Loading...

  • علی
    علی
    سه شنبه 29 خرداد 1397 - 02:34

    وصیت نامه قانونی (330 بازدید)

    وصیت نامه
    وصیت نامه و چگونگی تنظیم آن پرسشی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول ساخته است. موارد حقوقی بسیاری در تنظیم وصیت نامه قانونی وجود دارد که افراد از آنها بی خبرند و این بی خبری ناشی از عدم‌ اطلاعات کافی و عدم تخصص افراد می باشد. به عنوان نمونه مواردی در دنیای حقوق موجود است که انجام آن ضروری نبوده ولی برخی افراد به خواست خود اقدام به انجام آن می کنند. در چنین شرایطی فردی که این عمل را انجام داده است، موظف به رعایت تمامی نکات مورد نیاز می شود و باید همه ی نکات را مطابق با قوانین کتاب قانون پیش برد. از آنجا که افراد معمولا اطلاعات کافی از قوانین کتاب قانون ندارند بهترین کار کمک گرفتن از وکیلی کار بلد و متخصص در زمینه ی مورد نظر می باشد.
    موضوع حقوقی وصیت نامه از جمله مواردی است که ، انجام آن ضروری و اجباری نمی باشد ولی اگر فردی اقدام به تنظیم و تهیه ی آن نماید، موظف است تا تمامی نکات لازم را در تنظیم آن رعایت کند؛ در مطلب زیر تمامی موارد مورد نیاز برای تنظیم وصیت نامه را شرح خواهیم داد‌.
    تنظیم وصیت نامه
    متاسفانه تفکر عموم بر این است که وصیت نامه اگر نوشته شود نشان دهنده ی فرا رسیدن زمان مرگ می باشد. در صورتی که اینگونه نبوده و افراد بسیاری در جامعه وجود دارند که با نوشتن وصیت نامه، شرایط دخل و تصرف در اموالشان را معین می کنند ؛حتی افرادی نیز سالانه اقدام به نوشتن وصیت نامه ای به روز و متناسب با شرایط جدیدشان می نمایند. همانطور که گفتیم نوشتن وصیت نامه امری اختیاری است و اگر شخصی قصد نوشتن آن را کند، موظف به رعایت نکات حقوقی آن می باشد.
    برای مثال در زمینه ی وصیت نامه شخص متوفی تا زمانی که زنده است توانایی دخل و تصرف در آن را دارد. در غیر این صورت بعد از مرگش موروث با توجه به مفاد آن اقدام به تقسیم اموال می کند و یکی از مواردی که در نوشتن‌وصیت نامه باید رعایت شود و به آن توجه گردد این است که شخص تنظیم کننده ی وصیت نامه نمی تواند ارثی را در ازای دریافت چیزی به شخص دیگری بدهد. برای مثال نمیتواند در وصیت خود اعلام کند : زمینم را به شخص الف میدهم به شرط آنکه پولی را به شخص ج دهد. همچنین باید بدانیم ممکن است در طول زندگی، فرد بارها وصیت خود را تغییر داده باشد ولی وصیتی که قانون از آن استفاده می کند آخرین وصیت نامه ی وی می باشد.
    نکته ای مهم در تنظیم وصیت نامه
    بسیار پیش آمده است ، افرادی که متوفی برایشان وصیت نامه تنظیم نموده است به دلیل عدم آگاهی کافی و کامل از نکات حقوقی مهم وصیت نامه ، به سبب گفته های متوفی در وصیت از ارث محروم گشته اند. این درحالی است که یکی از نکات مهم در]تنظیم وصیت نامه این است که شخص تنظیم کننده فقط حق تقسیم اموال را به صورت مساوی و مطابق قانون دارا می باشدو در وصیت خود حق محروم کردن شخصی را از ارث نخواهد داشت. چرا که هر فردی فقط می تواند راجع به یک سوم مال خود چنین تصمیماتی بگیرد و دو سوم بقیه ی مال باید بین وراث تقسیم گردد.
    شیوه های تنظیم وصیت نامه
    معمول ترین شیوه در ذهن همه در مورد وصیت نامه نوشتن آن بر روی کاغذ بوده به گونه ای که به امضای چند بزرگتر رسیده باشد. اما این نوع از وصیتنامه از نظر قانون اعتبار چندانی ندارد و به عبارتی وصیتنامه ی عادی تلقی می گردد. اگر ورثه ی مربوطه بر درستی و صحت وصیتنامه اقرار نکنند از لحاظ قانون مورد پذیرش نیست. بنابراین بهترین روش برای کم کردن مشکلات پس از مرگ نوشتن وصیت نامه به سه روش مورد تایید قانون می باشد؛در بخش زیر به بررسی این سه روش می پردازیم.
    وصیت نامه ی رسمی در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی نوشته می شود و همه ی تشریفات رسمی حقوقی را در بر می گیرد؛ علاوه بر این وصیت نامه ی خود نوشت وصیتی است که با دست خط خود شخص نوشته می شود و دارای امضای خود شخص و همچنین تاریخ روز نوشتن وصیت مورد نظر می باشد. اما در وصیت نامه های سری ممکن است نوشته ی مورد نظر با دست خط شخص دیگری باشد و یا حتی ‌با دست خط خود فرد نیز نوشته می شود. اما آن چه مهم است ،امضای شخص وصیت کننده حتما باید زیر نوشته و وصیت مورد نظر زده شود و خود وصیت نامه باید در اداره ی ثبت یا محل دیگری به امانت گذاشته شود تا اگر شخص قصد تغییر مفاد آن را داشت به راحتی بتواند وصیت خود را تحویل بگیرد. از دیگر روش های تنظیم وصیت میتوان به وصیت های اضطراری اشاره نمود که این موارد بیشتر در شرایط اضطراری مثل جنگ ، شیوع بیماری مسری و … اتفاق می افتد . در چنین شرایطی فرد مورد نظر نزد دو شخص مورد اطمینان به صورت شفاهی وصیت می کند. ولی در این مورد باید یکی از آن دو شخص تاریخ وصیت را کتبا بنویسد و به امضای وصیت کننده برساند.
    وصیت برای نوزاد
    شاید این امر برای اغلب افراد نا آشنا باشد اما وصیت برای هر شخصی که با وصیت کننده نسبتی داشته باشد ممکن است. نوزاد و جنین نیز از این قائده مستثنی نبوده و وصیت کننده باید برای آنها نیز شرایطی را تعیین نماید. البته در مورد جنین توجه به این نکته ضروری است که حتما باید زنده به دنیا بیاید تا مشمول وصیت گردد.
    همانطور که در مقاله ی فوق مطالعه نمودید، تنظیم وصیت نامه نیازمند دقت و شرایط خاص خود می باشد و اکثر افراد به دلیل عدم آگاهی کافی از قوانین موجود در کتاب قانون راجع به وصیت نامه از وکیلی متخصص برای تنظیم آن کمک می گیرند؛ این امر موجب می شود تا وصیت تنظیم شده بعد از مرگ فرد، مورد قبول قانون قرار گیرد و از مشکلات بعد از آن جلوگیری شود. شما می توانید برای مشاوره گرفتن در همه ی زمینه های حقوقی از جمله تنظیم وصیت نامه با وکیل متخصص ما در این زمینه تماس بگیرید و ازمشاوره با
    وکیل ارث در اصفهان
    بهره مند شوید.منابع:وکیل امور حسبی در اصفهان- وکیل متعهد در اصفهان- وکیل برتر در اصفهان- برترین وکیل در اصفهان- وکیل امور تجاری در اصفهان- وکیل مهریه در اصفهان- وکیل چک در اصفهان- وکیل سفته در اصفهان- وکیل تضمینی در اصفهان- وکیل دادگستری اصفهان- وکیل پایه 1 در اصفهان

    سایت من http://hamedamiri.com/




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی