Loading...

  • seosho
    seosho
    شنبه 21 بهمن 1396 - 21:23

    ترازنامه (451 بازدید)


    ترازنامه چیست
    ترازنامه یکی از مهمترین صورت های مالی اساسی که در یک دوره معین وضعیت مالی یک شرکت یا موسسه را نشان می دهد و معمولا در پایان هر دوره مالی تهیه می شود .ترازنامه یا بیلان در اصل یک صورت مالی است که گزارش میزان دارایی ها ، بدهی ها و سرمایه شرکت را دربردارد که این اطلاعات مالی برای صاحبان شرکت ، واحد اقتصادی و بستانکاران و ... در جهت تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری برای عملیات و مبادلات آینده شرکت مورد استفاده قرار می گیرد.
    ترازنامه شامل سه بخش می باشد
    دارایی ها
    بدهی ها
    سرمایه
    هریک از اقلام ترازنامه به ترتیب بیانگر میزان موجودی ، دیون و مقدار سرمایه گذاری صاحبان سهام شرکت است . در واقع ترازنامه ارزش خالص کسب و کار یک موسسه و یا یک شرکت را نشان می دهد.
    انواع ترازنامه
    ترازنامه ها اصولا به دوشکل زیر تهیه می شود :
    1- فرم حساب
    2- فرم گزارشی
    فرم حساب
    در این حالت ترازنامه به شکل حرف T انگلیسی تهیه می شود ، به این صورت که در طرف راست آن اقلام دارایی اعم از دارایی جاری و دارایی غیر جاری و ... نوشته شده و در قسمت چپ حرف T بدهی ها و سرمایه صاحبان سهام نوشته می شود که در نهایت باید دو طرف در تعادل بوده و جمع ارقام دو قسمت برابر باشند . در کشور ما ایران برای تهیه ترازنامه ، اکثریت از فرم حساب استفاده نموده و ترازنامه تهیه می کنند.
    تهیه ترازنامه به شکل حساب ، تایید بر معادله حسابداری دارد که بصورت زیر است :
    معادله اصلی حسابداری : دارایی = بدهی + حقوق صاحبان سهام
    فرم گزارشی
    در این روش برای تهیه ترازنامه ابتدا دارایی های موجود را نوشته و در زیر آن اقلام بدهی و سرمایه را ثبت می کنیم . در این روش نیز جمع اقلام دارایی با مجموع اقلام بدهی و سرمایه باید یکسان باشد.
    موسسه حسابرسی و حسابداری محاسبان با بهره مندی از دانش اساتید مجرب و آگاه به مسائل روز حسابرسی و حسابداری در جهت تهیه ترازنامه و ارائه خدمات مالی ، انواع حسابرسی ، خدمات حسابرسی ، حسابداری گامی بلند برداشته است و براین امید است که بتواند شما را در جهت رسیدن به اهدافتان یاری نماید.
    اقلام ترازنامه
    عنوان : در ترازنامه عنوان شامل سه ردیف می باشد.
    • ردیف اول شامل نام کامل واحد اقتصادی یا موسسه است .
    • ردیف دوم نام گزارش که همان ترازنامه می باشد.
    • ردیف سوم تاریخ گزارش ذکر می شود . منظور همان روزی است که گزارش مالی تهیه شده است .
    واحد اندازه گیری : برای تهیه و ثبت رویدادهای مالی باید واحد اندازه گیری یا واحد پولی مشخصی وجود داشته باشد که مبادلات بر اساس آن واحد ثبت شوند.
    قسمت حساب : در این قسمت از ترازنامه مانده حساب دارایی ها ، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام نمایش داده می شود.
    جمع حساب : در ترازنامه پس از ثبت تمام اقلام درستون مربوطه ،جمع نهایی آن نیز در زیر آن نوشته می شود که در ثبت جمع نهایی اقلام ترازنامه باید به موارد زیر توجه شود.
    • در تهیه ترازنامه به فرم حساب ، مجموع دو طرف ترازنامه باید باهم برابر باشند.
    • در تهیه ترازنامه به شکل گزارشی باید جمع دارایی های ترازنامه با مجموع بدهی ها و حقوق صاحبان سهام مساوی باشد.
    • در تهیه ترازنامه باید زیر جمع نهایی دو خط به صورت موازی کشیده شود.
    چنانچه نیاز به مشاوره مالی رایگان ، مشاوره مالیاتی رایگان دارید میتوانید با مراجعه به سایت شرکت حسابرسی محاسبان و یا با تماس تلفنی یا مصاحبه حضوری از تجارب متخصصین ما استفاده کنید .
    سایت من




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی