تا سه هفته بعد از واکسیناسیون
    پنوموکوک: تب، سفتی در محل تزریق
    واکسن فلج اطفال خوراکی (OPV): هیچ عارضه جانبی با این واکسن شناخته نشده است.
    واکسن فلج اطفال تزریقی (IPV): قرمزی، ناراحتی در محل تزریق
    سایت من سکوت قلبم اين بار تو را بهانه کرده تو صداى تنهايى من باش بين اين همه آدم که مرا از خود نمى دانند تو فقط از آن من باش عشق من
  • عمه مهزيار جون و مامان پارسا جون
    عمه مهزيار جون و مامان پارسا جون
    جمعه 23 اسفند 1392 - 08:51

    دانستنيهاي بارداري از ابتدا تا زايمان
    بين ۵ تا ۲۰% از حاملگی ها ممكن است با عوارض همراه شوند لذا هر زن بايد قبل از باردارى مورد ارزيابى دقيق قرار گيرد البته بيشتر بارداريها بدون برنامه قبلى هستند و لذا به محض تشخيص باردارى بايد ويزيت اوليه انجام شود وآزمايشات روتين جهت زن باردار درخواست شود
    یک خانم باردار بايد تا ۳۲ هفته هر ماه يكبار از ۳۲ تا ۳۶ هفته هر ماه دو بار (هر دو هفته يكبار) و از ۳۶ تا ۴۰ هفته هر ماه چهار بار (هفته اى يكبار) به پزشكتان مراجعه و چك شويد .
    اگر از باردارى جلو گيرى نميكنيد با مشاهده هر كدام از اين علايم بايدبه حاملگى شك كنيد
    ۱- عقب افتادن عادت ماهانه :
    (در صورتى كه پريود شما منظم است با عقب افتادن پريودتان بمدت چند روز احتمال باردارى مطرح ميشود) استرس- كاهش يا افزايش وزن - بيماريهاى مزمن - تغيرات محيطى و ورزشهاى سخت نيزاز جمله مواردى هستند كه ميتوانند الگوى پريود را تغيير دهند.
    ۲-تهوع واستفراغ :
    در ۵۰% از حاملگيها رخ ميدهد ودر صبح بيشترين شدت را دارد .
    ۳-تغيير شكل سينه ها
    ۴-احساس حركت جنين در شكم ( بعد از ۱۶ هفتگى مشاهده ميشود )
    ۵-احساس خستگى و تكرر ادرار
    ۶- بزرگى شكم
    با مشاهده هر كدام از اين علايم بهتر است يك آزمايش حاملگى انجام دهيد .
    ازمايش هاى ادرارى حدود يك هفته بعد از عقب افتادن عادت ، باردارى را نشان ميدهند در حاليكه أزمايش خون ميتواند يك هفته قبل از عقب افتادن عادت باردارى را نشان دهد .
    در هر ويزيت باردارى موارد زير چك ميشوند :
    افزايش وزن - فشار خون - اندازه رحم و زنده بودن جنين (كه توسط فيتوسكوپ ويا سونيكيد انجام ميشود )
    ميزان افزايش وزن باردارى حدود ۱۲-۱۰ كيلو است كه در زنان چاق كمتر بايد باشد (۹-۶ كيلو)
    در صورت مشاهده هر كدام از اين علايم سريعا پزشك خود را مطلع كنيد :
    ۱-آبريزش از واژن
    ۲-لكه بينى يا خونريزى
    ۳-ورم دست وصورت يا ورم شديد پاها
    ۴-سردرد شديد و تارى ديد
    ۵- درد قسمت فوقانى وسمت راست شكم (منطقه اپى گاستر)
    ۶- تب يا لرز
    ۷- استفراغ شديد
    ۸- سوزش ادرار
    ۹- كم شدن حركات جنين
    تغذيه در دوران بارداری:
    رژيم غذايی زن بارداربايد متنوع وپر کالری باشد . بهتر است غذا به دفعات بيشتر وحجم کمتر مصرف شود .مقدار افزايش کالری مصرفی ۳۰۰ کيلو کالری بيش از حالت غير باردار است به اين ترتيب نياز به کالری که در يک زن غير باردار ۲۳۰۰ کيلو کالری است در بارداری به ۲۶۰۰ کيلو کالری افزايش می يابد .
    نياز روزانه آهن در طی بارداری ۳۰ ميلی گرم در روز است و از ماه چهارم بارداری که زمان خونسازی جنين است بايدمصرف آن شروع شود.اگر بگويم آهن مهمترين نياز زن باردار است اغراق نکرده ام . جنين مثل يک انگل !!! و پارازيت ،آهن را فعالانه از خون مادر جذب ميکند و حتی زمانی که مادر کم خونی شديد دارد جنين کم خون نمی شود و اين زن باردار است که در صورت عدم مصرف آهن اگزوژن (يعنی قرص فروس سولفات يا کپسول هماتينيک )دچار افت همو گلوبين وهماتوکريت خون ميشود )تاکيد ميکنم که هيچ غذا يا رژيم غذايی آهن مورد نياز بارداری را تامين نميکند وحتما بايد آهن اگزوژن مصرف شود .
    شما خانم باردار در صورتی که :
    ۱-اندام درشتی داريد
    ۲-دوقلو باردار هستيد
    ۳-کم خونی داريد
    ۴-تا اواخر حاملگی قرص آهن مصرف نکرده ايد يا نامنظم مصرف کرده ايد ،بايد دو برابر مقدار معمول آهن دريافت کنيد .
    برای تامين کلسيم بدن در طی حاملگی بايد روزی نيم الی يک ليتر (يعنی دو الی چهار ليوان)شير يا معادل آن ماست مصرف کنيد .
    در رژيم غذايی شما بايد پروتئينها ی حيوانی(تخم مرغ ، گوشت قرمز وسفيد) ويتامينهاو کربوهيدرات بمقدار کافی وجود داشته باشد و بهتر است در مصرف حبوبات بعلت ايجاد مشکلات گوارشی زياده روی نکنید .
    بهداشت در دوران بارداری:
    ۱- شما خانم باردار بايد لباس گشاد وراحت بپوشيد واز کفش پاشنه بلند هم نبايد استفاده کنيد.
    ۲-هفته ای دو الی سه بار حمام برويد وسعی کنيد کمتر در حمام بنشينيد .در سه ماهه آخر بارداری بعلت احتمال سقوط نبايد از وان استفاده کنيد .
    ۳-اگر شغل اداری وکم تحرکی داريد ميتوانيدتا انتهای بارداری کارکنيد ولی شغلهای با تحرک فيزيکی زياد بايد محدود شوندوحتما بايد چند بار در روز مدتی استراحت کنيد .
    ۴-مسافرت کوتاه مدت اشکالی ندارد ولی بهتر است از مسافرتهای طولانی خصوصا در اواخر حاملگی پرهيز کنيد.وهر يکی دو ساعت يکبار قدم بزنيد.
    ۵-در ماه آخر بارداری(چهار هفته آخر )نزديکی نکنيد .
    ۶-ورزشهای سبک يا متوسط را ميتوانيد انجام دهيد ولی ورزشهای سنگين وشديد ممنوع است .
    ۷-در طی حاملگی در صورت وجود ترشح زياد واژينال ميتوانيد از دوش واژينال استفاده کنيد ولی اينکار را نبايد با سرنگ انجام دهيد چون خطر آمبولی هوا ومرگ وجود دارد.
    ۸-خانمهای محترم سيگاری !!!!لطفا در طی حاملگی به جنين خود رحم نموده وحتی الامکان سيگار نکشيد !!چون سيگار با کم کردن جريان خون جفت باعث تولد نوزاد کم وزن وناهنجار ميشود .
    ۹-اگر شما سابقه واکسيناسيون کزاز نداريد بايد دو دوز واکسن توام بزرگسالان (ديفتری-کزاز)را به فاصله يکماه بزنيد ويکسال بعد هم ياد آور دريافت کنيد .
    مشکلات شايع در دوران بارداری :
    ۱-تهوع واستفراغ :
    معمولا در سه ماهه اول بارداری مشاهده ميشود ودر هنگام صبح بيشترين شدت را دارد . زياد بودن هورمون بارداری(hcg) وفشارهای روحی وروانی جزو مهمترين دلايل شدت آن هستند .حاملگی چند قلو ومول حاملگی هم ميتوانند ويار حاملگی را شدت بخشند .
    راهکارهايی برای کاهش تهوع واستفراغ:
    ۱-هنگام صبح وقبل از برخاستن از بستر مقدارکمی بيسکويت يا نان خشک بخوريد
    ۲-سعی کنيد بيشتر در معرض هوای آزاد قرار بگيريد ودر صورت امکان هر روز مدتی در هوای آزاد قدم بزنيد .
    ۳-به خانه اقوام وافراد مورد علاقه خود برويد واز صحبت ورفت وآمد با افراد واقوامی که با آنها مشکل داريد پرهيز کنيد (حتی الامکان تا اتمام سه ماهه اول).
    ۴- غذا خوردن در خارج از منزل ومسافرتهای کوتاه ومفرح کمک کننده هستند .
    ۵-استفاده از آمپول B۶ مفيد است همچنين در موارد شديداستفاده محدود از قرص وآمپول متوکلوپراميدبعنوان خط آخر درمان باعث بهبودی ميشود
    بر اساس تجربيات اينجانب ، مسايل روحی وروانی بشترين تاثير را در تهوع واستفراغ حاملگی ايفا ميکنند و زن بطور ناخود آگاه با اين تصور که با حاملگی زيبايی و جذابيت خود را برای همسرش از دست ميدهد يا ترس از بچه داری يا در زنانی که چند دختر ياپسر دارند ترس از اينکه نکند جنس بچه تکراری باشد و همچنين در حاملگی های ناخواسته ، ناآگاهانه با حاملگی خود بصورت تهوع واستفراغ مقابله ومخالفت ميکند پس در اين شرايط مهمترين وظيفه بعهده مرد است تا با مطمئن کردن همسر خود نسبت به جذابيت وزيبايی اش وهمچنين فراهم کردن يک محيط آرام ودور از تنش همسر خود را حمايت کند
    ۲-کمردرد:
    علت آن تغيير شکل بدن وبزرگ شدن شکم ودر نتيجه، افزايش لوردوز کمر ميباشد.شل شدن ليگامانهای لگنی واسپاسم عضلانی از علل ديگر ميباشند .
    برای کم کردن درد ميتوان از اين روشها استفاده نمود :
    ۱-استراحت
    ۲-گرم کردن موضع
    ۳-مصرف مسکن ها
    ۴-شکم بند طبی
    ۳-واريس:در طی حاملگی تشديد ميشود وبا افزايش وزن بدتر ميشود .
    درمان در حاملگی:
    ۱-استراحت منظم وزياد در طی روز ۲-بالا نگهداشتن پاها چندين بار در روز۳-استفاده از جورابهای مخصوص واريس
    در مواردی که نياز به جراحی واريسها باشد اين عمل بايد تا بعداز زايمان به تعويق انداخته شود .
    ۴-هموروئيد(بواسير):
    با حاملگی تشديد ميشود .
    درمان هموروئید در طی حاملگی:
    ۱-استفاده از داروهای بيحس کننده موضعی
    ۲- نشستن در تشت آب نيمگرم روزی ۴-۳بار بمدت ۱۰دقيقه
    ۳- استفاده از ملين های گياهی(مثل سنالين-سی لاکس و سنامد)
    ۴- عدم مصرف غذاهای کافئين دار مثل چای-نوشابه-قهوه
    ۵- عمل جراحی(هموروئيدکتومی) که بهتر است در طی حاملگی انجام نشود چون اکثرهموروئيدها بعد از زايمان برطرف ميشوند.
    ۵-لکوره(افزايش ترشحات واژن):
    اکثرا بعلت تغييرات هورمونی در حاملگی است اگر ترشحات شما عفونی باشند يعنی واجد شرايطی باشند که در مبحث عفونتهای شايع زنان توضيح داده ام بايد به پزشک مراجعه کنيد در غير اينصورت دوش واژينال سرکه رقيق ميتواند باعث تخفيف علايم شود.
    سوزش سر دل (HEART BURN) :
    یکی از شايعترين شکايات در حاملگی است با بزرگ شدن رحم معده تحت فشار قرار گرفته ومقداری از محتويات معده همراه با اسيد به داخل مری پس زده ميشود وباعث HEART BURN ميشود .
    راهکار هايی برای تخفيف سوزش سر دل:
    ۱-افزايش تعداد وعده های غذايی همراه با کاهش مقدار غذای مصرفی در هر وعده
    ۲-پرهيز از خم شدن ويا صاف دراز کشيدن
    ۳ -قرار دادن دو عدد بالش زير سر هنگام دراز کشيدن
    ۴-مصرف آنتی اسيد های خوراکی مثل هيدروکسيد آلومينيوم يا منيزيم.
    چه آزمايشهايی بايد در طی حاملگی انجام دهيم؟
    در اولين ويزيت بايد آزمايش شمارش کامل گلبولی(CBC و diff) گروه خونی و Rh و VDRL و تيتر آنتی بادی ضد سرخجه ، قند خون ناشتا (FBS) ،پاپ اسمير ، HBS Ag و UA&UC (آناليز وکشت ادرار) درخواست شود. اين آزمايشات بهتر است يکبار ديگر بين۲۴-۳۶ هفتگی تکرار شوند .
    سونوگرافی بايد دو بار انجام شود:بار اول بين ۸-۱۸ هفته بارداری وبار دوم بين۲۴- ۳۶ هفتگی.
    زايمان طبيعی در اين مبحث ميخواهم بطور خلاصه شما را با زايمان طبيعی ،روشها ،مزايا وعوارض آن آشنا کنم
    زايمان طبيعی چيست؟
    زايمان طبيعی به خروج کامل جنين وجفت از راه واژن گفته ميشود.اکثر بيماران من خصوصا خانمهايی که اولين حاملگی خود را ميگذرانند میپرسند :
    چه زمانی بايد براي زايمان به بيمارستان مراجعه کنيم؟
    زمانی بايد برای بستری شدن مراجعه کنيد که درد های حقيقی زايمانی شروع شده باشند .حالا حتما میپرسيد مگر درد غير حقيقی هم داريم؟ بله در طول حاملگی درد های کاذبی هم وجود دارند. در واقع بعد ازاتمام هفت ماهگی گاها انقباضات رحمی نامنطمی ديده ميشود که ممکنست آنهارا با درد زايمان اشتباه بگيريم.پس چطور ميتوان فهميد که درد حقيقی يا کاذب است؟
    تفاوتهای ميان دردهای حقيقی وکاذب:
    ۱- بر خلاف درد های زايمانی ،دردهای کاذب در فواصل نامنطم ايجاد ميشوند .
    ۲-وقتی درد کاذب باشد فاصله بين درد ها وشدت آنها با گذشت زمان تغييری نميکند (بر خلاف دردهای حقيقی که فاصله دردها کمتر وشدت آنها بيشتر ميشود).
    ۳-دردهای کاذب با مسکن ها بر طرف ميشوند در حاليکه زايمان طبيعی را نمی توان با مسکن متوقف نمود.
    شما خانم باردار اگر انقباضات درد ناك رحمى را همراه با يكى يا هر دوى اين علايم داشته باشيد حتما طى ساعات آينده زايمان خواهيد كرد
    ۱- نمايش خونى يا bloody show شامل ترشحاتى است كه اندكى خون آلود بوده و در حد چند قطره ميباشد كه بعلت باز شدن دهانه رحم ايجاد ميشود
    ۲- باره شدن كيسه آب
    البته ممكن است كيسه آب بعلت عفونت يا دلايل ديگر زودتر از موعد پاره شود يا بعضا در هنگام زايمان پاره شود
    در اكثر موارد سر جنين جلوى دهانه خروجى رحم قرار ميگيرد ولى با شيوع بسيار كمتر ممكن است پا يا باسن جنين (پوزيشن بريچ) يا شانه وگاها ابرو يا چانه جنين جلوى دهانه خروجى رحم قرار گيرند كه دربيشتراين مواردسزارين انجام ميشود مگر بعضى موارد خاص كه در اين حالت پزشك تصميم ميگيرد كه زايمان طبيعى يا سزارين انجام شود
    ۱- مراحل زايمان چند ساعت طول ميكشد ؟
    در زنانى كه اولين زايمان خود را تجربه ميكنند بين۱۲-۸ساعت ودر زنان چند زا ۶-۵ ساعت
    ۲- اپى زيوتومى جيست؟ چگونه در چه مواقعى و چرا انجام ميشود؟
    اپى زيوتومى به برشى كه روى پرينه(حد فاصل بين دهانه واژن ومقعد) در هنگام زايمان براى تسهيل خروج جنين ايجاد ميشود گفته ميشود در بعضى از مواقع بصورت عمودى ودر ايران اكثرا (بعلت كوتاه بودن پرينه در خانمهاى ايرانى وجهت بيشگيرى از پارگى اسفنكتر مقعد ) بشكل اريب داده ميشود با انجام اين عمل وترميم آن بعد از خروج جنين وجفت از پارگى هاى غير قابل اجتناب واژن در طى زايمان وآسيب به مثانه وركتوم بيشگيرى ميشود
    دراين موارد از اپى زيوتومى استفاده ميشود:
    ۱- زنانى كه اولين يا دومين زايمان خود را تجربه ميكنند
    ۲- زنانى كه زايمان زودتر از موعد دارند
    ۳- اگر جنين بشكل بريچ در رحم قرار گرفته باشد (يعنى پا يا باسن جنين بجاى سر جلوى دهانه رحم قرار گرفته باشد )
    ۴- در مواردى كه از فورسپس براى زايمان استفاده ميشود
    ۵- در مواقعى كه جنين بيش از حد بزرگ باشد
    شما بايد در طی زايمان فعال يعنی در حين خروج نوزاد در موقع انقباض يعنی وقتی رحمتان سفت ودردناك ميشود نفس خود را حبس كرده به شكم خود فشار ورده واصطلاحا زور بدهيد و وقتی انقباض تمام ميشود نفسهاى عميق بكشيد (هر انقباض بين ۳۰ ثانيه الی ۱ دقيقه طول ميكشد )
    سایت من سکوت قلبم اين بار تو را بهانه کرده تو صداى تنهايى من باش بين اين همه آدم که مرا از خود نمى دانند تو فقط از آن من باش عشق من
  • عمه مهزيار جون و مامان پارسا جون
    عمه مهزيار جون و مامان پارسا جون
    جمعه 23 اسفند 1392 - 08:52

    تخمك صدمه ديده: ناكامي زودهنگام حاملگي
    تخمك صدمه ديده چيست؟
    تخمك صدمه ديده نوع رايجي از سقط جنين است. اين پديده هنگامي رخ مي دهد كه تخم بارور شده در رحم كاشته مي‌شود اما رشد جنين حاصل از آن در همان اوايل متوقف شده و يا اينكه اصلاً شكل نمي‌گيرد. امروزه اصطلاح « تخمك صدمه ديده» را ديگر به كار نمي‌برند. در عوض، اغلب متخصصين پزشكي اصطلاح « ناكامي زودهنگام حاملگي» را براي توصيف اين وضعيت به كار مي‌برند.
    حتي با ناكامي زودهنگام حاملگي اگر تست حاملگي بدهيد، نتيجه مثبت خواهد بود؛ دليل اين امر اين است كه در هر حال جفت به رشد خود ادامه مي‌دهد و ترشح گنادوتروپين پرده خارجي جنين انساني chorionic gonadtrophin (Hcg) human را آغاز مي كند، و اين همان هورموني است كه تست‌هاي حاملگي جستجو مي‌كنند. در اوايل ممكن است برخي از علايمي را كه در حاملگي طبيعي معمول هستند، داشته باشيد؛ علايمي از قبيل خستگي، حالت تهوع و سوزش سينه. پس از مدتي كه سطح اين هورمون در خون پايين آمد، اين علايم نيز كاهش مي‌يابد و ممكن است كه لكه يا خونريزي داشته باشيد.
    در ناكامي زود هنگام حاملگي (تخمك صدمه ديده) چه اتفاقي خواهد افتاد؟
    در ابتدا ممكن است متوجه تعدادي لكه قهوه اي رنگ متمايل به قرمز شويد؛ البته احتمال دارد كه اصلاً لكه اي نداشته باشيد. پس از مدتي، درحالي كه سطح هورمون شما در خون رو به كاهش مي‌گذارد، ممكن است شكم درد يا خونريزي داشته باشيد. اگر شكم درد يا خونريزي داريد، رحمتان آن طور كه بايد رشد نمي‌كند، و يا اين كه هنگامي كه جنين 12 هفته از عمرش گذشته است، پزشكتان نمي‌تواند به وسيله دامپلر ضربان قلبش را بشنود، در آن صورت نوزاد بايد به وسيله دستگاه آلتراسوند چك شود. اگر مورد شما ناكامي زودهنگام حاملگي باشد، دستگاه آلتراسوند يك كيسه بارداري خالي را نشان مي‌دهد.
    احتمال دارد كه جنين را سقط كنيد يا به عبارتي كيسه جفت و بافت جمع شده در سه ماهه نخست از بدنتان خارج شود. گرچه، اين اتفاق ممكن است زودتر از اين رخ دهد. فرايند سقط جنين مي‌تواند هفته ها طول بكشد و وقتي متوجه شويد كه ديگر بچه اي در شكم نداريد، ممكن است به لحاظ عاطفي برايتان بسيار دردناك بوده و يا به لحاظ فيزيكي دشوار باشد كه منتظر يك سقط جنين ناخواسته باشيد. در اين حالت شما مي‌توانيد با مصرف دارو فرايند سقط جنين را تسريع ببخشيد؛ يا ممكن است تصميم بگيريد كه براي برداشتن بافت كورتاژ ساكشن يا اتساع و كورتاژ (D&C) بكنيد. همچنين اگر مشكلي داشته باشيد كه منتظر بودن براي سقط جنين براي سلامتي شما خطرناك باشد ( همچون خونريزي زياد يا علايمي از عفونت) لازم است كه بافت را از بدن شما خارج كنند.
    چه موقع مي توانم دوباره حامله شوم؟
    احتمالاً پس از گذشت چهار يا شش هفته از زمان سقط جنين يا خروج بافت مجدداً عادت ماهانه را از سر بگيريد. بعضي از متخصصين مي‌گويند كه پس از اين دوره مي‌توانيد حامله شويد، اما برخي ديگر توصيه مي كنند تا عادت ماهانه بعدي را نيز پشت سر نگذاشته ايد، از اين كار خودداري كنيد. (در اين مدت لازم است كه از قرص ضد بارداري استفاده كنيد، چرا كه ممكن است تنها پس از دو هفته از سقط جنين تخمك گذاري كنيد).
    اگر چه ممكن است به لحاظ فيزيكي آمادگي حامله شدن مجدد را داشته باشيد، شايد به لحاظ روحي چنين آمادگي را نداشته باشيد. هر زني به شيوه خاص خود با عدم موفقيت زودهنگام حاملگي كنار مي‌آيد. براي برخي از زنان ممكن است ماهها طول بكشد تا بار ديگر آمادگي حامله شدن را پيدا كنند.
    آيا يك بار داشتن تخمك ناقص بدين معنا است كه بار ديگر نيز سقط جنين خواهم كرد؟
    خير. اگر چه احتمالاً در مورد امكان بروز سقط جنين ديگري نگران شويد، متخصصين باروري تنها يك بار عدم موفقيت زودهنگام حاملگي را به عنوان نشانه اي مبني بر اين كه شما يا همسرتان مشكلي دارد، تفسير نمي‌كنند. اغلب متخصصين تا دو يا سه بار سقط جنين متوالي اقدام خاصي نمي‌كنند و پس از آن است كه تست هاي آزمايش ويژه خون و ژنتيك را تجويز مي كنند تا علت آن را بيابند.
    سایت من سکوت قلبم اين بار تو را بهانه کرده تو صداى تنهايى من باش بين اين همه آدم که مرا از خود نمى دانند تو فقط از آن من باش عشق من




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی