Loading...

  • moti
    moti
    جمعه 27 بهمن 1396 - 11:23

    آموزش کار با خمیر دورگیر ویترای (1081 بازدید)


    معرفی و آموزش کار با خمیر دورگیر ویترای و هنر نقطه کوبی
    107-845x684.jpg
    نکاتی که هنگام استفاده از لاینر ویترای باید بدانید
    شرط اولیه برای کسب مهارت در هنر ویترای (نقاشی روی شیشه)، یادگیری درست و اصولی دورگیری می باشد.
    برای تمرین کار با دورگیر ابتدا با شیشه های تخت شروع کنید. تکه های کوچک شیشه را به قیمت ارزان از شیشه بری ها تهیه کنید و
    طرح های ساده ویترای
    را در اینترنت جستجو کرده و پرینت بگیرید. طرح را پشت شیشه چسبانده و به آرامی شروع به دورگیری کنید.
    حتما بخوانید:
    نکات رنگ آمیزی روی شیشه (ویترای)
    106.jpg
    سرعت حرکت دست و میزان فشاری که به تیوپ دورگیر وارد می کنید رمز زیبایی کار شما خواهند بود. با توجه به اینکه نوع مواد به کار رفته در هر دورگیر با دیگری متفاوت است بنابراین نحوه کار با آنها نیز متفاوت می باشد. در بعضی از دورگیر ها بهتر است هنگام دورگیری سر دورگیر به شیشه بچسبد و در مواردی لازم است با فاصله کمی از شیشه دورگیری کنید.
    حتما بخوانید:
    آشنایی با انواع دورگیر های موجود در بازار
    105.jpg
    پس از انتخاب و خرید دورگیر تا جایی که صبر و حوصله تان اجازه می دهد باید تمرین کنید تا قلق دورگیر را به دست بگیرید. اگر جایی دستتان لرزید و از طرح خارج شدید، نگران نباشید و به کار خود ادامه دهید بعد از چند دقیقه که دورگیر کمی خشک شد، قسمت اشتباه شده را با کاتر یا چاقو جدا کرده و دوباره دورگیری کنید. هیچ گاه وقتی که دورگیر خیس است سعی نکنید آن را پاک کنید.
    اگر از طراحی سر رشته دارید، دست و ذهنتان با هم همسو شده و براحتی می توانید در کار با دورگیر موفق شوید اما اگر مبتدی هستید پیشنهاد می کنم هر روز با مداد طراحی بر روی کاغذ تمرین خطوط کنید، خطوط موازی، منحنی و دایره بکشید این یک تمرین موثر جهت از بین بردن لرزش دست هنگام کار با دورگیر است.
    دورگیری بر روی ظروف محدب مانند لیوان و بطری های آب نیازمند مهارت است پس فقط وقتی سراغ آن بروید که در کار روی شیشه های تخت استاد شده اید.
    براي دورگيری روی آينه مي توانيد از كاربن مخصوص كه در فروشگاه هاي لوازم هنري موجود است استفاده كنيد به اين صورت كه طرح را با كاربن روي آينه بياندازيد و سپس روي آن را با دورگير كار كنيد.
    یکی از مشکلات عمومی کار با دورگیر، خشک شدن مواد در سر دورگیر و عدم خروج مواد از آن است. بهترین راه حل استفاده مستمر از دورگیر است تا اجازه خشک شدن به مواد داده نشود، اما در صورتیکه با این مشکل روبرو شدید باید سر دورگیر را باز کرده و چند دقیقه در آب گرم بگذارید سپس با استفاده از سوزن به آرامی مواد خشک شده را خارج کرده و آن را کاملا خشک کنید.
    حتما بخوانید:
    نکات خرید تابلو ویترای
    دورگیر های متالیک نقره ای، طلایی و مسی به دلیل اینکه حاوی ذرات فلز هستند، از درخشندگی خاصی برخوردار بوده و برای مثال در
    طرح های آفریقایی
    برای کشیدن زیورآلات از جمله گردنبند و دستبند کاربرد دارند.
    اگر می خواهید خطوط دورگیر پهن و قطور شود (برای شیشه های سایز بزرگ) می توانید کمی از ابتدای تیوپ دورگیر را جدا کنید تا مواد بیشتری از آن خارج شود، اگر این میزان جوابگوی کار شما نیست باید از قیف های دست ساز استفاده کنید به این صورت که کاغذ های روغنی شیرینی پزی را به شکل قیف در بیاورید و یا مواد لاینر را درون یک کیسه پلاستیکی ریخته و در انتهای آن یک سوراخ ایجاد کنید.
    در ابعاد بزرگ استفاده از دورگیر های با میلاژ پایین به صرفه نبوده و معمولا لاینر های دست ساز که به صورت تجربی ساخته می شود کاربرد دارند.
    این لاینر ها از ترکیب مل و رنگ روغنی ساخته شده و به هیچ عنوان کیفیت مطلوبی ندارند. رنگ کدر, عدم چسبندگی به شیشه و شکنندگی بعد از خشک شدن بخش کوچکی از مشکلات این مواد است.
    پمپ های دستی ویترای هم گزینه ی دیگری است که سختی‌های خاص خود را دارد اما برای کسانی که به صورت حرفه ای در این حوزه فعالیت می کنند می تواند مناسب باشد.
    معرفی و آموزش هنر نقطه کاری یا نقطه کوبی با لاینر ویترای
    103.jpg
    نقطه کوبی یا نقطه کاری چیست؟
    یک طرح ذهنی متشکل از الگوهای هندسی تکراری که از کنار هم قرار گرفتن نقطه های خمیر دورگیر ایجاد می شود، اساس هنر نقطه کاری را تشکیل می دهد. هرچقدر نقاطی که با لاینر ایجاد می کنید، هم اندازه تر باشند و با فاصله یکسان از هم قرار بگیرند مسلما از دیدگاه مخاطب اثر ارزشمندتری محسوب می شود.
    برای جذابیت بیشتر به ظروف نقطه کوبی شده از کمی رنگ، پولک و مروارید هم می توان استفاده کرد. میزان پیچیدگی طرح، رنگبندی مناسب و استفاده از نگین بر میزان زیبایی کار شما می افزاید.
    حتما بخوانید:
    چگونه تنگ ماهی را با رنگ ویترای نقاشی کنیم
    اگر کمی ذوق و سلیقه به خرج دهید این هنر در عین سادگی بسیار زیبا خواهد بود و برای تزئین وسایل منزل و به ویژه آشپزخانه بسیار کاربردی است. استفاده از دورگیرهای با کیفیت مثل pebeo موجب دوام کار شما می شود.
    از نقطه کاری می توان بر روی بشقاب و کوزه های سفالی، قطعات و وسایل چوبی، سرامیکی، بلور و شیشه استفاده کرد.
    نويسنده زهره كلهر
    منبع : ویترای
    كپي از مطالب با ذكر منبع بلامانع است.




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی