کلینیک توانبخشی و توانمندسازی عصبی توانش عضو
ارسالها: 0
عضویت: 29 شهریور 93جمعه 30 مهر 1395 - 00:18 لکنت زبان در کودکان (796 بازدید)
لکنت زبان با توجه به تعریف نظریه پردازان و دانشمندانی که تعاریف آنها توسط
سازمان بهداشت جهانی به رسمیت شناخته شده ، عبارت است از بروز وقفه در جرریان پیشرونده گفتار . در نتیجه ی از هم گسیختگی حرکتی و یا در اثر واکنش گوینده نسبت به خود وقفه و در حالت کلی و عام می توان گفت لکنت عبارت است از اختلالی که طی آن روانی گفتار با عواملی مثل تکرار ، کشیدن صدا و یا مکث و قفل شدگی مختل گردد و زبان بندی الگوهای گفتاری با سن فرد متناسب نباشد. ولی از دید یک فرد مبتلا به لکنت ، لکنت در واقع چیزی بیش از تکرار صداها است . لکنت از دید او عبارت است از ناکامی ، خجالت ، احساس گناه و حقارت و پایین بودن عزت نفس .
دلایل بروز لکنت زبان تاکنون به طور دقیق روشن نشده است . ولی آنچه مشخص است این است که بروز لکنت ، نمی تواند تنها یک علت واحد داشته باشد . دانشمندان ، نظریه های علت شناسی مختلفی از قبیل ، عوامل ژنتیکی ، عوامل عصبی و روانی ، اختلال و ناهماهنگی تارهای صوتی و اندام گویایی ، وجود ضایعه ی مغزی ، عدم هماهنگی تنفس با گفتار ، یک سوبرتری نیمکره های مغزی ، نقض در پردازش عصبی گفتار و . . . که همگی تحت تاثیر عوامل محیطی و زبانی می باشند را در به وجود آمدن لکنت دخیل دانسته اند .
برخی خانواده ها علت لکنت فرزندشان را ناراحتی های روانی ای که هم زمان با بروز مشکل گفتاری کودکشان به وجود آمده است می دانند ولی تشخیص اینکه این گونه ناراحتی های روانی علت لکنت است و یا لکنت خود حاصل این حالات و فشارهای ناشی از اختلالات روانی است ، بسیار مشکل است . قدر مسلم این است که صحبت روان و راحت هر فرد به طور قابل ملاحظه ای به احساسات درونی و شرایط و موقعیات محیطی بستگی دارد .
شیوع این اختلال در میان پسران 3 تا 4 برابر دختران است و سن شروع آن معمولا قبل از 6 سالگی می باشد .
نکته قابل توجه آن است که برخی کودکان در دوره ای از رشد طبیعی گفتار و زبان ، علائمی از قبیل بازگویی اصلاحی و یا تکرار عبارات و کلمات را از خود نشان می دهند که به آن
بريده گويي
[/b]
و ناروايي هاي طبيعي
[/b]
می گویند و تمییز و تشخیص این علایم از علایم لکنت زبان از دید خانواده بسیار مشکل است و برای تشخیص این دو نیاز به نظر آسیب شناس گفتار و زبان است.
سایت من nima عضو
ارسالها: 0
عضویت: 27 دی 95دوشنبه 27 دی 1395 - 17:25
جالب است بدانید، زبان دستها، کودکان را خلاقتر میکند!
اگر کمی با دقت به اطرافیانتان نگاه کنید، متوجه میشوید که بسیاری از آنها موقع صحبت کردن مدام دستهای خود را حرکت میدهند و به عبارتی، با دستهای خود حرف میزنند.حرکات دستها ابزاری برای انتقال پیام به مخاطب است که در هر فرهنگی ممکن است به گونههای مختلف اجرا شود
.
زبان دست کودکان نیز نشانه های جالبی دارد که کارهای تحقیقاتی زیادی بر روی آن انجام شده است...
ارتباط حرکات دست و افزایش یادگیری در کودکان
محققان در مطالعات اخیر خود دریافتند که استفاده از حرکات دست روند یادگیری را در کودکان تسریع می کند. نتایج تحقیقاتی که در مجله «رشد روانشناسی» به چاپ رسیده حاکی از آن است که کودکان پیش دبستانی و مهدکودکی که به طور طبیعی از حرکات دست برای انتقال پیام به اطرافیان استفاده میکنند، کنترل بیشتری روی رفتارهای خود دارند که با بلوغ شناختی آنها در ارتباط است. محققان پس از بررسی توانایی کودکان در طبقهبندی اشیاء برحسب تغییر معیارها به این نتایج دست یافتند افراد بالغ معمولا از تغییر در یک دستورالعمل به دستورالعمل دیگر دچار مشکل میشوند، چرا که مغز برای استفاده بهینه، برخی مراحل یادگیری را به طور خودکار انجام میدهد
.
محققان در این مطالعه حدود 41 کودک 2 تا 6 ساله را مورد بررسی قرار دادند که باید کارتهایی را داخل یک سینی قرار میدادند. در مرحله اول آنها میبایست تصاویر خرگوش های آبی یا قایق های قرمز را از طریق رنگ طبقبندی و سپس همین تصاویر را بار دیگر بر حسب شکل آنها تقسیمبندی میکردند. در آزمایش دیگر، کودکان باید تصاویر بزرگ یا کوچک خرسهای زرد را با توجه به اندازه یا راست گرد و چپ گرد بودن آنها دستهبندی میکردند. محققان دانشگاه ایالتی «سن فرانسیسکو» دریافتند کودکانی که حین انجام آزمایش از حرکات دست خود استفاده میکردند به نسبت سایرین از فکر و عملکرد بهتری برخوردار بودند. به عبارتی، این رفتار با توجه به سن و سال کودکان، تأثیر بیشتر و پایدارتری روی عملکرد یادگیری مؤثر آنها داشت
.
در واقع، محققان با این آزمایش دریافتند که حرکات بدن و خصوصا حرکات دست نقش اساسی در عملکرد مغز ایفا می کند. همچنین در ادامه این مطالعات مشخص شد کودکانی که در سنین بالاتر قرار دارند با انجام حرکات دست سریع تر و راحت تر میتوانند ریاضیات را فرا بگیرند. به عنوان مثال، استفاده از حرکات دست و انگشتان در درس ریاضی به کنار هم قرار دادن و جمع کردن اعداد حتی پیش از بیان آنها کمک زیادی کرده و روند یادگیری در آنها را سرعت میبخشید
.
از طرفی، رفتارهای حرکتی میتوانند سرمنشأ رفتارهای کلامی آگاهانه باشند. یافتههای محققان حاکی از آن است که حرکاتی که از طریق دست ها انجام میشوند، با کنترل برخی رفتارهای تکراری و ممانعت از انجام مجدد آنها یا مدیریت و تغییر این قبیل رفتارها کمک کرده و از سویی، منجر به ارتقاء سطح رفتاری نیز میشود. ارتباط بین جسم و ذهن بسیار عمیق است به طوری که افکار نه تنها بر جسم تاثیر میگذارند بلکه بر تصمیم گیریها، نحوه تفکر و یادگیری نیز اثربخش هستند
.سایت من
آخرين وبلاگها