Loading...

  • سارا
    سارا
    یکشنبه 19 آبان 1398 - 03:58

    اصطلاحات رایج و متریالها و لوازم مورد نیاز در تابلوسازی (413 بازدید)

    اصطلاحات رایج و متریالها و لوازم مورد نیاز در تابلوسازی :
    صنعت تابلوسازی یکی از پرکاربردترین و پررقیب ترین مشاغل محسوب می شود که تقریباً می توان چنین بیان نمود که کلیه صاحبین مشاغل و کسب و کارها با این حرفه سر و کار داشته و حتی شده یکبار به کارگاه تابلوسازی یا سایت های ساخت تابلوهای تبلیغاتی سر زده اند و برای تابلو مغازه یا تابلو فروشگاهی و یا تابلو شرکتی تقاضای ساخت تابلوی تبلیغاتی جدید و یا بازسازی تابلو تبلیغاتی قدیمی خود را نموده اند .
    ساخت تابلوهای ابتدایی به شکلی کاملاً ساده و بدون نور صرفاً جهت معرفی نوع کسب انجام می شد اما امروزه تابلوها علاوه بر وجه تبلیغاتی خود به عنوان یک معرف برند ، زیباسازی فضای کسب و کار ، شناسنامه مالکیت کسب و کار و جذب اعتماد مشتریان ساخته و پیاده سازی می شوند و مشتریان نسبت به زیباسازی و سفارش و ساخت تابلوی تبلیغاتی مدرن و شیک که بتواند از دور نظر مخاطبان را جذب کند حساسیت بیشتری به خرج می دهند .
    به دلیل رشد رقابت در حیطه های کاری متعدد امروزه توقع مشتریان از صاحبین مشاغل بالا رفته و اکثریت افراد برای خرید محصول یا دریافت خدمت سعی می کنند آنقدر جستجو و تحقیق نمایند تا بهترین گزینه را از لحاظ کیفی و بودجه پیدا نموده و از آن مکان خدمات یا کالاهای مورد نیاز خود را دریافت نمایند . در طول شبانه روز هنگام گذر از خیابان ها و گذرگاه ها مغازه های بیشماری در کنار یکدیگر را مشاهده می کنیم که محصولات مشترکی برای فروش ارائه می دهند که مشتریان از بین این همه مغازه ترجیح می دهند وارد مغازه ها یا فروشگاه هایی شوند که ظاهری شیک و مدرن داشته باشند که فراهم کننده این شیکی و زیبایی عواملی همچون نمای مغازه یا فروشگاه ، تابلوی تبلیغاتی که به عنوان تابلو سر درب نصب شده است ، ویترین مغازه که حاوی اجناس نمونه می باشد ، برخورد فروشنده یا فرد ارائه دهند خدمات ، قیمت کالاها یا خدمات ، خدمات پس از فروش در صورت لزوم و کیفیت می باشند .
    از میان همه عوامل ذکر شده تابلوی تبلیغاتی که به عنوان تابلو مغازه یا تابلو فروشگاهی و یا تابلو شرکتی نصب شده است به چند دلیل ، بسیار حائز اهمیت می باشد . اولاً تابلو معرف برند و نام تجاری یک کسب و کار است و اگر کسب و کاری تابلوی تبلیغاتی که بیان کننده شناسنامه و هویت یک مکان تجاری است ، در سردرب وجود نداشته باشد ، به منزله یک مکان بی هویت و بی اعتبار تلقی شده و اعتماد مشتریان به مکان دچار ابهام شده و به سراغ آن مکان نخواهند رفت ، دوماً تابلوی تبلیغاتی اگر به طوری منحصر به فرد و زیبا طراحی شود به راحتی می تواند از دوردست نظر مخاطبان را جلب نموده و به سمت کسب و کار شما بکشاند سوماً علارقم روش های تبلیغاتی دیگر همچون تبلیغات در رادیو و تلویزیون ، طراحی بیلبورد ، تلویزیون شهری ، پخش تراکت ، تبلیغات چریکی ، تبلیغات سمپلینگ ، تبلیغات بنری و دیگر موارد که همه بصورت محدود و طبق یک بازه زمانی مشخص شده صورت می پذیرد تابلوسازی می تواند بصورت مداوم و نامحدود نام برند شما را برای عموم افراد تداعی و یادآور نموده و در ذهن بصری مخاطبان رسوخ نماید و زمانی که مخاطب به محصولات و یا خدمات شما نیازمند شد آنقدر این تبلیغ تکرار و در ذهن مجسم شده است که در هنگام نیاز ناخواسته در ذهن مشتری تداعی شده و مشتری را به سمت شما می کشاند .
    در میان روش های تبلیغات متعددی که وجود دارد تابلوسازی بهترین و ماندگارترین نوع تبلیغات است برای آشنایی بیشتر با لغات و اصطلاحاتی که در این حوزه وجود دارد و ممکن است شما در مورد آنها شنیده باشید و درک درستی از مفهوم آنها نداشته باشید و یا اصلاً نشنیده باشید ، ما در این مبحث قصد داریم در مورد برخی اصطلاحات رایج ، متریال ها و ابزارهایی که در حوزه تابلوسازی مورد استفاده واقع می شود توضیحاتی ارائه دهیم پس با ما همراه باشید .
    قطر قلم :
    اولین اصطلاحی که می خواهیم به آن بپردازیم و شاید به گوش شما هم خورده باشد و در تعیین قیمت تابلو تبلیغاتی نیز این اصطلاح بسیار حائز اهمیت و مطرح است و ممکن است برای شما یک سوال باشد که :
    اصطلاح قطر قلم چیست ؟
    یکی از مسائل بسیار مهم در تعیین قیمت تابلو چلنیوم ، قیمت تابلو نئون پلاستیک ، قیمت تابلو روان ، قیمت تابلو ترموود ، قیمت تابلو استیل و همچینین سایر تابلوهای تبلیغاتی قطر قلم می باشد . قطر قلم شامل فاصله داخلی یک حرف مندرج در تابلوی تبلیغاتی کلیه زوایای چپ و راست و بالا و پایین می باشد .
    قطر قلم حروف برجسته مندرج در تابلو تبلیغاتی هر چقدر که بیشتر باشد سبب افزایش مصرف متریال های کاربردی نظیر رول چلنیوم ، پلکسی ، پی وی سی ، لامپ های ال ای دی و ... می شود به همین دلیل یکی از عوامل تعیین کننده قیمت تابلو تبلیغاتی است . برای مثال اگر قطر قلم حروف برجسته چلنیوم به اندازه 20 سانتیمتر باشد میزان ورق مصرفی پلکسی 100 سانتی متر خواهد شد و هر چه این قطر بیشتر شود میزان مصرف ورق افزایش پیدا خواهد کرد . هر چه قطر قلم بیشتر شود نیاز به استفاده از لامپ های ال ای دی که تامین کننده نور تابلوی تبلیغاتی است افزایش می یابد و هر چه این لامپ ها افزایش یابد نیاز به منبع تغذیه قوی تری می باشد و برای زیرسازی کار هم می توان از ورق های پی وی سی ، ورق کامپوزیت و یا ترموود یا هر نوع متریال دلخواه مشتری استفاده نمود که باز هم افزایش قطر قلم سبب افزایش متراژ مورد نیاز برای زیرسازی حروف برجسته خواهد شد .
    برای ساخت تابلو چلنیوم نیاز به رول چلنیوم می باشد که متراژ ، رنگ و ضخامت رول چلنیوم تعیین کننده قیمت آن می باشد که هر چه حروف بزرگتر ساخته شوند نیاز به رول بیشتری دارند . تابلو فلزی یا تابلو استیل نیز با افزایش قطر حروف نیاز به مصرف بیشتر ورق استیل یا فلز دارند که سبب افزایش قیمت خواهد شد .
    ساخت تابلو ترکیبی با متریال های متعدد نیز چنین است یعنی هر متریال بر اساس متراژ و قیمت خود محاسبه می شود .
    تابلوسازی ایمن نورتاب قبل از ساخت تابلو همه این قیمت ها را توسط نرم افزارهای طراحی ، به صورت مکانیزه محاسبه کرده و با مشتریان در میان می گذارد و با مشاوره رایگان ، راهنمایی های لازم را جهت انتخاب راحت مشتریان ارائه نموده و قیمت جداگانه تمام قسمت های تابلو را برای مشتریان آنالیز و تحلیل می نماید تا برای مشتریان هیچ سوال و ابهامی وجود نداشته باشد و در صورت نیاز با استفاده از موکاپ تابلو پیش نمایش کار را به مشتریان ارائه می دهد و مشتریان می توانند با اطمینان خاطر تابلوی تبلیغاتی دلخواه خود را برگزینند .
    به طور کل قیمت یک تابلوی تبلیغاتی بر مبنای متریال های کاربردی که در بالا به آنها اشاره شده است و همچنین متر محیط سنجیده می شود .
    عوامل تاثیرگذار بر قیمت تابلو تبلیغاتی :
    ورق های پلکسی : نوعی ورق پلاستیکی شفاف مشابه شیشه است که مقاومت بیشتری نسبت به شیشه دارد و تقریباً برای ساخت کلیه حروف برجسته مورد استفاده واقع می شود . ضخامت ، رنگ ، نوع و مقاومت این ورق ها تعیین کننده قیمت آن است .
    ورق های پی وی سی : پی وی سی نیز همچون پلکسی یکی از پرکاربردترین ورق ها در حوزه تابلوسازی است که به عنوان زیرساز کار مورد استفاده واقع می شود و با توجه به نحوه ساخت و نوع مواد کاربردی دارای انعطاف پذیری ، سختی و نرمی متعددی می باشد . این ورق ها در اندازه های 8 و 10 میل در بازار موجود هستند که نوع ، سختی و نرمی آنها تعیین کننده قیمت این ورق هاست .
    ورق های کامپوزیت : این ورق ها از ترکیب دو یا چند ماده تشکیل شده اند و دارای دو لایه آلومینیومی هستند و لایه خارجی توسط یک پوشش آستراپوکسی رزین و یک لایه PVDF پوشانده می شوند . زمانی که مشتریان بخواهند زیرساز تابلوی تبلیغاتی منتخب آنها حاوی نمای کامپوزیت باشد به جای استفاده از ورق پی وی سی ، از ورق های کامپوزیت استفاده می شود .
    چوب ترموود : چوب ترموود نیز یک نوع چوب فرآوری شده مقاوم است که به عنوان زیرساز حروف برجسته مورد استفاده واقع می شود .
    رول چلنیوم و متراژ آن : نوارهای رنگی با عرض 7، 9 و 11 سانتی متری هستند که برای ساخت لبه های حروف برجسته و تابلو چلنیوم مورد استفاده واقع می شوند ، اندازه و برند تولید کننده این نوارها تعیین کننده قیمت آن است .
    منبع تغذیه : وسیله ای است که وظیفه آن تبدیل ولتاژ برق شهری به ولتاژ مورد نیاز برای روشنایی تابلو می باشد . هر چه تابلو دارای محیط و قطر قلم بیشتری باشد طبیعتاً نیاز به بلوک های اس ام دی و یا ال ای دی بیشتری دارد بنابراین منبع تغذیه نیز بزرگتر در نظر گرفته می شود .
    نوع لامپ های ال ای دی یا اس ام دی : این لامپ ها نیز دارای انواع چینی ، کره ای و ایرانی هستند که کیفیت هر یک متفاوت است .
    چه عواملی تعیین کننده قیمت تابلو ال ای دی و تلویزیون شهری است ؟
    ماژول : ماژول ها بلوک های آماده ای هستند که روشنایی تابلو ال ای دی ثابت و تابلو ال ای دی روان را تامین می کنند و رنگ ماژول تعیین کننده رنگ نوری است که از تابلو متصاعد می شود .
    برد کنترل : مدیریت و نحوه نمایش تابلو ال ای دی را بر عهده دارد .
    منبع تغذیه : همان طور که گفته شد وظیفه تبدیل ولتاژ را عهده دار است .
    قاب تابلو ال ای دی : ماژول و کلیه ادوات تابلو در داخل این قاب جاسازی می شود .
    وسایل و ابزارهای مورد نیاز در تابلوسازی :
    tools.jpg
    ابزارهای خم و زاویه زن حروف برجسته چلنیوم که جهت خمکاری و زاویه دادن به حروف برجسته ساخته شده از قبیل چلنیوم ، استیل ، گالوانیزه ، آلومینیوم و دیگر موارد بکار می رود .
    tools1.jpg
    دستگاه پانچ بادی :جهت سوراخ کاری و حروف سازی صفحات فلزی و استیل کاربرد دارد و می توان از این وسیله به جای دریل استفاده نمود .
    tools2.jpg
    دستگاه چند منظوره جوش تفنگی : از این وسیله برای هویه کاری و لحیم کاری فلزاتی همچون استیل ، تیتانیوم ، مس ، گالوانیزه و غیره استفاده می شود .
    tools3.jpg
    ابزار خم سریع دستی چلنیوم : این ابزار کمک می کند که به راحتی بتوان چلنیوم ، استیل ، فولاد ، آلومینیوم ، آهن و غیره را خم کرد که اساساً برای خم کردن چلنیوم و آلومینیوم بکار می رود .
    tools5.jpg
    کاتر پلاتر یا برش کامپیوتری : وسیله ای است که برای برش دادن برچسب های روز رنگ ، شب رنگ و یا برچسب های فسفری مورد استفاده واقع می شود .
    tools6.jpg
    دستگاه چاپ لارج فرمت : برای چاپ بر اساس نوع رنگ مورد استفاده قرار می گیرد که دریک سری از چاپها ، حلال رنگ آب است اما در یک سری دیگر حلال کننده سالونت می باشد .
    tools7.jpg
    دستگاه حکاکی : جهت حک حروف مورد استفاده واقع می شود .
    لامپ های نئون شیشه ای : شیشه های خامی هستند که به شکل کره ای و توخالی می باشند که در کارگاه تابلوسازی توسط حرارت و فشار هوا به فرم مدنظر جهت ایجاد حروف شیشه ای مورد استفاده قرار می گیرند .
    اره برقی : یکی دیگر از ابزارهای برش می باشد که روند سریعتری نسبت به برش با دست دارد .
    متر محیط چیست ؟
    متر محیط به فضایی اطلاق می شود که حروف برجسته اشغال می کنند هر چه نوع فونت و قطر قلم درشت تر باشد و فضای بیشتری را به خود اختصاص دهد قطعاً مصرف لوازم و متریالهای کاربردی افزایش می یابد و قیمت تابلو بالاتر می رود .
    اصطلاح دیگر مطرح شده در تابلوسازی اپتیک می باشد .
    تابلوسازی اپتیک به چه نوع تابلوسازی اطلاق می شود ؟
    همان طور که اشاره شد در گذشته پیش از ورود بلوک های ال ای دی یا اس ام دی به حوزه تابلوسازی ، تابلوها به صورت بدون نور ساخته می شدند و نور آنها توسط لامپ های مهتابی ، پروژکتور و یا محیط اطراف تامین می گردید و به صورت تابلو با نور که بلوک های اس ام دی یا ال ای دی در داخل حروف برجسته تعبیه می شود نیست و تابلو تبلیغاتی نور خود را از محیط اطراف دریافت می نماید به این روش اصطلاحاً اپتیک می گویند .
    اصطلاح نور اندریک :
    این اصطلاح از آنجایی نشات می گیرد که بخواهیم علاوه بر رویه حروف برجسته ، نور به زمینه تابلو نیز تابیده شود و یا اینکه بخواهیم برای تابلوهای تبلیغاتی مثل تابلو فلزی یا تابلو استیل که قادر به عبور دادن نور نیستند ، نور داشته باشیم در این صورت تابلوساز با ایجاد فاصله ای بین حروف برجسته و زمینه تابلو ، اقدام به جاسازی لامپ های اس ام دی یا ال ای دی در این فضا می نماید که پس از نصب تابلو و روشن شدن لامپ ها ، یک فضای سایه و روشن در زمینه تابلو ایجاد می شود و نمای بسیار زیبایی به تابلو می بخشد . برای تابلوهای با نور هم می توان این عمل را انجام داد در این روش ، نور هم از رویه حروف و هم از زمینه تابلو با چشم اصابت کرده و زیبایی تابلو تبلیغاتی دو چندان می شود .
    اصطلاح برش لیزری :
    دستگاه برش لیزری چیست ؟
    این دستگاه وسیله ای برای برش کلیه متریال ها از قبیل چوب می باشد که می تواند ظرف مدت زمان کوتاهی یک متریال همچون پلکسی را با دقت و ظرافت بالایی برش دهد . با ورود دستگاه برش لیزری و سایر دستگاه ها به دنیای تابلوسازی کارها سرعت بیشتری پیدا کرده است . در گذشته ها کلیه کارهای برش ، خمکاری و لبه چسبانی حروف برجسته توسط دست تابلوساز انجام می گرفت که زمان زیادی می طلبید اما امروزه برخی کارها توسط دستگاه ها براحتی و در ظرف مدت زمان کوتاهی انجام می پذیرد و کار تابلوساز کمی نسبت به گذشته راحتر شده است.
    منبع : گروه تولیدی ایمن نورتاب
    سایت من




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی