Loading...

  • فرزاد
    فرزاد
    جمعه 21 آبان 1395 - 23:55

    اصول و ارزش و روش نامگذاری یک برند (1149 بازدید)


    در این مطلب میکوشیم تا شما دوستان عزیز را با چگونگی نام گذاری برند بیشتر آشنا کنیم.در ادامه این مطلب به برخی نکات مهم و ضروری در رابطه با مبحث برند سازی خواهیم پرداخت.
    branding-822x321.jpeg
    edris-ac.com

    اصول و ضرورت و روش نام گذاری یک برند چطور است؟

    انتخاب نام برند یا نامگذاری برند یکـی از انتخابهای بنیادین استو چون اکثرا و نقش بنیادی را در بین عناصراصلی برند سازی یا برندینگ را بازی می­کند و تداعیات ذهنی قدرتمندی را در زمینه­ ی محصول یا خدمات به صورت فشردهو مختصر و سودمند ارائه می دهد.
    نام­ها جزو اثر بخش ترین وسائل های رابطه برند با مخاطبان به شمار می­ آیند. آگهی­ های تبلیغاتی اکثرا ً حداکثر به مدت پنجاه ثانیه نمایش داده می­شوندو در حالی که مشتریان به آسانی تنها در مدت چند ثانیه نام برند را مورد دقت قرار می­دهند و مفهوم آن را در ذهن ثبت می­کنند یا آن را به حافظه­ ی خود می­ سپارند.
    از آنجا که نام برند در ذهن مصرف­ کنندگان وابستگی بسیار زیادی با محصولات یا خدمات می­ یابدو تغییر نام برند برای بازاریابان بسیار سخت است . به همین دلیل و قبل از نامگذاری برندو بایستی نام برند مورد مطالعه و ارزیابی عمیق قرار گیرد. دیگـر وقت آن قدیم که مثل Henry Ford و محصول خود را به صورت کاملاً اتفاقی و به نام یکـی از اعضای خانواده-Edsel- نام گذاری کنیم.
    انتخاب نام مناسب برای یک برند تا چه میزان سخت است؟ به اعتقاد Ira Bachrach و یکـی از شناخته شده­ ترین مشاوران حوزه­ ی بازاریابی و مدیر شرکت مشاوره­ای Name Lab اگرچه بیش از ۱۴۰ هزار واژه در زبان انگلیسی وجود داردو اما هر فرد آمریکایی به طور متوسط تنها با بیست هزار کلمه آشناست . به همین دلیل و شرکت مشاوره­ ی برندسازی Name Lab با انتخاب نام­ ها از بین هفت هزار واژه­ ی پر کاربرد در بیشتر برنامه ­های تلویزیونی و آگهی­ های تبلیغاتیو کوشش می­کند تا از انتخاب نام­ های نامناسب برای برندها بپرهیزد.
    اگرچه ممکن است به نظـر برسد که ترکیب هفت هزار واژهو گزینه­ های بسیار زیادی را پیش روی فرد قرار می­دهدو اما از آنجا که همه سـال ه ده­ها هزار برند جدید ثبت می­شوند و به عنوان علائم تجاری مورد پشتیبانی ­های قانونی قرار می­گیرندو انتخاب نام­های مناسب روز به روز دشوارتر می­ شود. به همین دلیل و انتخاب نام رضایت بخش برای یک محصول جدید می­تواند فرآیندی سخت و آزاردهنده باشد. اکثر مدیران بعد از آگاهی از ایـن نکته که نام­ های تجاری مورد نظـر آن­ها قبلاً ثبت شده­ اند و به لحاظ حقوقی غیر قابل استفاده می باشند و احساس می­کنند؛ همه گزینه­ ها مناسبو قبلاً انتخاب شده­ اند!؟!
    دشواری نامگذاری برندو شگفت­ انگیز نیست. ممکن است هر پدر و مادری درک نماید که تا میزان انتخاب نام برای فرزند سخت هست و همه سـال ه هزاران نوزاد روزهای متمادی بدون نام به سر می­برندو چون والدین آن­ها نتوانسته­ اند در مورد نام مناسب تصمیم بگیرند یا به توافق برسند. به ندرت پیش می­ آید که انتخاب نام برای یک محصول به آسانی انتخاب برند «Taurus» برای ماشین ­های Ford باشد.
    Taurus و کد مورد استفاده­ی طراحان وقت فرایـن د طراحی جزئیات ایـن خودرو بودو چون مهندس ارشد و مدیر تولید ایـن محصول هر دو در برج ثور به جهان آمده بودند. تحقیقات بعدی نشان داد ایـن نام به صورت اتفاقی ویژگی­های مثبت و مناسبی را در ذهن مشتری ­ها تداعی می­ نماید و وقتی که به عنوان نام برند یک خودرو انتخاب شدو و شرکت Ford از هزاران دلار برای انجام تحققات و مشاوره­ ی نام گذاری برند خود رهایی یافت.
    طبقه بندی نام ­ها از نظر موسسه بین المللی برندینگ Landor :
    تشریحی: تشریح کننده­ ی کارکـرده ا و نقش محصول یا خدمت می باشند . چنین نام­ هایی اکثرا ً غیر قابل ثبت می باشند . مثل : Singapor Air Liner و Global Crossing .
    توصیه ی: ایـن نام­ها مزیت محصول یا خدمت را به مشتری یادآوری می­ کنند. مثل march FIRST و Agilent Technologies .
    ترکیبی: ترکیبی از دو یا چند واژه­ی بعضی وقتها نامرتبط و غیر منتظره برای مشتری. نمونه­ی آن RedHat است .
    کلاسیک: برگرفته از ریشه­ های لاتینو یونانی یا سانسکریتو مثل Meritor
    اختیاری: واژه­های واقعی بدون هیچ نوع رابطه معنایی روشنو مثل Apple
    تبسیار : واژه­ های ابداعی بدون بهره­ گیری از معنایی روشن و واضحو مثل Avanade
    نکات راهنما در انتخاب نام برند (Brand) :
    انتخاب نام برند برای یک محصول جدیدو ترکیبی از هنر و علم است .
    دسته بندی بالا نشانگر ­ ی انواع متفاوت نگرش جهت انتخاب نام­ برای برند است . نام همچون بقیه عناصر برند بایستی بر طبق شش معیار بنیادی انتخاب شود.
    معیار های بنیادی انتخاب نام یک برند عبـار تند از:
    قابل نگارش به بقیه زبانها
    بیانگر امتیازات محصول
    راحتی در تلفظ
    مختصر و سودمند
    متمایز
    قانونی و قابل ثبت بودن آن نام

    با ارزش ترین خصوصیات جهت انتخاب نام یک برند!

    بر طبق ایـن معیارها نام­ یک برند موفق بایستی که آسان باشدو به راحتی تلفظ و نگارش شودو آشنا و با مفهوم باشدو مفرق و منحصر­به ­فرد بوده و میزان آگاهی برند را در ذهن استفاده کننده تا میزان زیادی افزوده شدن دهد. اکنون هر یک از مسائل ذکر شده را با دقت زیادتری مرور می­کنیم.
    راحتی تلفظ و نگارش و آسانی نامو میزان زحمت استفاده کنندده را برای درک و بررسی برند در ذهن کم شدن می­دهد. نام­های کوتاه اکثرا به راحتی به یاد آورده می­شوندو چون به آسانی در ذهن فرد رمزگشایی و ذخیره می­شوند. بازاریابان می­توانند نام­های زیاد ­تر را خلاصه کنند تا میزان یاد­آوری آن­ها را در ذهن مصرف­کننده افزوده شدن دهند.
    بازاریابان برای افزوده شدن میزان تبلیغات دهان به دهان با هدف ایجاد پیوند­های پر قدرت در حافظه ­ی مشتری بایستی کوشش کنند تا نام برند را به نوعی طراحی کنند که از تلفظ ساده­ای برخوردار باشدو همین طور ایـن نکته را به خاطر داشته باشید که ممکن است مصرف­ کنندگان برای گریز از شرمندگی ناشی از تلفظ نادرست نام برندو به طور کلی از آن­ها بپرهیزند و ایـن اتقاق بدی برای یک برند است .
    برند شکلات های رژیمی AYDS که تلفظ نام آن دقیقا شبیه AIDS است .
    مثل برند شرکت فلاندی تولید نان Jussipussi و برند شکلات های رژیمی AYDS که به نحوی مشتریان آنها حتی از تلفظ دقیق نامشان تفره می روند.
    برندهایی که تلفظ نامشان سخت استو چالش بزرگی پیش روی خود دارند تا شیوه­ ی تلفظ درست نام خود را به استفاده کنندگان بیاموزند و آن­ها را نسبت به ذکر و به خاطرسپاری نام برندشان تشویق کنند.
    منبع




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی