Loading...

  • سارا
    سارا
    شنبه 22 خرداد 1395 - 01:53

    فرق بین تونر ( Toner ) و ً جوهر ( Ink ) در پرینترها چه چیزی هست ؟ (765 بازدید)

    با پیشرفت تمام روزه تکنولوژی آسانتر شدن تمام کار های روزمره ، مصرف از دستگاه های چاپ خانگی یا همان پرینترها امروزه یک امر کاملا معمول عادی به حساب می آید. احتمال دارد زمانی بود که برای پرینت گرفتن فقط چند صفحه مجبور بودید به خدمات رایانه ی یا حتی مراکز تخصصی اینکار مراجعه بکنید اما امروزه در خانه نسبتا اکثر افراد پرینتر کوچک پیدا می شود که حداقل فایـل های مهم خود را پرینت بگیرند. همین بازار به وجود آمده پرینتر باعث شد شرکت های سازنده دستگاه های پرینتر نیز به این مورد فکر کنند که هر چقدر که می توانند کارایی و بهره وری پرینترها را بالا ببرند تا بتوانند خوب با رقبای مبارزه کنند. وقتی که حرف از چاپ یا پرینت می شود ، دو حالت به وجود می آید یا پرینتر شما از جوهر یا Ink استفاده می نماید و یا از Toner استفاده می نماید ، به ندرت پرینترهایی پیدا می شوند که از چیزی به غیر از این موارد مصرف کنند.برای اینکه فرق بین Ink یا جوهر Toner را بهتر درک بکنید ما بایستی به اجزای تشکیل دهنده آنها ، روش مصرف از آنها و همچنین بقیه فاکتورهای برای هر کدام توجه کنیم. شما به عنوان یک کارشناس بایستی فرق Ink و Toner را خوب بدانید تا وقت ی فردی از شما درخواست مشاوره خرید پرینتر داد بتوانید برترین مورد را به او معرفی بکنید .
    جوهر یا Ink بیشترین مصرف را در کارتریج پرینترها دارد. کارتریج های جوهری بیشتر شبیه یه یک اتوماتیک عمل می کنند که بر روی کاغذ می نویسد. در کارتریج های جوهری ، جوهر در حالت مایع وجود دارد ،از طرف دیگر در کارتریج های تونری ، جوهر بیشتر شبیه ذرات خیلی ریز رنگی شبیه به شن وجود دارد یا به قول خودمانی ذرات رنگی بصورت پودر رنگی وجود دارند. کارتریج تونری اکثرا ٌ به خودی خود از جنس کربن هستند وقتی که مورد استفاده قرار می گیرد به ذرات بسیار زیاد خیلی ریزی خرد می شود این ذرات با مصرف از پلیمر به کاغذ چسبانده می شوند. جوهر در کارتریج های جوهری بصورت مایع و بر اساس آب یا روغن کار می نماید ولی در کارتریج های تونری جوهر بصورت جامد پودری خشک مورد استفاده قرار می گیرد.
    همچنین فرق مهمی در روش مصرف از اجزای چاپگر در کارتریج های جوهری کارتریج های تونری وجود دارد. همان گونه که قبلا اشاره کردیم کارتریج های جوهری یا Ink Cartridge ها عملکردی شبیه به یک اتوماتیک دارند. چاپگر سخت افزاری با مصرف از فشاری که به کارتریج جوهری می آورد رنگ جوهری مایع مورد نظر را بر روی کاغذ تزریق می نماید . از طرفی دیگر در چاپگرهایی که از کارتریج های تونری استفاده می کنند فرآیند چاپ زیاد پیچیده تر است به شکلی که از تکنولوژی بسیار زیاد پیشرفته تری استفاده می شود. ابتدا چاپگر با مصرف از اشعه لیزر ماده موجود در کارتریج تونری را ذوب می نماید . بعد از اینکه فرآیند ذوب شدن تونر انجام شد تونر به کاغذ می چسبد بر طبـق الگویی که عکس باید چاپ شود فرآیند چاپ و این مقوله ادامه پیدا می نماید .
    همين طور دقت بکنید که در کیفیت تصاویر چاپ شده در پرینترهایی که از کارتریج های جوهری استفاده می کنند و پرینترهایی که از کارتریج های تونری مصرف می کنند مفرق است. کارتریج های جوهری در حال حاضر از کیفیت بالایی در تصاویر پرینت شده برخوردارند اما کیفیتی که در تصاویر خروجی از کارتریج های جوهری دیده می شود بیشتر به پرینتر مربوط می شود و نه به جوهری که در کارتریج موجود است. از طرف دیگر اگر بخواهیم در خصوص کیفیت پرینترهای کارتریج تونری حرف کنیم بحث کیفیت زیاد پیچیده می شود و موارد بسياري هستند که کیفیت خروجی یک تصویر را از این نوع کارتریج های تونری تحت تاثیر قرار می دهند. کیفیت تونر ( Toner ) بسته به اندازه ذرات رنگی که در تونر وجود دارند مفرق است. ی این ذرات رنگی موجود در تونر بزرگتر باشند کیفیت تصویر دریافتی در میزان متوسط خواهد بود هر چقدر اندازه این ذرات کوچکتر باشد ، کیفیت عکس چاپی به احتمال زیاد خوب خواهد شد. توجه بکنید که بعضا ذرات موجود در پرینترهای کارتریج تونری می توانند به اندازه دانه های شن ریزه یا اینکه بصورت پودر باشند.به اضافه اینها یک فرق این دو نوع کارتریج در قیمت آنها است. قیمت خرید کارتریج های جوهری به مراتب ارزانتر از کارتریج های تونری است دلیل آن هم معین است سرعت کارتریج های جوهری پایین تر از کارتریج های تونری است و از طرفی کارتریج های جوهری جهت مصرف زیاد مدت ساخـته نشده اند. کارتریج های جوهری به راحتی خالی می شوند جوهر آنها تمام می شود. از طرف دیگر کارتریج های تونری درست است که گرانقیمت تر می باشند اما امکان چاپ تعداد صفحات زیادتری را به شما می دهند. کارتریج تونری می تواند تا 5 هزار صفحه را پرینت بگیرد از طرفی سرعت مصرف از کارتریج های تونری بالاتر از کارتریج های جوهری است که این عامل باعث افزایش فروش کارتریج شده است ، در انتهای این مطلب در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران بایستی عنوان کنیم که پرینترهایی که از کارتریج جوهری مصرف می کنند با توجه به فرآیند کاری که انجام می دهند به عنوان پرینترهای جوهر افشان پرینترهایی که از کارتریج های تونری استفاده می کنند با تذکر به استفاده از لیزر برای ذوب کردن تونر به پرینترهای لیزری مشهور هستند ، } در کشورمان نیز معروف ترین مکان هایی که می شود پرینتر تهیه کرد عبارت اند از :
    نمایندگی شارپ , نمایندگی اچ پی و نمایندگی شارپ در ایران , نمایندگی hp ,نمایندگی brother,نمایندگی برادر,در انتها بصورت خلاصه فرق کارتریج های جوهری و تونری را یکبار بصورت خلاصه ارزیابی می کنیم :
    جوهر یا Ink بصورت مایع است ولی تونر یا Toner بصورت جامد است
    جوهر از فشار جهت چاپ مصرف می نماید اما تونر از لیزر جهت چاپ مصرف می نماید
    کیفیت تصاویر چاپی در کارتریج جوهری خیلی بالا است
    کیفیت تصاویر چاپی در کارتریج های تونری بستگی به اندازه ذرات رنگ تونر دارد ( هر چقدر کوچکتر = کیفیت بهتر )
    سرعت چاپ در کارتریج های تونری بیشتر از کارتریج های جوهری است
    جوهر ارزانتر از تونر است
  • ali
    ali
    دوشنبه 3 اردیبهشت 1397 - 20:17

    تفاوت میان انواع جوهر hp
    در پرینترهای جوهر افشان از جوهرهایی که سیال آن بر پایه آب تولید شده است استفاده می‌کنند و دارای دو نمونه رنگ با مشخصات فنی متفاوت است در برخی از جوهرها که رنگ در آب محلول می باشد به عنوان Dye-Based و بخشی دیگر رنگدانه های بسیار ریزی در آب شناور هستند که با نام Pigment-Based ارائه شدند.
    Dye-Based-VS-Pigment-Based.jpg
    تفاوت میان انواع جوهر hp[/b]
    تفاوت میان انواع جوهر hp Dye-Based و Pigment-Based دقیق مشابه تفاوت میان آب نمک و آب گوجه فرنگی است در آب نمک شما نمی توانید دانه های ریز نمک موجود در آب را مشاهده کنید ولی در آب گوجه فرنگی اگر با دقت بالا با به کمک زره بین به مایع نگاه کنیم می‌توان رنگدانه‌های شناور در ظرف را دید.
    hp-pigment-vs-Dye-Based-1.jpg
    قطعاً از خود می‌پرسید که:
    • نیاز به چه نوع
    پرینتر hp[/b]
    با کدام مدل
    جوهر hp[/b]
    دارید ؟
    • واقعا تفاوت میان جوهرهای Dye-Based و Pigment-Based چیست ؟
    • آیا جوهر hp Dye-Based بهتر است یا Pigment-Based ؟
    این سوالاتی است که ذهن شما را مشغول کرده و ما وظیفه خود می دانیم که به آنها جواب دهیم ، ولی بهتر است برای پاسخ به این سوالات با طرح یک سوال از خودتان کمک بگیریم…
    • می‌خواهید ماندگاری رنگ ها در تصاویر چاپ شده چه مدت با کمترین تفاوت باقی بماند ، 5 سال ، 10 سال ، 20 سال یا بیشتر…؟
    hp-pigment-vs-Dye-Based-absorvation.jpg
    اگر تصاویر مهمی را چاپ می کنید که میخواهید بیش از ۲۰ سال بدون تفاوت باقی بماند پس باید از جوهر hp Pigment-Based استفاده کنید زیرا چنانچه با این جوهرها طرح خود را روی کاغذ های گلاسه مخصوص و ضد UV چاپ کنید و آن را دور از نور مستقیم قرار دهید می توانید بیش از ۵۰ سال ، با کمترین تغییر در رنگ ها مثل روز اول تصاویر چاپ شده را داشته باشید.
    ولی اگر برایتان مهم نیست که تصاویر و اطلاعات چاپ شده مدت زمان طولانی مثل روز اول شفاف بمانند و ماندگاری رنگ ها در اولویت نیست پس جوهر hp Dye-Based برای شما انتخاب بهتر و مناسب تری خواهند بود.
    hp-pigment-vs-Dye-Based-light.jpg
    اگر 2 تصویر مشابه را توسط دو پرینتر hp با 2 نمونه
    جوهر hp[/b]
    مختلف چاپ کنید (Pigment-Based و Dye-Based) مشاهده خواهید کرد که تصاویر چاپ شده با جوهر hp Dye-Based شفاف‌تر و درخشش رنگ های بهتری دارد
    این نکنه را فراموش نکنید که شفافیت و درخشش رنگ ها در جوهرهای Dye-Based ماندگاری طولانی نداشته و به مرور زمان تصاویر کدر و چرک به نظر خواهند رسید. ولی این جملات به معنای این نیست که کدم نوع جوهر اچ پی مشکل دارد بلکه جهت شناخت شما از نوع جوهر و جایگاه صحیح استفاده از آن است.
    در نظر داشته باشید که تصاویر مهم و با ارزش مثل بنرهای تبلیغاتی که لازم است برای مدت‌ طولانی روی دیوار دفتر کار شما قرار بگیرند یا عکس های خانوادگی که ماندگاری طولانی باید داشته باشند را حتما باید با
    پرینتر hp[/b]
    و استفاده از جوهرهای Pigment-Based چاپ کنید.
    hp-pigment-vs-Dye-Based-Print.jpg
    کوتاه ترین زمان برای تیره شدن رنگ ها خیلی هم کم نیست و حداقل میتوان بیشتر از ۱۵ سال با کمترین تفاوت تصاویر را نگهداری کرد
    hp-pigment-vs-Dye-Based-Paper.jpg
    علارغم تصور عموم چاپ روی کاغذ های مات ماندگارتر از کاغذهای براق است این مطلب را با توجه به تصویر زیر بهتر می توان متوجه شد ولی نگهداری از تصاویر در سایه برای جلوگیری از تابش مستقیم نور شدید می‌تواند هر نوع رنگ را برای مدت طولانی‌تری نگهداری کرد
    hp-pigment-vs-Dye-Based-Water.jpg
    مقاوت در مقابل آب یکی از موارد تفاوت میان جوهر hp Dye-Based و Pigment-Based می باشد البته تصویر بالا به معنی این نیست که جوهر های Pigment-Based در مجاورت مایعات هرگز پاک نمی‌شوند و یا تصویر چاپ شده به هیچ عنوان خراب نمی‌شود باکه باید گفت که مقاوت در برابر مایعات تنها برای مدت زمان کوتاه بوده و صرفا بدلیل مواجحه با مشکلاتی مثل ریختن لیوان آب روی تصاویر یا شرایط آب و هوایی مرطوب و موقت در نظر گرفته می‌شوند.
    hp-pigment-vs-Dye-Based-ink-on-paper.jpg
    HP-New-Logo.png
    پیشنهاد ما به شما اعتماد به مراکز معتبر یا نمایندگی hp است.[/b]
    این مطالب برای کمک به شما در آشنایی با تفاوت انواع جوهر hp هنگام کار با انواع پرینتر hp توسط تیم hpsupport ترجمه و تولید شده است
    www.hpsupport.ir




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی