Loading...

  • فرزاد
    فرزاد
    چهارشنبه 19 آبان 1395 - 01:32

    ویژگی ها و معایب استفاده از فلش در طراحی وب سایت (605 بازدید)


    در این مطلب میکوشیم تا شما دوستان عزیز را با مزیتها و معایب استفاده از فلش در طراحی سایت ارزان بیشتر آشنا کنیم.در ادامه این مطلب به طراحی ایـنتراکتیو و متحرک سازی با CSS و JavaScript و برخی مطلب ارزشمند دیگر نیز میپردازیم.
    webdesign.jpg
    برای طراحی سایت ارزان کلیک کنید

    در دو مقاله قدیم دیدیم که انیمیشن تحت وب و متحرک سازی تعلت ی از همـان اوایل گسترش جهان ی ایـن ترنت و گرافیک وب مورد دقت بوده. چه به صورت فایلهایی با عکس های متحرک در قالب GIF؛ و چه با کمک تکنیکهای اولیه JavaScript.
    اما به موازات ایـن پیشرفت‌ها؛ یک سکوی تحت وب دیگـر کم‌کم مطرح خواهد شد و جای خود را باز می نماید : نرم افزار Flash؛ محصولی از شرکت macromedia (که در سـال ۲۰۱۰؛ شرکت Adobe آنرا خریده)؛ فایل‌هایی بر طبق طراحی برداری یا وکتوری خروجی می‌دهد که با نصب Flash Player به راحتی روی صفحات وب اجرا می‌شود.
    جهان ی فلش؛ جهان یی کاملا مفرق با محیط گرافیک پیکسلی یا Bitmap بود. ایـن قالب می توانست حرکتهای نرم و قشنگی از شکل‌ها و متن‌ها را با سایز ی قابل قبول و گاه بسیار کمتر از معادل GIF خود تولید نماید .
    برگ برنده دیگـر فلش ایـن بود که قابلیت تعلت ی بودن را داشت. اما مساله آن ایـن بود که روی همه مرورگرها ایـن افزونه (Plug-in) نصب نبود و پس همه لزوما نمی‌توانستند فلش را ببینند. اما خصوصیات اختصاصی فلش و گسترش سریع آن؛ کمک کرد تا اکثریت کاربران ایـن ترنت Flash Player کم سایز را دریافت و ایـن قابلیت را فعال کنند.
    بدین ترتیب کم‌کم شاهد نقش پررنگ‌تر فلش در صفحات وب؛ و شکل گیری سایتهای Full-Flash بودیم.
    پس می‌توان «استفاده از فلش» را در وب به سه دسته نه چندان متمایز تقسیم نمود:
    ۱- دسته اول فلشهای تبلیغاتی می باشند که ادامه راه بنرها و لوگوهای GIF را با افکتها و حرکتهای پیشرفته ‌تر پیش می‌برند.
    ۲- دسته دوم فلشهای تزئینی می باشند که در بخشهای متفاوت ساختار سایتها استفاده می‌شوند. برای مثال در طراحی هدر؛ منوها؛ کلیدها؛ اسلایدها و… ممکن است از فلش استفاده شود.
    ۳- دسته سوم اصطلاحا سایتهای Full Flash می باشند ؛ که تمام سایت؛ اعم از ساختار و محتوا؛ تحت فلش اجرا می‌شود و دیگـر از شیوه کدنویسی استاندارد طراحی صفحات وب برای ارائه محتوا استفاده نمی‌شود. ایـن گونه سایتهای اعجاب‌انگیز؛ سرشار از حرکتها و افکتهای متنوع؛ جذاب و خلاقانه‌ای می باشند که در زمینه موشن‌گرافیک تحت وب حرف اول را می‌زند. تعلت ی بودن ایـن محیط در کنار قدرت فوق‌العاده فلش در خلق انیمیشن؛ سبب شد شاهکارهای آنلایـن ی خلق شود که در نوع خود بی مثل باشد.
    معایب سایتهای Full Flash:

    اما بنا به دلایلی ایـن ‌گونه از سایتها آنچنان که بایستی رونق پیدا نکردند. ایـن شیوه از طراحی سایت نقصهای جدی داشت که ایـن جا به مهمترین آنها اشاره می کنیم:
    الف- سایز بالای سایتهای فول فلش: اکثرا ایـن گونه سایتها به خاطر استفاده زیاد از تصاویر؛ آبجکتها؛ متون و افکتهای حرکتی؛ سایز بسیار بالاتری از وبسایتهای استاندارد دارند. سایز زیاد سایت سبب می‌شود کاربر تا وقت بـار گزاری کامل سایت به علت سرعت پایین منصرف شود و یا اشتیاق کمتری برای بازگشت به سایت و دیدن دوبـار ه آن داشته باشد. ضمن ایـن که در صورتی که مرورگر کاربر فلش‌پلیر نداشته باشد؛ وقتی صرف دریافت و نصب آن می‌شود.
    ب- محتوای عمدتا استاتیک: اکثر قریب به اتفاق سایتهای فول فلش؛ محتوایی استاتیک دارند. خصلت چیدمانهای خلاقانه گرافیکـی ایـن سایتها؛ کمتر اجازه می‌دهد که یک سایت به معنای واقعی دایـن امیک داشته باشیم. منظور ما از دایـن امیک؛ محتوای پویایی هست که از یک دیتابیس خوانده شود و مالک سایت بتواند بدون نیاز به طراح سایت؛ آن محتوا را تغییر دهد. اما اکثرا ایـن گونه سایتها برای به روز رسانی نیاز به اعمال تغییرات توسط طراح دارند. به خصوص چنانچه زبان آن غیر انگلیسی و برای مثال فارسی باشد! در حالی که اکثر سایتهای استاندارد؛ از یک سیستم مدیریت محتوا یا CMS بهره می‌برند که محتوایشان بدون نیاز به طراح سایت می تواند به روز شود.
    ج- عدم دسترسی به محتوا از طریق موتورهای جستجو: همـان طور که می دانیم امروزه اصلی‌ترین منبع بازدید یک سایت از طریق موتورهای جستجوی مشهور ی مثل گوگل هست که سایتها را بر طبق محتوایشان فهرست (index) می‌کنند. ارتقاء رتبه یک سایت در ایـن فهرست SEO یا «بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو» نام دارد که خود یک تخصص است . می‌توان گفت سایتهای فول فلش؛ در زمینه SEO بسیار ضعیف عمل می‌کنند و اکثرا حرفی برای گفتن ندارند. و ایـن ضربه بزرگی به ایـن شیوه از طراحی وب وارد می نمایـد .
    د- گران بودن و دردسر زیاد: اکثرا راه‌اندازی سایتهای فول‌فلش که از امکانات فلش بودن برترین استفاده را ببرد و موشن‌گرافیک‌های جذاب و خلاقانه داشته باشد؛ هزینه زیادی برای طراحی می‌طلبد. ضمن آنکه حفظ و ساپورت ایـن گونه سایتها اکثرا سخت‌تر و پیچیده‌تر هست و نیاز به تخصصهای تلفیقی دارد. پس هر کسی یا هر شرکتی نمی‌تواند سراغ ایـن دسته از سایتها برود.
    طراحی سایت , طراحی سایت ارزان , طراحی سایت حرفه ای, طراحی سایت گردشگری , طراحی سایت مهد کودک , طراحی سایت گالری خودرو , طراحی سایت شرکتی

    هـ- دور شدن از مفهوم وب: گرچه سایتهای فول فلش در زمینه تعلت ی بودن اکثرا چیزی کم ندارند؛ اما ساختار آنها وب گونه نیست و محدودیتهای زیادی نسبت به رقبای استاندارد خود دارند. متنها اکثرا محدودند؛ عکس های و متن ها کمتر قابلیت ذخیره شدن یا لینک شدن دارند و… . برای مثال شما هیچ وقت یک شبکه اجتماعی فول‎فلش نخواهید دید! در یک کلام؛ ایـن گونه سایتهای فول‌فلش بیشتر به درد نرم افزارهای مالتی مدیا می‌خورند تا جهان ی تارهای عنکبوت.
    با ایـن وجود؛ ایـن نوع از سایتها همچنان به بقای خود ادامه می‌دهند و رو به پیشرفتند. خصوصا در بازیهای آنلایـن و تحت وب (که در نوع خود پدیده قابل توجهی هست) یکـی از جذاب ترین مورد ها فلش است .
    از لحاظ معیارهای قشنگی ‌شناسی موشن‌گرافیک؛ ممکن است بی‌مثل ترین نمونه‌ها را بتوان در ایـن گونه از سایتها مشاهده نمود و سایتها را نه برای محتوا؛ بلکه برای قشنگی و خلاقیت به کار رفته در آنها بازدید نمود.
    web-design.jpg
    طراحی ایـنتراکتیو و متحرک سازی با CSS و JavaScript
    با پیشرفت و گسترش ایـن ترنت و مطرح شدن نیازهای جدید و ارزش پیدا کردن دیزایـن در وب؛ تگهای HTML برای دیزایـن نا ضروری بودند و استانداردها و کدهای جدیدی بایستی تعریف می‌شد. ایـن وظیفه با ارزش را کدهای CSS به عهده گرفتند و با ارائه نسخه‌های کاملتر آن به نوعی جهان ی وب دیزایـن متحول شد. حالا دیگـر وقت ی ماوس روی یک کلید میرفت ؛ کلید برجسته می‌شد و رنگ نوشته آن تغییر می کرد.
    اما برای کنترل و تغییر فوائد CSS نیاز به یک زبان برنامه نویسی بود که بتواند با حلقه ها و شرطی‌ها و تاخیرهایش (Delay)؛ اتفاقات پیشرفته ‌تری مثل حرکت را وقت اجرای صفحات وب اجرا نماید . ایـن جا JavaScript با قدرت تمام وارد می‌شود و تمام تگهای HTML و فوائد CSS را تحت کنترل خودش می‌گیرد. در ایـن وهله ؛ هر دو زمینه انیمیشن سنتی و تعلت ی در وب تکانی می‌خورد.
    حالا طیف وسیع ی از حرکتها را می‌توانستیم ببینیم: منوها کشوی و عکسها اسلاید می شوند؛ و همچنین دیگـر ممکن است شاهد بـار ش برف روی صفحه وب باشیم یا یک بادکنک معلق و متحرک را ببینیم. حتی ممکن است یک ساعت عقربه‌ای به دنبال ماوس کشیده شود و بچرخد.
    استفاده از انیمیشنهای GIF در طراحی وبسایت

    ممکن است نخستین تجربه‌های متحرک سازی در وب را بتوانیم در قالب فایل‌های GIF ببینیم. ایـن قالب گرافیکـی بر طبق تعریف سنتی انیمیشن؛ یعنی متحرک‌سازی فریم به فریم تعریف شد و جای خود را در وبسایتها باز نمود. ایـن دسته از انیمیشن تحت وب؛ تعلت ی نبود و با عمل کاربر عکس‌العملی نشان نمی‌داد. بیشترین کاربرد ایـن قالب در نخستین نمونه‌های بنرهای تبلیغاتی تحت وب بود.
    عناوین و عکس های اکثرا در چند فریم معدود و با حرکتهای سریع کوشش در جذب نگاه مخاطب می کرد. علت مهم ایـن محدودیت؛ سایز فایل بود؛ چون با زیاد شدن فریمها سایز فایل بیشتر می شد و بـار گزاری آنها مشکل‌تر. اما استفاده‌های خلاقانه دیگـر ی از ایـن قالب میشد: مثل چرخش لوگوی یک سایت یا ستاره های چشمک زن بک‌گراند.
    برای ساختن ایـن انیمیشن های تحت فرمت GIF اکثرا از نرم افزار Image Ready (که همراه با فتوشاپ بود) استفاده می شد که اما بعدها ایـن قابلیتها به خود Photoshop (در پنلی به اسم Animation) اضافه شد.
    امروزه هنوز ایـن قالب انیمیشنی در طراحی وب استفاده می‌شود؛ اما در مقابل بقیه رقبا مثل فلش و کتابخانه های جاوا اسکریپت مثل جی کوئری؛ حرف زیادی برای گفتن ندارد.
    melliportal




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی