Loading...

  • fekkre
    fekkre
    یکشنبه 15 مهر 1397 - 23:52

    موارد انحلال شرکت مختلط سهامی و غیرسهامی (226 بازدید)


    انحلال شرکت مختلط غیرسهامی :
    تمامی مواردی که باعث انحلال شرکت های تضامنی می شود، سبب انحلال شرکت مختلط غیرسهامی نیز می گردد. علاوه بر موارد عمومی انحلال، موارد اختصاصی انحلال عبارتند از :
    1- تراضی تمام شرکا
    2- در صورتی که یکی از شرکا به دلایلی انحلال شرکت را از محکمه تقاضا نماید و محکمه آن دلایل را موجه دانسته و حکم به انحلال بدهد. اما اگر دلایل انحلال منحصراَ مربوط به شریک یا شرکای معینی باشد محکمه می تواند به تقاضای سایر شرکا به جای انحلال حکم اخراج آن شریک یا شرکای معین را بدهد.
    3- فسخ یکی از شرکا حتی فسخ توسط شریک با مسئولیت محدود، طبق ماده 137 ق. ت
    4- ورشکستگی یکی از شرکای ضامن طبق ماده 138 ق. ت
    5- فوت یا محجوریت یکی از شرکای ضامن طبق مواد 139 و 140 ق. ت
    به موجب ماده 161 قانون تجارت ، " مرگ یا محجوریت یا ورشکستگی شریک یا شرکای با مسئولیت محدود موجب انحلال شرکت نمی شود " زیرا شخصیت شرکای با مسئولیت محدود در اداره شرکت مختلط غیرسهامی دخالت ندارد.
    نکته : مواد 129 و 130 قانون تجارت در رابطه با تقاضای انحلال شرکت توسط طلبکاران شخصی شرکا و عدم امکان تهاتر دیون در شرکت مختلط غیرسهامی نیز جاری می باشد.
    انحلال شرکت مختلط سهامی:
    به موجب مواد 181 و 182 ق. ت ، شرکت مختلط سهامی علاوه بر موارد عمومی انحلال به دلایل اختصاصی نیز منحل می شود :
    1- مجمع عمومی شرکا با اجازه اساسنامه انحلال را تصویب کند . پس اگر اساسنامه ساکت باشد مجمع مستقلاَ حق انحلال ندارد.
    2- با تصویب مجمع و رضایت شرکای ضامن : در این فرض نیازی به تصریح در اساسنامه نیست. کافی است که تمامی شرکای ضامن و اکثریت شرکای حاضر در مجمع عمومی با انحلال موافقت کنند. پس در واقع شرکای ضامن دارای حق وتو می باشند و هر کدام به تنهایی می تواند مانع انحلال شود.
    3- فوت یا حجر هر یک از شرکای ضامن به شرط آن که در اساسنامه تصریح شده باشد.
    4- هم چنین علاوه بر مموارد یاد شده دادگاه نیز می تواند حکم به انحلال شرکت مختلط سهامی بدهد. دادگاه وقتی چنین حکمی می دهد که یا اکثریت شرکا در مجمع عمومی و یا هر یک از شرکای ضامن به تنهایی انحلال شرکت را درخواست کنند و سایرین با انحلال مخالفت کنند و دادگاه دلایل طرفداران انحلال را موجه ببینند. با این وصف یک شریک سهامی به تنهایی حق انحلال ندارد هر چند دلایل موجهی داشته باشد.
    نکته : شرکای سهامی در شرکت مختلط سهامی گرچه حق اداره شرکت را ندارند اما حق نظارت بر امور آن را دارند ( نظارت اطلاعی ) و اگرچه نمی توانند مدیر شرکت شوند اما عضویت ایشان در هیات نظارت منعی ندارد.
    https://companyegister.ir
    سایت من




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی