Loading...

  • سارا
    سارا
    پنجشنبه 3 تیر 1395 - 00:47

    موسیقی دان های نفرین شده و بدشانس تاریخ! (868 بازدید)

    دنیای موزیک و هنرمندان ستارگانش، همـواره با حاشیه همراه بوده و دائما شایعات مختلف ی در مورد زندگی آنها ساخـته می شود.اما برخي وقتها این شایعات، آنقدر دوباره تکرار می شوند که برخي افراد آن را باور می کنند و به تدریج آنها به عنوان واقعیت پذیرفته می شوند، یکی از مهمترین این شایعات، طلسم شدن بعضی از هنرمندان موسیقی یا موزیک هاست. در این گزارش به نقل از نود و هشتیا موزیک سراغ موسیقی دانانی رفته ایم که گفته می شود خودشان یا موسیقی هایشان طلسم شده اند.
    کلوپ 27
    27 سالگی سنی ترس و نگرانی ناک وحشت آور جهت خوانندگان جهان ی آهنگ است، جهت چه که تعداد زیاد ی از خوانندگان موزیک دان های مشهور در این سن جان خود را از دست داده اند. وحشت آور بودن این سن، زمانی در بین مردم شایع شد که گاهي رسانه ها از کلوپی به نام کلوپ 27 نام بردند، در ابتدا رسانه ها نام 4 عضو را در این کلوپ قرار دادند، چهار موزیک دان مشهور که مرگ غیر عادی آنها در سن 27 سالگی به خاطر مرگشان با جهان ی موسیقی خداحافظی کردند، بعدها با خودکشی جنجال برانگیز «کرت کوبین» در 27 سالگی، نام اونیز به اعضای کلوپ اضافه شد.
    مرگ «امی واینهاوس»، خواننده و ترانه سرای انگلیسی در سال 2011 در حالی که تنها 27 سال داشت هم بار دیگر نام کلوپ را سر زبان ها انداخت و جذاب اینکه او در مصاحبه ای در سن 24 سالگی درمورد ترس و نگرانی ش از گرفتار شدن به نفرین 27 جهان ی آهنگ حرف کرده بود. امروزه این کلوپ بیش از 45 عضو از آهنگ دانان خوانندگان معروف غرب دارد که همگی در سن 27 سالگی جان را از دست داده اند. با مرگ هر یک از این خوانندگان، نام کلوپ بار دیگر در مجله ها روزنامـه ها جنجال به پا کرده وحشت بر جان دیگر اعضای جهان ی موسیقی می اندازد.
    یکشنبه انگیز
    «رژو شرش» پیانیست و آهنگ سازی مجارستانی بود. او در یک حادثه، یکی از دست هایش را از دست داد و بعد از آن بود که به موزیک نویسی خوانندگی روی آورد و یاد گرفت که با دست پیانو بنوازد. شرش، آهنگ های بسياري ساخته ولی زیاد دیده شده ترین آنها «یکشنبه انگیز» نام دارد که جهت ش بدنامی آورد و در همه جهان سبب خودکشی هزاران نفر شد.
    شرش این آهنگ را برای نامزدش که مرگ، آنها را از جدا کرده بود نوشت؛ اما از همان ابتدا، این قطعه موسیقی جنجال برانگیز شد گفته می شود هر کس آن را گوش می کرد، از زندگی دست کشیده به زندگی اش خاتمه می داد.
    موزیک یکشنبه انگیز، بیش از 70 بار بوسیله خوانندگان مختلف به زبان های غیرمجاری بازخوانی شد اما حتی تغییر زبان فرقی نداشت، براي چه که در هر کشوری، درست بعد از انتشار ورژن بومی آهنگ ، آمار مرگ و خودکشی به یکباره بالا میرفت همین مسئله باعث شد تا از شرش به بدنامی یاد شود.
    پخش این موسیقی از طرف بسياري از دولت ها ممنوع اعلام شد از آن به عنوان موزیک ی نفرین شده یاد می کردند. نکته عجیب اینکه شرش هم از نفرین این موسیقی در امان نماند درست در روز یکشنبه در سال 1968، در سن 68 سالگی بعد از گوش دادن دوباره به آهنگ ، از پنجره اتاقش به بیرون پرید.
    گروه فلیت مک وود
    ادعا می شود گروه «فلیت مک وود» نیز یکی دیگر از آن گروه های طلسم شده است. تغییر تحول عوض و بدل شدن اعضای گروه موزیک مسئله چندان جدید ی نیست ولی مرگ همه افراد و یا روحی شدن تمام اعضای گروه، تعجب برانگیز است.
    گروه «فلیت مک وود»، برای اولین بار در سال 1967 در لندن شکل گرفت بسیار زیاد زود به یکی از زیاد دیده شده ترین، محبوب ترین پرافتخارترین گروه های موزیک تبدیل شد هنوز هم دانلود آهنگ خالی از لطف نیست ولی موج نفرین شدگی آنها از سه سال بعد از تاسیس گروه شروع شد. هر گیتاریستی که به گروه پا می گذاشت، به نوعی دچار موارد عجیبی شده و کارش به مرگ یا خودکشی می رسید.
    ماجرا از جایی شروع شد که سلامت ی «پیتر گرین»، موسس گروه، سوال برانگیز شد. سال 1970 بود که گرین به ناگاه به شیزوفرنی مبتلا شد به جای صحنه اجرای موسیقی ، کارش به بیمارستان روحی کشیده شد. سال 1972 گیتاریست گروه که دنی نام داشت درست قبل از شروع یکی از پروگرام هایش رفتارهای عجیبی از خود نشان داد، سرش را بی وقفه به دیوار می کوبید و بعد با سر و ظاهر خونین، مردم را علیه گروه، به آشوب دعوت می کرد. از آن روز به بعد او بی گروه را ترک کرده و آواره خیابان ها شد چندی بعد به اسفناک ترین حالت، گوشه یک خیابان جان داد.
    بعد از آن گیتاریست دیگری جایگزین او شد ولی او مدت کوتاهی با گروه همکاری کرد بر تاثیر گرفتگی ناگهانی شریانش هایش درگذشت. چند ماهی از شروع کار گیتاریست جدید نمی گذشت که او خودکشی کرده و به این طریق شانس همکاری با گروه را از دست داد.
    نشر این اخبار باعث شد تا فلیت مک وود در تاریخ موسیقی غرب، لقب گروهی طلسم شده را به بگیرد، طوری که پا گذاشتن در دایره اعضای گروه، جرأت و شجاعت خاصی می طلبید. در مجموع 15 نفر به این گروه پا گذاشته و خیلی زود جان خود را از دست دادند یا دچار دردسرهای لاینحل شدند، اکنون تنها یک عضو گروه ثابت باقی مانده، اما فردی نمی داند احتمالا نفرین گروه به زودی دامن او را بگیرد.
    راه من؛ آواز مرگ
    اینک انتها نمایش نزدیک است و پرده انتها پیش روست ... این عبارات آغازین یکی از معروف ترین اما کشنده ترین موسیقی هاست، آن تنها در فیلیپین؛ موزیک ی که «راه من» نام دارد جهت اولین بار در سال 1969 توسط «فرانک سیناترا» - هنرمند آمریکایی - اجرا شد. آهنگ راه من شهرتی جهان ی دارد اما در فیلیپین شهرتش بیش از تمام به خاطر مرگ هایی است که به خاطر آن رقم خورد.
    سالیان سال این آهنگ یکی از محبوب ترین آهنگ ها در فیلیپین به حساب می آمد که صرفا به عنوان وسائل ی سرگرم کننده در رستوران ها و مغازه های مختلف در این کشور اجرا می شد افراد مختلفی که به آوازخوانی یا اشعار این موسیقی علاقه داشتندآن را به صورت زنده اجرا می کردند ولی عده خیلی ی درست بعد از خواندن موزیک جان خود را در حوادث مختلف از دعوا و منازعه گرفته تا درگیری های مسلحانه تصادف از دست دادند و این آمار آنقدر بالا رفت که برای موسیقی راه من در این کشور پرونده های جنایی مختلف ی تشکیل شد و هم اکنون از آن به عنوان موسیقی ی مرگ آور یاد می شود. از سال 2007 به بعد، خیلی ی از مغازه داران جهت پیشگیری از درگیری و مرگ مشتریانشان، این موزیک طلسم شده قشقرق به پا کن را از لیست موسیقی های درخواست ی حذف کرده اند.
    طلسم سمفونی نهم
    در جهان ی موسیقی کلاسیک، سمفونی نهم برای آهنگ سازان حکم همان کلاب 27 خوانندگان را دارد. گفته می شود خیلی از بزرگترین و برجسته ترین موسیقی سازان تاریخ بعد از نوشتن نهمین سمفونی شان، جان خود را از دست داده و شانس نوشتن نواختن سمفونی های بعدی را از دست داده اند؛ جهت همین ایده طلسم شده بودن «سمفونی نهم» بین موسیقی دانان موسیقی سازان شکل گرفته است. «لودویگ وان بتهوون» نمونه بارز یکی از طلسم شدگان نهمین سمفونی است.
    تهیه و تولید سمفونی نهم او دو سال طول کشیده و مدت کمی بعد از اجرای آن، بتهوون بر اثر سرماخوردگی عادی و در پی آن، مسمومیت ناشی از سرب درگذشت. نمونه دیگر «گوستاو مالر» فرمانبردار ارکستر و آهنگ ساز اهل چک است. او سمفونی نهم خود را با خوب یت به انتها رساند از اینکه زنده مانده بود بسیار زیاد شادمان بود جهت جشن گرفتن پیروزی طلسم، کار نوشتن سمفونی دهم را زیاد زود شروع کرد ولی هرگز خوب نشد این سمفونی را به انتها برساند چندی بعد از شروع کارش درگذشت. تا به امروز نام 10 تن از برجسته ترین موزیک دانان و موسیقی سازان جهان در لیست طلس سمفونی نهم جا خوش کرده است.
    طلسم وودوو
    «جلی رول مورتن»، نوازنهده پیانو، یکی از زیاد دیده شده ترین موسیقی دانان آمریکایی است. او سبکی در موسیقی اختراع کرد و خیلی زود به شهرت محبوبیت رسید زندگی تجملی را در پیش گرفت. او دندان های الماس نشان داشت لبـاس های شیک و گرجانقیمت به تن می کرد. کسی نبود که در دهه بیست، با مورتن کارهایش آشنایی نداشته باشد. آوازه شهرت اودر تمام جهان پیچیده بود تمام حتمـا ت موسیقی که انتشار می کرد بدون استثنا جزو پرفروش ترین ها می شد. مورتن در کنار سیل طرفدارانش، دشمنان خیلی ی هم داشت، دشمنانی که به موقعیت موفق یت های او حسادت می کردند. دهه 30، زمان اوج خوب یت و شهرت موررتن بود که در یکی از روزهای کاری اش، ناگهان در دفتر کارش نورهای عجیب غریبی دید.
    در فرهنگ عامه در آن وقت دیدن این نورها نشانه طلسم عروسک وودوو بود. از آن پس، مورتن یکشنبه خوب یت هایش را بر باد رفته دید تمام شهرت ثروتش را از دست داده به ناگاه از عرش به فرش افتاد، طوری که خودش هم باورش شده بود او را طلسم کرده اند.
    او روزهای سختی را می گذراند و در نهایت به توصیه یک جادوگر آفریقایی، تمام هایش را سوزاند تا بلکه طلسم را بشکند و دوباره رنگ خوب یت را ببیند. در اواسط دهه 30، او در اوج بدبختی بالاخره تصمیم گرفت از تنها ی زندگی اش به مفهوم لبـاس های پر زرق برقش بگذرد تا طلسم وودوو را شکست دهد.
    او تعداد بسياري از هایش را جمع کرده تمام را سوزاند، بعد از آن، او از آن زندگی تجملی دیگر هیچ چیز نداشت. مدت کوتاهی بعد از رهایی از تمام دلبستگی های قبلی اش، در کمال ناباوری بار دیگر نام مورتن سر زبان ها افتاد کارش را از اول شروع کرد و دوباره به موفق یت رسید.
    گیتاریستی که روحش را فروخت
    «رابرت جانسون» یکی از موزیک دانانی است که از او به عنوان «طلسم شده» یاد می کنند، اطلاعات بسیار زیاد ی از او در دست نیست جز 29 قطعه آهنگ که به یادگار گذاشته و دو عکـس پرتره. او که اهل «می سی سی پی» بود، در خانواده ای فقیر به جهان آمد، مادرش خانه دار پدرش مزرعه دار بود. رابرت در ابتدا هیچ دانشی از جهان ی موزیک نداشت ولی ناگهان در سن 26 سالگی به یکی از بهتریـن خوانندگان، نوازندگان و ترانه سراها تبدیل شد.
    مهارت او در نوازندگی گیتار به میزانی بود که هنوز از او به عنوان «پنجمین گیتاریست برتر تاریخ موسیقی » که یاد می کنند. به احتمال زیاد ت موزیک که او ساخت و نواخت، در مدت قليلي بیش از میلیون ورژن به فروش رفت او خیلی زود به یکی از اسطوره های جهان ی موزیک تبدیل شد دانلود آهنگ جدیدش روز به روز بیشتر می شد ولی زندگی پیشرفته او کوتاه بود تنها سال ادامه داشت رابرت جوان مانند افراد کلوپ 27، دچار نفرین بیست هفت سالگی شد و به نحوه مشکوکی جان خود را از دست داد.
    مرگ او در این سن، باعث ظهور گمانه زنی های دیگری درباره او شد. افسانه ای درباره این نوازنده وجوددارد مبنی بر اینکه او یکی از طلسم شدگان جهان ی موسیقی است روحش را به شیطان فروخته تا گیتارنواز ماهر بشود، براي چه که او در ابتدا دانش چندانی از موسیقی نداشت تا قبل از آن، اطلاعات بسياري درمورد گیتار نداشت.
    گاهي ادعا می کنند که نیمه شبی در تقاطعی نزدیک به مزرعه پدری اش، او با مردی غول پیکر ملاقات می نماید ، مرد ناشناس، گیتاری را کوک کرده و به دست او می دهد از آن پس، رابرت به یکی از بزرگترین نوازندگان ترانه سراها تبدیل می شود ترانه هایی می سازد که تا آن وقت فردی شبیه آن را نشنیده بود. او همچنین آهنگ ی به نام «تقاطع» سروده که هر خواننده ای آن را بازخوانی کرده ، دچار مساله شده است. پسر اریک کلاپتون بعد از بازخوانی این ترانه از پنجره به بیرون افتاد جان باخت.




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی