Loading...

  • علی
    علی
    سه شنبه 29 خرداد 1397 - 02:58

    پولشویی چیست؟ (293 بازدید)

    یا تطهیر پول عملی است که بر اساس آن درآمدهای نامشروع که نتیجه حرکات خلاف قانون شسته شده و در ظاهر، پاک و قانونی به نظر می رسد تا پیگیری منبع درآمد ها به سختی تشخیص داده شود. درآمدهایی حاصل از قاچاق کالا ، قاچاق مواد مخدر، کلاهبرداری و …. از این دست می باشند. هرچند که بروز این فرآیند در عرصه جهانی سابقه ای طولانی دارد ولی در ادبیات کیفری کشور ما چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته است. متاسفانه در لغت پولشویی فقط به عبارت پول اشاره شده است ولی این نکته قابل ذکر است علاوه بر تطهیر پول ، هر نوع مال و دارایی کثیف می شود.
    مراحل پولشویی
    پولشویی را می توان به مراحل زیر تقسیم بندی کرد: مرحله پیش شستشو به معنای سرمایه گذاری و استقرار و جایابی درآمد نامشروع، مرحله شستشو که شامل تبدیل و لایه گذاری یا لایه به لایه کردن درآمد نامشروع و در مرحله آخر می توان از مرحله تبدیل نام برد که معنای یکپارچه سازی و ادغام به صورتی که منافع ناشی از پول کثیف شسته شده به سیستم مالی باز می گردد.
    انواع پولشویی
    پولشویی را میتوان به دسته بندی های متفاوتی دسته بندی کرد. پولشویی درونی که پول های کثیف حاصل از فعالیت های غیرقانونی انجام شده در داخل یک کشور را شامل می شود به نحوی که در همان کشور شسته می شود. دسته دوم پولشویی مهارشونده است که پول های کثیف حاصل از اعمال غیر قانونی در داهل یک کشور به دست می آید و در خارج از آن کشور پاک شود. دسته دیگر پولشویی ، پولشویی بیرونی است به این صورت که پول های به دست آمده از فعالیت های مجرمانه که در خارج از یک کشور انجام می شود و در سایر کشورها نیز تطهیر می شود. و دسته آخر از شناسایی انواع پولشویی ، پولشویی وارد شونده است که پول های حاصل از فعالیت های غیرقانونی در سایر نقاط است که آن پول در داخل کشور مورد نظر شسته می شود.

    پولشویی
    جرمی مستقل نیست ؛به این معنا که برای حادث شدن این جرم ، وجود چندین اقدام که خود آنها نیز عنوان مجرمانه مستقل هستند الزامی است. به صورتی است که اگر این جرایم واقع نشوند دیگر امکان تحقق تطهیر پول نیز امکان پذیر نخواهد بود.البته این نکته را می توان افزود که اگر چه جرایم مقدماتی به اندازه کافی آسیب رسان و غیرقابل چشم پوشی هستند ولی جرم اصلی یا همان پولشویی از جرایم خطرناک تر و زیان بار تر است. برخلاف جرایم ساده ، پولشویی جرمی دنباله دار و مستمر است و پاک نشان دادن دارایی یا همان تطهیر پول یک فرآیند است و این ها باید طی شوند و بدون طی شدن این پروسه نمی توان عنوان مجرمانه مذکور را به این واقعه نسبت داد.
    برای یافتن مصداق تطهیر پول اینکه یک فعالیت بتواند مطابق با عمل تطهیر پول شود ، ابتدا لازم است که اصل آن مال مشکل داشته باشد و بشود آن را غیر قانونی تلقی کرد ولی این شرط کافی نیست و باید آن سازمانی که می خواهد به عمل پولشویی اقدام کند ،خالت سازمان یافته داشته باشد. خلاف این معنا به این صورت است که به طور اتفاقی و یا به صورت انفرادی دست به عمل پولشویی نرده باشد. مورد سوم استفاده از وسایل مدرن امروزی در عمل پولشویی است . به این معنا که مجرمان برای مشروع نشان دادن اموال خود از عواملی مانند تجارت الکترونیک و … استفاده کنند.
    نکته ای که بیان آن قابل اهمیت است محقق شدن این جرم ایت که باید در چند مرحله انجام شود. اول انتقال درآمدهای به دست آمده به شبکه مالی و پول رسمی کشور است که این انتقال می تواند به صورت سپرده گذاری باشد. اما این تنها راه نیست. خریدهای کلان و … نیز روش هایی اند که می توان از آنها استفاده کرد تا نفوذ و سرمایه های به دیت آمده را مشروع جلوه داد. مرحله بعدی سعی در مخفی کردن منشا واقعی مال است که با استفاده از روش های متفاوت مانند کلاهبرداری ،جعل و … ، مال را مشروع و قانونی جلوه داد.
    موارد حقوقی مربوط به پولشویی
    قوانین مربوط به مبارزه با تطهیر پول که مشتمل بر دوازده ماده قانونی و هفت تبصره است در سال ۱۳۸۶ به تایید شورای نگهبان رسید که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:
    در ماده دوم این قانون تعریفی از تطهیر پول آمده است و بیان شده که به دست آوردن ، مالکیت ، نگهداری و یا استفاده از درآمدهای به دست آمده از فعالیت های غیرقانونی با علم بر اینکه به طور مستقیم یا غیر مستقیم در نتیجه ارتکاب جرم به دست آمده باشد.در ادامه گفته شده که تبدیل ، مبادله یا انتقال عوایدی به منظور مخفی نگه داشتن منشا غیر قانونی آن با علم به اینکه به طور مستقیم یا غیر مستقیم ناشی از ارتکاب جرم بوده یا کمک به نحوی که وی مشمول آثار و تبعات قانونی ارتکاب آن جرم نشود.در ضمن اخفا یا پنهان یا کتمان کردن ماهیت واقعی ، منشا، محل، منبع، نقل و انتقال ، جابجایی یا مالکیت عوایدی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در نتیجه جرم تحصیل شده باشد.
    در بالا در مواردی از درآمدها یا عواید حاصل از فعالیت های غیرقانونی نام برده که به معنای هر نوع مالی است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم از فعالیت های مجرمانه به دست آمده باشد.
    در ماده نهم مربوط به قوانین و مجازات های تطهیر پول آمده است که مرتکبین جرم پولشویی علاوه بر استرداد درآمد و عواید حاصل از ارتکاب جرم مشتمل بر اصل و منافع حاصل به پرداخت جزای نقدی به میزان یک چهارم از عواید حاصل از جزم محکوم می شوند که باید به حساب درآمد عمومی نزد بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران واریز گردد.
    چنانچه عواید حاصل به اموال دیگری تبدیل یا تغییریافته باشد، همان اموال ضبط خواهد شد.
    صدور و اجراء حكم ضبط دارایی و منافع حاصل از آن در صورتی است كه متهم به لحاظ جرم منشا، مشمول این حكم قرار نگرفته باشد.
    مرتكبین جرم منشا، در صورت ارتكاب جرم پولشویی، علاوه بر مجازاتهای مقرر مربوط به جرم ارتكابی، به مجازاتهای پیش‌بینی شده در این قانون نیز محكوم خواهند شد.
    احکام و قوانین مربوط به تطهیر پول بسیار گسترده است که در اینجا به بیان برخی از آنها پرداختیم . شما می توانید با وکیل مجرب حامد امیری در ارتباط باشید و هرگونه مشاوره و سوالات خود را با ما مطرح نمایید.منابع:وکیل سایبری در اصفهان- مشاور حقوقی آنلاین در اصفهان-وکیل انلاین در اصفهان- مشاور حقوقی در اصفهان- موسسه حقوقی در اصفهان- وکیل جرایم اینترنتی در اصفهان- وکیل جرایم رایانه ای در اصفهان- وکیل حضانت در اصفهان- وکیل طلاق توافقی در اصفهان
    سایت من http://hamedamiri.com/




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی