Loading...

  • مامان مریم و آرمان جون
    مامان مریم و آرمان جون
    پنجشنبه 9 آبان 1392 - 00:59

    چگونه درست انديشيدن را به فرزند بياموزيم؟ (1121 بازدید)


    آيا از شنيدن اين گونه عبارات از زبان فرزندتان خسته شده ايد: «من که مي دونم نمي تونم ولش کن! من که مي دونم بازم اشتباه مي نويسم.» اين کلمات و عبارات منفي روي نگرش فرزند تاثير مي گذارد و بر اساس آن کودک دنيايش را مي سازد. در ادامه مطلب به راهکارهايي براي آموزش مثبت انديشي اشاره مي کنيم:


    * تمرين نظارت بر افکار- به خودگويي هاي منفي فرزند توجه کنيد. معمولاً کودکان افکار منفي خود را آشکارا زمزمه مي کنند. به عنوان مثال: من چه قدر چاقم يا هيچ کس با من دوست نمي شه. وي را تشويق کنيد تا پليس افکارش باشد. هر زمان که افکار منفي به سراغش مي آيد با بيان کلمه «ايست» يا "توقف" از بيان انديشه هاي منفي خودداري کند.


    * الگوي خودگويي باشيد- با فرزندتان سر صبحانه يا در مسير مدرسه درباره جريان هايي که امروز ممکن است براي شما اتفاق بيفتد صحبت کنيد. اگر جلسه اي در اداره داريد مي توانيد بگوييد: امروز مي توانم در جمع نظراتم را بيان کنم و دوستان جديدي پيدا کنم. در گفت وگو با فرزند، ازبيان نگراني هاي خود واهمه نداشته باشيد اما به جاي ترس از اتفاقاتي که معلوم نيست در آن روز بيفتد يا نه روي هيجان کارهاي روزمره و لذتي که از آن مي بريد تمرکز کنيد.


    * وارد عمل شويد- چيزهاي جديد را امتحان کنيد. حتي اگر کمي برايتان ناخوشايند باشد. به مکان هاي جديد برويد. غذاي هاي جديد را با فرزندتان امتحان کنيد. اگر در مقابل فرزندتان شخصي را ملاقات مي کنيد اول شما خودتان را معرفي کنيد. براي فرزند محاسن استقبال از تجربيات جديد را بازگو کنيد. در زمان خوردن يک غذاي جديد مي تو انيد بگوييد: واي چه طعم بدي! ولي خوردن آن باعث مي شود سالم و قوي باشيم.


    * توجيهات را تغيير دهيد- حتي براي خوش بين ها هم همواره شرايط به خوبي پيش نمي رود. مهم اين است که فرزند بتواند از شرايط نامطلوب به نتيجه گيري مطلوب برسد. براي مثال، بگوييد: من نمره بدي از امتحان گرفتم چون خنگم و رياضي ام خوب نيست. بهتر است بگويد: نمره خوبي نگرفتم چون بايد بيشتر تمرين حل کنم. براي کمک به فرزند به منظور تغيير واکنش، از وي سؤال هاي راهنما بپرسيد، مانند ديگه درباره اين قضيه به چي مي تواني فکر کني يا چه کار متفاوت ديگه اي مي توني انجام بدي؟


    * به پيشرفت فرزند توجه کنيد- مثبت انديشي زمان بر است. فرزند براي درک اين موضوع نياز دارد که شما به جاي نتيجه يک مسابقه يا نمره به ميزان پيشرفتش توجه کنيد. به عنوان مثال: «ديکته تو نسبت به دفعه قبل چقدر بهتر شده يا دوي سرعت تو از خط شروع خيلي پيشرفت کرده.»


    * خوبي ها را ببينيد- برخي از محققان معتقدند که ما به صورت ژنتيکي برنامه ريزي شده ايم تا به خبر بد نسبت به خبر خوب بيشتر واکنش نشان دهيم. قبل از خواب با کودک تان 3 اتفاق خوب را که در آن روز برايتان افتاده است مرور کنيد. با تشويق انديشه هاي مثبت، شما راه زندگي سالم تر و شادتر را به فرزندتان نشان مي دهيد.


    * قابي از عبارات مثبت درست کنيد- تابلويي از آرزوها و رؤياهاي فرزندتان درست کنيد. مي توانيد جملات وعبارات کوتاه از انديشمندان بزرگ را براي فرزندتان روي اين تابلو و هر جايي که وي مايل باشد بچسبانيد. Kidsworld.com

    سایتی مناسب برای جوونای توی خونه.کلوپ جوونا با موضوعات مفید و سرگرم کننده برای جوونا. www.javonpasand.ir سایت دخترمه حتما سر بزنید.




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی