Loading...

  • مريم مامان
    مريم مامان
    چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 20:38

    بارداري معنوي (1573 بازدید)

    اميدوارم همه ي شما مادران عزيز بارداري خوب و سالمي داشته باشين.
    خدايا به خاطر هديه زيبايت ممنونم
  • مريم مامان
    مريم مامان
    چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 20:38
    سوره های سفارش شده در دوران بارداری
    پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: هر که سورة حجرات را بخواند، برای حفظ جنینش از خطرها و سقط، موثر است.
    ماه اول:روزهای پنج شنبه و جمعه سوره یس و الصافات بخواند وبه شکم بدمد .و روزهای جمعه از قبل از صبحانه انار میل کند و قبل از طلوع آفتاب ،و هر روز بر 2 عدد خرما سوره قدر بخواند
    ماه دوم:روزهای پنج شنبه و جمعه سوره الملک بخواند. روز پنجشنبه 140 مرتبه و روز جمعه صد مرتبه صلوات با عجل فرجهم بگوید .هر روز 2 عدد عناب سوره توحید بخواند و آن را ناشتا بخورد.
    ماه سوم:روزهای پنج شنبه و جمعه سوره آل عمران بخواند. هر روز بعد از نمازها 140 مرتبه صلوات بفرستد. هر روز بر 1 عدد سیب آیه الکرسی بخواند و آن را ناشتا بخورد
    ماه چهارم:روزهای پنج شنبه و جمعه سوره الدهر بخواند در تمام نمازها در یک رکعت سوره قدر تلاوت کند و هر روز بر دو انجیر سوره والتین بخواند و آن را ناشتا بخورد.
    ماه پنجم:روزهای پنج شنبه و جمعه سوره الفتح را تلاوت کند . و در یک نماز سوره النصر بخواند.و هر روز یک عدد تخم مرغ سوره حمد بخواندو آن را ناشتا بخورد.
    ماه ششم:روزهای پنج شنبه و جمعه سوره واقعه بخواند . شب‌ها در یک نماز سوره التین تلاوت کند.و هر روز بر یک انار را پس از خواندن سوره فتح ناشتا بخورد.
    ماه هفتم:روزهای پنج شنبه و جمعه سوره یس و تبارک بخواند. روزی 140 مرتبه صلوات بفرستد.و هر روز بر یک عدد به سوره یس بخواند و آن را ناشتا بخورد.
    ماه هشتم:روزهای شنبه بعد از نماز صبح سوره قدر ، ده مرتبه.
    روزهای یک شنبه بعد از نماز صبح سوره والتین ، دو مرتبه
    روزهای دوشنبه سوره یس.
    روزهای سه شنبه سوره فرقان
    روزهای چهار شنبه سوره دهر
    روزهای پنجشنبه سوره محمد
    روزهای جمعه سوره الصافات
    ماه نهم:برای سلامتی امام زمان(عج) گوسفندی ذبح کرده، و از آن بخورد. در نماز ظهر یا عصر سوره «والعصر» و «الزاریات» بخواند. در روزهای پنج شنبه سوره «حج» و در روزهای جمعه سوره «فاطر» را تلاوت کند.هر روز بر مقداری شیر و خرما سوره «دهر» بخواند و آن را ناشتا بخورد
    سوره های مؤثر برای مادر باردار و کودکش:
    سوره مبارکه ذاریات: پیامبر اکرم‌فرمود:اگر سورة ذاریات همراه زن حامله باشد، در آسان وضع حمل نمودن، موثر است.(1) همچنین فرمود:اگر سورة ذاریات، بر زن حامله خوانده شود، حملش آسان می‌شود
    سورة مبارکه فجر: پیامبر اکرم‌فرمود:اگر زن حامله، این سوره را بخواند، خداوند فرزند مبارکی به او عطا می‌کند.
    سوره مبارکه حجرات: پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: هر که سورة حجرات را بخواند، برای حفظ جنینش از خطرها و سقط، موثر است.
    در برخی از نوشته‌ها و جزوه‌ها درباره سفارش به زنان باردار آمده که تا چهار ماهگی 40 مرتبه سوره یس را بخوانید
    خدايا به خاطر هديه زيبايت ممنونم
  • مريم مامان
    مريم مامان
    چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 20:45
    مطالب زیادی در مورد اعمالی که در دوران بارداری( بارداری،زایمان وحاملگی)باید انجام داد در روایات آمده است که به مختصری از آنها اشاره می‌کنیم:
    1.روزانه 140 صلوات بفرستید
    تسبیح
    2.در کل دوران بارداری یک ختم قرآن به نیت سلامتی امام زمان(ع)
    3.تا پیش از چهار ماهگی قبل از هر نزدیکی زن و شوهر, آیه 87 سوره‌ی انبیاء یعنی «و ذالنون ...» را بخوانند.
    4.از ماه چهارم به بعد در حالی که هردو رو به قبله‌اند, آیت‌الکرسی بخوانند.
    5.در هر ماه شوهر دست بر پهلوی راست همسرش بگذارد و هفت بار انا انزلناه را بخواند.
    6.زن باردار هر روز 70 استغفار کند.
    توصیه‌های زیر نیز می‌‌توانند مفید باشند:
    بخش اول : توصیه های ایام بارداری :
    الف - توصیه های عبادی :
    1- مادر دائماً با طهارت و حتی المقدور رو به قبله باشد، و از گفتار بی مورد پرهیز نماید.استغفار و توجه قلبی و دائمی به خداوند متعال در طهارت قلب و روح فرزند مؤثر است.
    2- مداومت به قرائت قرآن در ایام بارداری.
    3- انجام واجبات دینی به ویژه نماز در اول وقت مواظبت گردد. نوافل و نماز شب، حتی قضاء آن حتی المقدور به جا آورده شود.
    4- روزانه صدقه به فقراء داده شود. و ثواب آن هدیه به مادر حضرت ولی عصر (عج)حضرت نرگس خاتون اهدا گردد.
    5- شرکت در مجالس اهل بیت (علیه السلام) و فرستادن صلوات در طول روز.
    6- سوره مبارکه "یس" در هر روز و سوره "واقعه"، سورة "توحید" حداقل 10مرتبه، در شبها قرائت شود. شبهای جمعه سوره "ص" خوانده شود.
    7- انجام غسل های مستحبی، مخصوصاً غسل جمعه فراموش نشود.
    8- جنین از پنج ماهگی قادر است صداها را بشنود. به همین علت، به خصوص، بعد از 5 ماهگی، قرائت قرآن اثر بسزایی در طفل دارد.
    قران خواندن
    ب ـ توصیه های غذایی :
    1- در حلیت و طهارت غذ و آشامیدنیها دقت لازم مبذول شود و از هر گونه غذای شبهه ناک پرهیز شود.
    2- خوردن شیر، حداقل روزی یک لیتر. در احادیثی از امام حسن (علیه السلام) و امام رضا (علیه السلام) بر این امر تاکید فراوان شده است.
    3- استفاده از کندر خوراکی بسیار مفید است.
    4- میوه های فصل مرتب و زیاد میل شود.
    5- خوردن خرم در استحکام بدن کودک بسیار مؤثر است، البته خوردن میوه های آبدار مانند هندوانه جهت تعدیل گرمای آن توصیه می شود.
    6- استفاده از شنبلیله خام خصوصاً از ماه پنجم به بعد برای سلامت موی بدن نوزاد مؤثر است.
    7- آب انگور، سیب، به و انار شیرین، سلامت جسمی، روحی و عقلی کودک را به همراه می آورد.
    8- به طور کلی مادر نیازمند گروه های غذایی چهارگانه در روز به میزان مناسب می باشد. گروه نان و غلات - گروه میوه ها و سبزیجات - گروه قند های ساده و چربی.
    بخش دوم : توصیه های پس از تولد:
    الف - توصیه های عبادی :
    1- پس از تولد بچه را غسل داده، در گوش راست او اذان، و در گوش چپ او اقامه بخوانید. و با تربت امام حسین (علیه السلام) که در آب فرات و یا آب شیرین حل شده، کام طفل را بگشایید.
    2- سعی شود با وضو به طفل شیر داده شود.
    3- از ماه های اول تولد، در مواقع مناسب، پدر و مادر با صدای بلند قرآن قرائت نمایند، و یا اینکه نوار های ترتیل با صدایی آرام و دلنشین برای نوزاد پخش شود. قابل توجه است که لازم نیست نوزاد بیدار باشد.
    ب - توصیه های غذایی:
    1- تغذیه مادر جهت افزایش شیر باید کاملا مورد توجه قرار گیرد.
    2- تغذیه کودک با توجه به کارشناسی تغذیه باید مورد توجه قرار گیرد. "
    خدايا به خاطر هديه زيبايت ممنونم
  • مريم مامان
    مريم مامان
    چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 20:51
    با جنين خود حرف بزنيد
    مطالعات نشان داده است کودکانی که والدینشان از ابتدا بطور روزانه برای آنها کتاب خوانده‌اند هنگام رفتن به مدرسه موفقیت بیشتری در خواندن دارند. طبق این مطالعات جنین میتواند لرزش صدای مادر را تشخیص دهد بنابراین صحبت کردن یا خواندن کتاب برای او می‌تواند فوایدی در‌بر داشته باشد. برخی از این فواید عبارتند از:
    آرامبخش
    همانطور که ما صدای همسایه دیوار به دیوار خود را می‌شنویم جنین هم می‌‌تواند صدای خارج از رحم را بشنود. این صدا از طریق استخوان، بافت و مایع اطراف و داخل رحم به جنین منتقل می‌شود. جنین شش ماهه قادر است صدای مادر خود را تشخیص دهد و با شنیدن آن آرام می‌گیرد.
    ارتباط برقرار کردن و صحبت کردن با جنین به نظر مضحک می‌آید اما خواندن کتاب برای او راه خوبی است تا بتوان بر روی برقراری این ارتباط تمرکز کرده و آنرا تا هنگام متولد شدن نوزاد تقویت کرد.
    پیشرفت مغزی
    به گزارش Your Baby Today محققان هلندی دریافتند که میان حس شنوایی و توانایی یادگیری در کودک ارتباطی برقرار است. این محققان تعدادی جنین را در معرض صداهایی مشخص فرار دادند. آنها دریافتند هر بار که جنین‌ها این صداها را می‌شنوند از خود عکس‌العمل نشان می‌دهند. این شواهد اثبات می‌کند که جنین توانایی یادگیری دارد. هرچند خواندن کتاب‌های بیولوژی برای جنین به این امید که در آینده بیولوژیست شود کار بیهوده‌ای است اما خواندن کتاب می‌تواند در پیشرفت مغز و زبان در سالهای اولیه زندگی بسیار مفید باشد.
    پیوند میان والدین و کودک
    برقراری ارتباط با جنین برای بسیاری از افراد کاری دشوار است. خواندن کتاب روش بسیار خوبی برای برقراری این ارتباط است. نیازی نیست کتابی تخصصی انتخاب کنید. کتایی را که به نظرتان جالب است یا فکر می‌کنید کودکان از آن لذت می‌برند انتخاب کنید و در اوقات فراغت با صدای بلند برای جنین خود بخوانید.
    خدايا به خاطر هديه زيبايت ممنونم
  • مريم مامان
    مريم مامان
    چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 20:53
    بخور نخورهاي بارداري
    تغذیه صحیح و مناسب به معنی بیشتر خوردن نیست و خانم های باردار و شیردهی می‌توانند بدون داشتن رژیم مخصوص و جداگانه مقدار بیشتری از غذای خانواده را نسبت به پیش از دوران بارداری مصرف كنند. خانم های باردار و شیرده هم باید مانند سایر افراد خانواده هر روز از شش گروه غذایی اصلی استفاده كنند. آنچه در تغذیه خانم های باردار اهمیت دارد رعایت تنوع و تعادل در مصرف مواد غذایی است. بهترین راه برای اطمینان از مصرف متعادل و متنوع مواد غذایی در روز استفاده از همه گروه های اصلی غذایی یعنی گروه نان و غلات، گروه میوه ها و سبزی ها، گروه شیر و لبنیات و گروه گوشت، تخم مرغ حبوبات، و مغزها است. تعادل به معنی مصرف مقادیر كافی از مواد غذایی است و تنوع یعنی مصرف انواع مواد غذایی كه در گروه های غذایی قرار دارند. در هر گروه غذایی ،‌مواد غذایی با ارزش غذایی تقریبا یكسان قرار دارند و می‌توان از یكی به جای دیگری استفاده كرد. آنچه می‌خوانید، عبارت است از مهمترین توصیه های متخصصان تغذیه به زنان بارداری كه وزنشان در حد طبیعی است.

    1)

    گروه نان و غلات، منبع عمده تامین انرژی مورد نیاز روزانه است و شامل انواع نان، برنج، ماكارونی،‌رشته، گندم، جو، ذرت و ... می‌باشد.
    مقدار توصیه شده مواد غذایی
    این گروه برای خانم های باردار و شیرده:
    7 تا 11 سهم یا واحد در روز كه هر سهم معادل یك برش نان سنگك، تافتون یا بربری به اندازه یك كف دست ( حدود 10 در 10 سانتی متر مربع یا حدود 30 گرم) یا 4 برش نان لواش به همین میزان و یا نصف تا سه چهارم لیوان غلات پخته شده مانند برنج یا ماكارونی است.
    2) گروه میوه ها و سبزی ها منبع عمده تامین ویتامین ها به ویژه ویتامین های A , C و املاح معدنی و فیبر است.
    2-الف: میوه ها: انواع میوه شامل سیب، انگور، گیلاس، گلابی، طالبی، هندوانه، انواع مركبات و ... است. خانم های باردار باید از میوه های مختلف به طور متوسط 3 تا 4 سهم در روز استفاده كنند. هر سهم از میوه ها معادل یك عدد سیب یا پرتقال یا موز متوسط یا نصف لیوان كمپوت یا میوه پخته یا سه عدد زردآلو یا نصفی لیوان حبه انگور( معادل یك خوشه كوچك انگور)‌یا یك چهارم طالبی متوسط یا نصف لیوان آب میوه یا یك سوم لیوان آب لیمو ترش یا دو قاشق غذاخوری میوه خشك( مانند انواع برگه ها) است.
    2-ب) سبزی ها: شامل انواع سبزی های برگی،‌هویج، گوجه فرنگی، كدو، سیب زمینی، خیار، كلم، قارچ، شلغم،‌چغندر،‌انواع جوانه ها و ... است. مقدار توصیه شده از سبزی ها برای خانم های باردار و شیرده به طور متوسط 4 تا 5سهم در روز است كه هر سهم معادل یك لیوان سبزی خام برگ دار یا سالاد سبزی ( شامل گوجه فرنگیف‌كاهو، كلم، فلفل سبز دلمه ای و...) یا نصف لیوان سبزی های پخته است.
    3) گروه شیر و لبنیات منبع عمده تامین كلسیم، فسفر، پروتئین و ویتامینهای A , B2 است كه برای رشد و استحكام دندان ها و استخوان ها ضروری است. مواد این گروه شامل شیر، ماست، پتیر، بستنی و كشك است.
    در دوران بارداری و شیردهی مصرف حداقل 3 تا 4 سهم از مواد غذایی این گروه در روز توصیه می‌شود. هر سهم معادل یك لیوان شیر یا یك لیوان ماست یا 45 تا 60 گرم پنیر (معادل 2 قوطی كبریت) یا یك لیوان كشك یا 5/1 لیوان بستنی است.
    4) گروه گوشت، تخم مرغ ، حبوبات و مغزها منبع عمده تامین پروتئین و املاحی مانند آهن و روی است. مواد این گروه شامل انواع گوشت سفید و قرمز،‌ماهی،‌دل، جگر، تخم مرغ، عدس، حبوبات مانند نخود و لوبیا و مغزها مانند پسته، بادام، گردو و ... است.
    5) مقدار توصیه شده از مواد این گروه برای خانم های باردار و شیرده حدودا سه سهم در روز است كه هر سهم معادل 60 گرم گوشت قرمز یا ماهی یا مرغ یا نصف لیوان حبوبات خام یا یك لیوان حبوبات پخته شده یا دو عدد تخم مرغ یا نصف لیوان از مغزهاست.
    6) به غیر از گروه های غذایی اصلی،‌ یك گروه متفرقه نیز وجوددارد كه شامل انواع قندها و چربی ها مانند قند و شكر،‌ شیرینی، روغن،‌كره ،‌خامه، نمك، سس مایونز، انواع مرباها، نوشابه های گازدار، انواع ترشی ها و شورها و غیره است. به طور كلی مصرف مواد این گروه در حداقل مقدار توصیه می‌شود. توجه شود نمك مصرفی در پخت غذا و سر سفره باید حتما یددار باشد.
    7) به كلیه خانم های باردار توصیه می‌شود روزانه از هر 4 گروه غذایی اصلی به مقدار كافی و متنوع مصرف كنند. همچنین صبحانه را به طور كامل میل كنند. صبحانه می‌تواند شامل نان و پنیر،‌ نان و كره و مربا، نان و كره و عسل یا نان و تخم مرغ به همراه یك لیوان شیر باشد. خوراك عدسی و انواع آش ها كه در برخی مناطق كشور مرسوم است همراه با نان نیز غذای مناسبی برای صبحانه است.
    8) استفاده از سبزی هایی مانند گوجه فرنگی، خیار و یا میوه هایی مانند هندوانه ،‌خربزه،‌و انگور همراه با نان و پنیر در وعده صبحانه بسیار مفید است. استفاده از سایر میوه ها و آب میوه طبیعی مانند آب پرتقال نیز برای صبحانه توصیه می‌شود.
    توصیه های ویژه گروه نان و غلات
    * از گروه نان و غلات به طور متوسط 7 تا 11 سهم در روز استفاده كنند.
    * ترجیحا از نان های سبوس دار مانند سنگك و بربری به جای نان های سفید استفاده كنند.
    * مخلوط غلات و حبوبات مانند عدس پلو، لوبیا پلو، عدسی با نان ، پروتئین مناسبی را برای خانم باردار تامین می‌كند.
    توصیه های ویژه گروه میوه ها و سبزی ها:
    * از میوه های متنوع به طور متوسط 3 تا 4 سهم در روز استفاده كنند.
    * از انواع میوه های تازه كه در محل موجود است و میوه های خشك مانند كشمش، خرما، توت خشك، انجیر خشك، برگه هلو، زردآلو یا آلوی خشك می‌توانند به عنوان میان وعده استفاده كنند.
    * از آنجایی كه خود میوه محتوی فیبر بیشتری نسبت به آب میوه است،‌در صورت ابتلا به یبوست ترجیحا به جای آب میوه خود میوه ها را میل كنند.
    * هر روز از سبزی های تازه به میزان 4 تا 5 سهم استفاده كنند.
    * از سبزی های دارای برگ سبز تیره ( مانند جعفری)‌به عنوان منابع خوب آهن و ویتامین A و از مركبات به عنوان منابع خوب ویتامین C استفاده كنند.
    توصیه های ویژه گروه لبنیات
    * از شیر و لبنیات در دوران بارداری حدود 3 تا 4 سهم در روز میل كنند.
    * شیر را می‌توان به اشكال ساده یا داخل فرنی و یا شیربرنج به عنوان میان وعده استفاده كرد.
    * كشك یك منبع غنی از پروتئین، كلسیم و فسفر است. در مناطقی كه كشك در دسترس است توصیه می‌شود همراه با غذاهایی مانند آش و یا بادمجان استفاده شود.
    *حتما از كشك پاستوریزه استفاده كنند و پیش از مصرف حداقل 5 تا 10 دقیقه آن را بجوشانند. در صورت فقدان دسترسی به كشك پاستوریزه؛ با اضافه كردن كمی‌آب به كشك های خشك و رقیق كردن آن را حرارت داده و پیش از مصرف بجوشانند.
    *اگر مصرف شیر سبب ایجاد نفخ و مشكل گوارشی می‌شود، توصیه شود معادل آن از ماست یا پنیر استفاده كنند.
    توصیه های ویژه گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها
    * از گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات، و مغزها حدودا سه سهم در روز استفاده كنند.
    * از مرغ یا جوجه به صورت كبابی یا آب پز شده هراه با برنج و انواع سبزی های پخته، مانند هویج، نخودفرنگی،‌سیب زمینی، اسفناج ، كدو، لوبیا سبز،‌كرفس و یا هر سزی دیگری كه در دسترس وجود دارد و یا به صورت سوپ مرغ و جوجه استفاده كنند.
    * از تخم مرغ ترجیحا به صورت آب پز سفت استفاده شود و از مصرف زرده آن به صورت خام یا نیم بند خودداری كنند. حداكثر می‌توان 4 تا 5 تخم مرغ در هفته مصرف كرد.
    *از ماهی به صورت كبابی یا بخارپز حدود یك تا دو وعده در هفته استفاده شود زیرا ماهیها به خصوص به علت دارا بودن اسید چرب امگا 3 در تكامل سیستم عصبی و افزایش قوای ذهنی جنین بسیار موثرند.
    *انواع مغزها مانند پسته، بادام، گردو و فندق منابع خوب پروتئین و آهن هستند و می‌توان به عنوان میان وعده از نوع خام آنها (كه نمك كمتری دارد) استفاده كرد.

    توصیه های ویژه گروه متفرقه

    * در مصرف مواد قندی، چربی ها و انواع شیرینی ها افراط نكنند.
    *سالاد را همراه آب لیمو، آب نارنج آب غوره كم نمك با كمی‌روغن زیتون استفاده كنند. اگر ترجیح می‌دهند همراه سالاد از سس استفاده كنند، بهتر است به جای مایونز كه حاوی مقادیر زیادی چربی است،‌مقداری ماست، آب لیمو یا آب نارنج، سركه و كمی‌ روغن زیتون را با هم مخلوط كرده و به عنوان سس سالاد استفاده كنند.
    *در مصرف چای زیاده روی نكنند. حداقل یك ساعت پیش از غذا و یك تا دو ساعت پس از صرف غذا از نوشیدن چای خودداری كنند تا آهن موجود در غذا بهتر جذب شود.
    خدايا به خاطر هديه زيبايت ممنونم
  • مريم مامان
    مريم مامان
    چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 20:55
    قانون طلايي تغذيه در دوران بارداري
    1. حتی اگر تغذیه خوبی داشته‌اید رژیم غذائی خود را متعادل‌تر كنید
    تقریبا" همه بانوان باردار به مقادیر بیشتری پروتئین، بعضی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند اسید فولیك و آهن و كالری برای دریافت انرژی نیاز دارند. غذاهای آماده را محدود كنید زیرا آنها فقط حاوی مقادیر زیادی كالری بدون ارزش غذائی هستند.
    به خاطر داشته باشید كه معنای بهتر خوردن همیشه بیشترخوردن نیست. شاید تعجب كنید اما شما فقط روزانه به 300 كالری بیشتر از قبل نیاز دارید یعنی در كل 2500 كالری روزانه. خیلی راحتتر از آن چیزی كه فكر می‌كنید این 300 كالری اضافه به بدن شما می‌رسد.
    2. از خوردن گوشت و ماهی خام و پنیرهای نرم بپرهیزید
    مطلقا" به غذاهای دریائی خام مثل سوشی خام یا صدف نزدیك نشوید. همچنین از شیر پاستوریزه نشده، پنیرهائی مانند كامبرت و فتا، گوشتهای كم پخته شده یا خام پرهیز كنید. بعضی از انواع ماهی حاوی متیل جیوه می‌باشند تركیبی كه به نظر می‌رسد در دوز بالا برای مغز در حال رشد جنین و فرزند شما خطرناك است. توصیه این است كه مصرف ماهی تن و نیز انواع كنسرو ماهی را به 340 گرم (معادل دو وعده) در هفته محدود كنید. در ضمن مراقب نظافت آشپزخانه‌تان باشید. همه موارد بالا می‌توانند منبع باكتری بوده و به فرزند متولد نشده شما آسیب برسانند.
    نوشیدن الكل در زمان حاملگی می‌تواند باعث آسیبهای فیزیكی، اختلالات یادگیری و مشكلات احساسی در فرزند شما شود. بنابراین تعداد زیادی از متخصصین توصیه می‌كنند كه در تمام دوران بارداری از خوردن مشروبات الكی خودداری كنید.
    همچنین شما باید از خوردن نوشیدنی‌های كافئین دار تا حد امكان بپرهیزید. ممكن است كه تحمل این روشهای تغذیه‌ای درماههای اول برای شما خیلی ناخوشایند و سخت باشد اما توجه داشته باشید كه بعضی از مطالعات نشان داده‌اند كه دریافت بیش از 4 فنجان قهوه در روز می‌تواند باعث سقط، وزن كم نوزاد و حتی مرده زائی شود. كافئین در چای، كولاها، شكلات و نوشیدنی های غیر الكلی و كاكائو نیز وجود دارد. به جای اینها دم كرده‌های بدون كافئین بیاشامید. البته بهترین روش این است كه از نوشیدنیهای سالمتر مثل شیر كم چربی، آب میوه های خالص و یا یك لیوان آب با چند قطره لیمو استفاده كنید.
    3. از قرص های ویتامین و مواد معدنی استفاده كنید
    در یك دنیای ایده آل و كامل، بدون وجود تهوع‌های صبحگاهی و ویارهای شدید، یك برنامه غذائی خوب و كامل باید شامل كلیه موادی باشد كه شما در دوران بارداری به آن نیاز دارید. اما در دنیای واقعی ما، دریافت قرص‌های ویتامین به همراه مواد معدنی می‌تواند تضمین‌كننده این باشد كه شما همه مواد غذائی مورد نیاز خود را دریافت می‌كنید. مطمئن شوید كه داروی شما حاوی 600 تا 800 میكروگرم اسید فولیك است زیرا كمبود این ویتامین گروه B‌ می‌تواند باعث نقایصی در لوله عصبی جنین مانند اسپاینا بیفیدا شود. در ماههای بعد شما معمولاً احتیاج به دریافت آهن و كلسیم خواهید داشت تا مطمئن شوید كه مقادیر مورد نیاز از این مواد را دریافت می‌كنید.
    افرادی كه رژیم گیاهخواری داشته و یا مشكل پزشكی خاصی مانند دیابت، دیابت حاملگی، كم خونی و سابقه تولد نوزاد با وزن پایین را دارند باید با پزشك‌شان در مورد نوع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود مشورت كنند.
    همواره به خاطر داشته باشید كه بیشتر همیشه بهتر نیست. از خوردن مقادیر زیاد ویتامین ها و مواد معدنی بپرهیزید زیرا این عمل می‌تواند به فرزند در حال رشد شما آسیب بزند.
    4. در دوران حاملگی رژیم نگیرید
    رژیم گرفتن در دوران حاملگی به شدت برای شما و جنین‌تان خطرناك است. بسیاری از رژیم های كاهش وزن همراه با كاهش دریافت آهن، اسید فولیك و بسیاری از ویتامینها و مواد معدنی مورد نیاز می‌باشد. به یاد داشته باشید كه افزایش وزن یكی از نشانه های مهم حاملگی طبیعی است. احتمال به دنیا آوردن نوزاد سالم در بانوانی كه خوب غذا خورده و افزایش وزن طبیعی دارند بیشتر است. بنابراین اگر شما با خوردن غذاهای تازه و سالم و مقوی در حال اضافه كردن وزن هستید نگران نشوید، شما باز هم بزرگتر و چاق تر خواهید شد.
    5. توجه داشته باشید كه به تدریج افزایش وزن پیدا كنید
    به طور كلی، اگر وزن شما پیش از حاملگی مناسب بوده شما باید بین 11تا 15 كیلو گرم اضافه وزن پیدا كنید. اگر شما كمی‌كمبود وزن داشته اید می‌توانید قدری بیشتر مثلا 5/12 تا 18كیلوگرم وزن اضافه كنید و اگر وزنتان بالا بوده باید قدری كمتر و بین 7 تا 5/11 كیلوگرم وزن اضافه كنید. اگر شما كوتاه قد هستید (157 سانتیمتر و یا كمتر) یا در دوران نوجوانی هستید و یا بیشتر از یك جنین دارید باید در مورد افزایش وزن مناسب با پزشك خود مشورت كنید. این كه چه زمانی افزایش وزن پیدا كنید تقریبا" به اندازه میزان آن مهم است. كمترین اضافه وزن باید در سه ماهه اول باشد، بین 900 گرم تا 2 كیلو، و بعد به تدریج وزن شما اضافه‌تر شود؛ بیشترین اضافه وزن باید در سه ماهه آخر یعنی زمانی كه جنین بیشترین رشد را دارد، اتفاق بیافتد، حدود 450 گرم در هر هفته.
    6. هر چهار ساعت یك بار، یك غذای كم حجم میل كنید
    حتی اگر شما سیر باشید ممكن است فرزند‌تان گرسنه باشد؛ بنابراین سعی كنید كه هر 4 ساعت یك بار چیزی میل كنید. اگر ویار دارید یا حالت تهوع یا سوزش سر دل یا سوء هاضمه، خواهید دید كه دریافت 5 یا 6 وعده غذا با حجم كم بسیار قابل تحمل‌تر است تا خوردن سه وعده غذای پر حجم. هیچ كدام از وعده‌های غذائی خود را حذف نكنید، ممكن است كه شما گرسنه نباشید اما فرزند شما مرتبا به مواد غذائی نیاز دارد.
    7. گاهی با خوردن مواد شیرین مورد علاقه تان از خودتان پذیرائی كنید
    اگر چه غذاهای فرآوری شده و میان وعده های بسته بندی شده موجود در بازار و دسرهای شیرین نباید جزو مواد غذائی همیشگی شما باشند، اما این دلیل نمی‌شود كه در دوران بارداری از همه خوراكیهای مورد علاقه خود چشم‌پوشی كنید. بعضی از جایگزین‌های خوب در این مورد می‌تواند شامل: یك دسر موزی، شربت بدون چربی و یخ زده میوه ها و یا ماستی كه با بیسكویت مخلوط شده است باشد. اما یادتان باشد كه اگر تسیلم وسوسه شدید و گاهی شیرینی، كیك و یا چیز مشابهی خوردید خودتان را سرزنش نكنید چون مقدار كمی‌كیك یا شیرینی اصلا به شما و فرزندتان صدمه نمی‌زند.
    خدايا به خاطر هديه زيبايت ممنونم
  • مريم مامان
    مريم مامان
    چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 20:56
    معرفي نوشيدني هاي مفيد در دوران بارداري
    مصرف آب کافی در تابستان سلامت شما و جنین را تضمین می‌کند. در دوران بارداری حجم خون تقریبا نیم برابر افزایش پیدا می‌کند.
    حتما پزشک شما درباره اهمیت نوشیدن آب به خصوص در فصل گرم به شما چیزهایی گفته است. مصرف آب کافی در تابستان سلامت شما و جنین را تضمین می‌کند. در دوران بارداری حجم خون تقریبا نیم برابر افزایش پیدا می‌کند. بنابراین لازم است تا جایی که می‌توانید آب و مایعات دیگر بنوشید. می‌گویند مادر باردار باید روزی 10 تا 12 لیوان آب بخورد. مایعات هم می‌توانند جای آب را بگیرند به شرط آن‌که افزودنی‌های غیر مجاز نداشته باشد. این نوشیدنی‌های خنک تابستانی هم نیاز بدن به آب را برطرف می‌کنند و هم با داشتن میوه‌های تازه و انواع ویتامین‌ها، می‌توانند ضامن سلامت شما و جنین‌تان شوند.
    آب طالبی نعـــنایی
    معمولا آب طالبی که در خانه درست می‌کنید مثل آب‌ طالبی بیرون نمی‌شود. طالبی سرشار از ویتامین C است. مصرف این ویتامین علاوه‌بر این‌که باعث شادابی و سرحال شدن شما می‌شود، موجب می‌شود ذخیره آن در بدن شما زیاد شود و جنین مشکلی از بابت کمبود آن نداشته باشد. این آب‌میوه خنک، برای روزهای گرم تابستان مناسب است.
    لیــموناد خیار و نعنا
    لیموترش سرشار از ویتامین C است. اما عنصر مهم این نوشیدنی خوشمزه خیار است. خیار دارای انواع ویتامین‌هایی است که بدن ما در طول روز به آن‌ها نیاز دارد. ویتامین‌هایی مثل گروه B ، C، اسید فولیک، پتاسیم و روی. علاوه‌بر این خیار برای رفع تشنگی و سردردهای ناشی از گرمای تابستان عالی است
    خدايا به خاطر هديه زيبايت ممنونم
  • مريم مامان
    مريم مامان
    چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 21:03
    ليست وسايل نوزاد و مادر
    نوزاد
    1- شیشه شیر ترجیحا دوتا
    2- شیشه شور
    3- پستانک (بسته به استفاده)
    4- فلاکس
    5- بطری آب
    6- جغجغه و اسباب بازی نوزاد
    7- پوشک
    8- دستمال مرطوب
    9- دستمال کاغذی
    10- پماد سوختگی
    11- زیرانداز برای تعویش نوزاد (ترجیحا نایلونی حاضریش هست)
    12- روغن بدن بچه
    13- کرم صورت نوزاد
    14- 2-3 پارچه نخی و نرم و آبگیر حدود 1*1 متر
    15- حوله: ترجیحا 2 تا کلاه دار و یه دم دستی حدود 50*80
    16- اسباب بازی حمام
    17- شامپوسر و شامپو بدن یا .. نوزاد
    18- لیف نوزاد
    19- وان نوزاد ترجیجا از بدو تولد و اسفنج دار
    20- الکل سفید و گاز یا پنبه
    21- شیردوش
    22- تخت پارک یا گهواره یا تخت نوزاد نوجوان بنابر استفاده و جا
    23- آویز تحت پارک(برای سرگرم شدن نوزاد خوبه)
    24- چراغ خواب اتاق نوزاد
    25- کمد لباس و وسایل نوزاد
    26- تشک ،بالش، لحاف تخت یا ... و نیز ملحفه شون و رو اندازهایی برای تشک برای جلوگیری از نم احتمالی
    27- تشک و لحاف و بالش دم دستی
    28- 1-2 تا بالش کوچک برای گذاشتن تو کریر برای اوایل نوزاد و ..
    29- پتو ترجیحا دوتا (برای بچه های متولد هوای سرد گرم باشه و یه طوری باشه که راحت دور بچه بپیچه و به تنش بشینه ) و یه پتوی بیرون کلفت تر
    30- لباسهای نوزاد بنابر استفاده و فصل
    31- پیشبند(5-6 یا بیشتر بسته به استفاده)، کلاه طبق فصل و گرمای خانه
    32- کفش و پاپوش نوزاد
    33- فین گیر
    34- ناخن گیر نوزاد یا قیچی کوچک
    35- دندانگیر
    36- دماسنج بدن نوزاد
    37- دماسنج اتاق
    38- برس مو نوزاد که لطیف باشه
    39- بشقاب و قاشق نوزاد
    40- قابلمه ایمن برای پحت غذای نوزاد
    41- کتاب هایی درباره مراقبت از نوزاد و ...
    42- مینی واشر در صورت تمایل و امکان
    43- صابون یا پودر صابون برای شستشوی لباسهای بچه یا ... بسته به نوع استفاده
    44- بالش شیردهی(مخصوصا برای اوایل نوزاد)
    45- بالش برای پهلوی نوزاد، اختیاریه (برای به پهلو خواباندنش که دو تا استوانه ای هست میشه خودتونم درست کنید)
    46- کیف برای وسایل نوزاد (بیرون رفتن)
    47- سطل بزرگ برای پوشکهای کثیف نوزاد
    48- آلبوم نوزاد،( نوشته دارهاش شیرینتره)
    49- ساعت اتاق نوزاد
    50- کریر، کالسکه (صندلی ماشین هم در نظر داشته باشید)
    51- صندلی غذا (از اول لازم نمیشه)
    52- وسایل و امکانات برای چیدمان اتاق در صورت تمایل مثل پرده یا ...
    مادر:
    1- لباس گشاد برای بعده بیمارستان و ترجیحا جلو دکمه دار برای شیر دهی
    2- لباسهای جلو دکمه دار یا بازشو برای شیر دادن به بچه برای بعده زایمان و زمانیکه شکم تقریبا تو رفته
    3- نوار بهداشتی سایز بزرگ یا پوشک (فکرکنم زایمان طبیعییا پوشک بخوان)
    4- شورت یکبار مصرف(5-6تا) و نخی سایز بزرگ(2-3) هردو لازم میشه
    5- سوتین شیردهی
    6- شیردوش (ممکنه لازم شه ممکنه نشه)
    7- پد سینه
    8- دستمال مرطوب آنتی باکتریال
    9- شیاف دیکلفناک یا ..
    10- کتاب درباره راهنمای بارداری و ...
    خدايا به خاطر هديه زيبايت ممنونم
  • عمه مهزيار جون و مامان پارسا جون
    عمه مهزيار جون و مامان پارسا جون
    چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 21:04
    انشالله قسمت همه
    سایت من سکوت قلبم اين بار تو را بهانه کرده تو صداى تنهايى من باش بين اين همه آدم که مرا از خود نمى دانند تو فقط از آن من باش عشق من
  • مريم مامان
    مريم مامان
    چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 21:06
    الهي آمين
    خدايا به خاطر هديه زيبايت ممنونم




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی