Loading...

  • سارا
    سارا
    سه شنبه 12 شهریور 1398 - 08:07

    خطاطی در تابلوسازی (504 بازدید)


    خطاطی در تابلوسازی :
    خطاطی یکی از هنرهای بسیار زیبا و شناخته شده و البته پر طرفدار در تمام دنیا است . این هنر که برای زیبا نویسی نوشتار به منظور درک مطلب از سوی خواننده می باشد و در همه کشورها به عنوان هنر خوشنویسی و جزو هنرهای برجسته به شمار می آید. در زمان های قدیم پیش از پدید آمدن تابلوهای تبلیغاتی که به عنوان تابلو سر در مغازه نصب می شوند کاسبین برای تبلیغ محصول یا خدمات خود ، امور تبلیغاتی را به خطاطان و خوشنویسان می سپردند و کلمات کلیدی که می خواستند تبلیغ شود و به آگاهی عموم برسد را توسط خطاطان بر روی سنگ ، کتیبه ، فلز ، دیوار یا چوب می نوشتند و در محل کسب خود قرار می دادند ، در ایران به دلیل آنکه این هنر از قرن ها پیش بین هنرمندان ایران رایج بوده است به عنوان یک رشته مجزا تحت عنوان هنر خطاطی به رسمیت در آمده است.
    پیش از اسلام هنر خطاطی به روش های مختلف جهت اطلاع رسانی و درک سریع تر مطالب از سوی مردم ، به روش میخی یا اوستایی انجام می شد . اما بعد از اسلام هنر خطاطی به شکل دیگری در مشرق زمین به شیوه ای مدرن در بین مردم رایج شد.
    می توان گفت هنر خطاطی در مشرق زمین برگرفته از خطوط عربی با اعمال یکسری تغییرات است که اساتید این کار ، اصول و قواعد و قانونی برای آن تعیین کرده اند.
    تابلوسازی به عنوان یکی از حرفه های خدماتی می باشد که مستقیما با هنر در ارتباط است و به دلیل بهره مندی از طرح و فونت های مختلف می توان آن را در قلمرو صنعت هنری بر شمرد که یقیناً هنر خطاطی از موثرترین هنرها در صنعت تابلوسازی می باشد. زیرا در تابلوسازی آنچه که از نتیجه کار حاصل می شود طراحی حروف است که که به صورت تابلو تبلیغاتی ساخته شده و در معرض دید عموم قرار می گیرد و می توان با اعمال افکت های گوناگون به زیبایی و جلوه بصری آن افزود ، اما آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است خطاطی و طراحی حروف می باشد .
    در واقع می توان تابلوسازی را اینگونه تعریف کرد که این حرفه توسط کلمات و حروف و یا اشکال به شیوه های مختلف با رنگ آمیزی و نورپردازی در تمامی زبان های دنیا به معرفی محصول یا خدمات سفارش دهندگان می پردازد.
    هنر خطاطی و خوشنویسی در تابلوسازی :
    تابلوسازی در کنار چندین هنر دیگر می تواند نتیجه خوبی را ارائه دهد. به طور مثال هنرهای خوشنویسی ، خطاطی و طراحی جزو تخصص هایی هستند که در تابلوسازی بسیار اهمیت دارند اما به خودی خود در این صنعت کاربردی ندارند . نقش خطاطی و خوشنویسی را در صنعت تابلوسازی نمی توان نادیده گرفت . با وجود پیشرفت های بسیار در زمینه نرم افزاری در حیطه نوشتار حروف با فونت های گوناگون و متنوع ، همچنان هنر خطاطی در صنعت تابلوسازی پیشتاز است و یکی از معیارهای اصلی تابلوسازان رعایت اصول و قوانین خطاطی در طراحی حروف می باشد. به همین خاطر است که تاکید داریم تابلوسازان صنعت تابلوسازی بایستی هنر را بشناسند و از مبانی و اصول آن آگاه باشند به بیانی دیگر تابلوسازان در درجه اول یک هنرمند و بعد از آن یک تکنسین فنی به شمار می آیند. آشنایی تابلوسازان با خطاطی و خوشنویسی می تواند آن ها را در ساخت یک تابلو تبلیغاتی بسیار زیبا و اصیل کمک نماید . در اصل مهارت خوشنویسی و خطاطی یکی از عوامل مهم در تولید و ساخت یک تابلو تبلیغاتی خاص و منحصر به فرد است.
    در ایران خوشنویسی بر مبنای یک سری قالب ها و قواعد خاصی شکل می گیرند و برای شکل دهی حروف قلم های متعددی طبق نظام و شکل منحصر به فرد طراحی می شوند و در خوشنویسی اندازه و ابعاد هر حرف نسبت به حروف دیگر متمایز می باشد و زمانی که بتوانیم با ایجاد قلم های تازه و استفاده از شیوه ها و متدهای خاص یک قلم تازه ای ابداع کنیم سبب حیرت دیگران خواهیم شد . در برنامه های گرافیکی و نوشتاری برای طراحی فونت ، فواصل و کشیدگی حروف به صورت پیش فرض به یک اندازه تعریف شده است و این خارج از قوانین خطاطی است و برای تصحیح حروف و تبدیل آن به یک طراحی درست و اصولی نیازمند توانایی و هنر تابلوساز هستیم که بتواند ساختاری جدید و در عین حال صحیح ایجاد نماید و در نهایت موفق به یک طراحی ناب و بی تکرار شود.
    تابلوسازی و خطاطی :
    تابلوسازی یکی از شاخه هایی است که رقابت زیادی در آن در جریان است و مشتریان به دنبال ساخت تابلویی هستند که از لحاظ کیفیت ابزارهای کاربردی ، تنوع ساخت و طراحی خلاق ، اولین باشد و بتواند تابلویی بسازد که نسبت به تابلوهای دیگر منحصر به فرد بوده و مشتری جذب کند . کلمات کلیدی که بر روی تابلو تبلیغاتی به صورت حروف برجسته درج می شوند برای خوانا بودن توسط عموم نیاز به استفاده از فونت های مناسب دارند و می بایست اندازه فونت ها نیز طوری در نظر گرفته شود که هم از مسافت دور خوانا باشد و هم فاصله بین فونت و کناره های تابلو طبق استاندارد ، جایگذاری شده باشد .
    نقش تابلو در تبلیغات :
    از قدیم همه برای فروش بیشتر محصولات یا ارائه بهتر خدمات به دنبال تبلیغ هستند و رایج ترین روش تبلیغات برای معرفی برند تابلوسازی است و تابلوی تبلیغاتی به قدری حائز اهمیت است که در گذشته بدون وجود دستگاه های پیشرفته از خطاطان و خوشنویسان برای نوشتن کلمات کلیدی بر روی تابلو استفاده می کردند چرا که بدون وجود تبلیغات ، هیچ کسب و کاری دیده نمی شود و نمی تواند در حیطه شغلی مطرح شده و بازار کاری خوبی داشته باشد . امروزه تابلوسازی به شیوه های مختلفی همچون تابلو چلنیوم ، تابلو فلکسی ، تابلو ترموود ، تابلو لایت باکس ، تابلو نئون ، تابلو ال ای دی ، تابلو وکیوم و ... ساخته و نصب می شوند و تابلوسازی این همه تنوع را مدیون دستگاه ها و ابزارهای پیشرفته ای است که وارد این حوزه شده است و کارها را آسان نموده و کاری که در گذشته توسط دست تابلوساز مدت زمان زیادی را می طلبید تا ساخته شود امروز توسط این ابزارهای پیشرفته ظرف مدت زمان بسیار کوتاهی ساخته و آماده نصب می شود .
    خطاطی و خوشنویسی :
    بین خوشنویسی و خطاطی تفاوت هایی است که این دو را از یکدیگر متمایز می نماید درواقع هر خطاطی نمی تواند خوشنویس باشد ، خطاطی هنری است آموختنی اما هرخوشنویسی قطعا اصول خطاطی را می داند و منزلت هر کلام را درک کرده و مبنا و صفای باطن و شان هر حرفی را که می نویسد به خوبی درک می کند و سبب ایجاد بستری مناسب برای خلق زیبایی در یک نوشته می شود ، خوشنویس علاوه بر اینکه یک حرف را نگارش می کند ، در هنگام نگارش حروف سعی می کند که یک ارزش زیبایی را به نمایش بگذارد و به دلیل اینکه هنر خوشنویسی از دل نشأت می گیرد باید بین آن و تاپیوگرافی که بر ارزش های متکی به گرافیک مدرن و کارهای چاپی تاکید دارد کمی تمایز قائل شد . اما با این وجود در حوزه تابلوسازی نیز استفاده از خط خوش و خوانا همراه با جلوه ای زیبا براحتی می تواند نظر مشتریان را به سوی کسب و کار شما جلب نماید .
    تفاوتی که ما بین خطاطی و خوشنویسی در دنیای تابلوسازی در گذشته وجود داشت این بود که برای ساخت تابلوی تبلیغاتی با استفاده از ابزارهایی نظیر چوب ، فلز و سنگ از خطاطی بهره می بردند و سپس با بهره گیری از قلم مو یا رنگ های شیمیایی اقدام به خلق یک تابلو تبلیغاتی می نمودند اما در هنگام خوشنویسی از قلم نی و مرکب های دست ساز برای نوشتن کلمات کلیدی بر روی سطوحی همچون کاغذ یا هر سطح دیگری که دارای بافت ریزی داشت ، استفاده می کردند اما در حوزه تابلوسازی امروزه روند کار بسیار آسان گشته و براحتی حروف مدنظر توسط نرم افزارهای طراحی همچون کرل ، اتوکد و غیره طراحی می شوند و فونت و اندازه حروف و سایر ویژگی ها و تنظیمات براحتی درمدت زمان بسیار کوتاه تنظیم شده و سپس توسط دستگاه برش لیزری بر روی پلکسی برش داده می شوند .
    تابلو نویسی :
    در گذشته به علت کمبود امکانات و نبود دستگاه های پیشرفته تبلیغات بر روی دیوارها که به دیوارنویسی مرسوم است و شبرنگ ، بنر و .... به صورت دستی و توسط خطاطان نوشته می شد و به اصطلاح تابلونویسی نام داشت اما امروزه توسط دستگاه های پیشرفته به آسانی در مدت زمان کوتاه قابل انجام است .
    نقاشی دیوار و دیوارنویسی :
    این روش نیز جزء هنر خطاطی ، خوشنویسی و نقاشی است و شامل طیف های متعددی نظیر خدمات دیوارنویسی ، خطاطی روی دیوار ، ، نقاشی روی دیوار ، طراحی روی دیوار ، سوله نویسی ، تبلیغات یا نقاشی روی دیوار تبلیغاتی ، طراحی و نقاشی بر روی دیوار ساختمان ها و سازه های بتنی و... می باشد
    هنر خطاطی و خوشنویسی جزء لاینفک حوزه تابلوسازی :
    با پیشرفت هایی که در حوزه چاپ و برش حاصل گردیده و با ورود دستگاه ها و نرم افزارهای طراحی ، چاپ بنر ، چاپ فلکس و چاپ های دو بعدی و سه بعدی کارهای مرتبط با تابلوسازی و تبلیغات روند سریعتری پیدا کرده و امروزه تابلوساز براحتی می تواند با خلاقیت و نوآوری ، یک تابلو منحصر به فرد را خلق نموده و به نمایش بگذارد . تبلیغات محیطی از گذشته تا به امروز دستخوش تغییرات زیادی بوده و هست و هنر خطاطی و خوشنویسی نیز جزء لاینفک حوزه تابلوسازی می باشد ، چرا که نوشته ها ، کلمات کلیدی و عبارات کلیشه ای که می خواهیم به سمع و نظر مشتریان برسانیم توسط خط نوشته و فونتی که بر روی تابلو مندرج می شود ، به نمایش گذاشته می شوند و اگر از فونت ناخوانا و نامناسبی استفاده شود قطعا نمی تواند هدف تبلیغاتی شما را به ثمر برساند .
    سایت من




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی