Loading...

  • مریم تهرانی
    مریم تهرانی
    شنبه 14 بهمن 1396 - 22:53

    جنگل دریایی حرا هرمزگان - قشم (463 بازدید)

    [img]https://www.vilajar.com/Dashboard/GetArticleImage/6940[/img]
    [img]https://www.vilajar.com/Dashboard/GetArticleImage/6920[/img]
    [img]https://www.vilajar.com/Dashboard/GetArticleImage/6944[/img]


    https://www.vilajar.com/Place/408
    جنگل های دریایی حرا، از جمله عجیب ترین عناصر طبیعی خلقت هستند. در این جنگل ها درختان در ناحیه جذر و مدی روییده اند و از آب شور بهره می گیرند. نکته عجیب، درباره این جنگل ها این است که گه گاه، بخش وسیعی از آنها به زیر آب شور دریا فرو می روند اما همچنان به حیات خود ادامه می دهند.
    جنگل های حرا، از درختان مناطق گرمسیر، به شمار می آیند و در اغلب بخش های حوزه خلیج فارس از جمله، جزیره قشم، بندر پل، جزیره هرمز، بندر خمیر، تیاب، جاسک، چابهار و مرداب های ساحلی دیده می شوند.
    جنگل های حرا، به علت سازگاری فوق العاده با آب شور، دارا بودن آبراهه های متعدد و زیبا، پرندگان بی نظیر و طبیعتی دست نخورده از جاذبه های گردشگری استان هرمزگان به شمار می آیند.
    جنگل های حرا در کل وسعتی در حدود 7500 هکتار دارند که 2400 هکتار از آن در جزیره زیبای قشم واقع شده است و سازمان یونسکو این منطقه را با سه عنوان منطقه حفاظت شده بین المللی، ذخیره گاه زیست کره و تالاب بین المللی، به ثبت رسانده و حفاظت می نماید.
    درخت حرا که مانگرو نیز نام دارد، از مقاوم ترین گیاهان می باشد. این درختان بالغ بر 30 الی 40 میلیون سال قدمت دارند. درخت حرا از شاهپسندان است و نام علمی آن از دانشمند ایرانی، ابن سینا، گرفته شده و در بندرعباس، حرا و در بلوچستان، تول خوانده می شود.
    برگ های درخت حرا، دوکی شکل هستند و زیر آنها سفید یا خاکستری رنگ است. حرا، گلی بسیار کوچک، طلایی و خوش عطر دارد و میوه حاصل از آن بادامی شکل و شیرین است که محلیان به آن خرک یا کنگ می گویند. درخت حرا در اواخر تیر ماه و اوایل مرداد ماه، گل و در اواخر تابستان نیز میوه می دهد.
    جالب است بدانید که دانه این درخت، پس از جوانه زدن به صورت نهال به درون آب می افتد و از آن، درخت جدیدی حاصل می شود.




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی