Loading...

  • مامان مریم و آرمان جون
    مامان مریم و آرمان جون
    چهارشنبه 1 آبان 1392 - 20:21

    جيغ هاي بنفش کودکان را چه کار کنيم؟! (867 بازدید)


    باور کنيد يا خير بيشتر کودکان براي آزار دادن شما جيغ نمي کشند، بلکه اين شور و هيجان زندگي است که در آنها جاريست و مي خواهند هيجانات خود را تخليه کنند. او به محض تجربه کردن قدرت صداي خود هر کاري مي خواهد با آن مي کند. چرا او هميشه وقتي در سوپرمارکت يا بانک هستيد جيغ مي کشد؟ زيرا هنگام داد زدن در يک فضاي بسته و بزرگ، صدا پژواک دارد و اين ترفندي براي کودکان به منظور جلب توجه والدين خود است.


    برخي از کودکان فقط به منظور جلب توجه والدين خود جيغ مي کشند. اين ترفند آنهاست و با اين کار مي گويند: «به من توجه کنيد!». بعضي ديگر نيز براي داشتن چيزي که مي خواهند - مثل يک تکه شکلات - جيغ مي کشند. در اين حالت به زبان خود مي گويند «من ... را مي خواهم و بايد اکنون آن را به من بدهي.»


    چه کار مي توانيد بکنيد


    داد زدن سر کودک با صدايي آرام تر چاره کار نيست – اين مساله فقط مانند مسابقه فرياد کشيدن است که ببينيد چه کسي صداي بلندتري دارد. بهترين راه دوري کردن از موقعيت هايي است که کودک را وسوسه مي کند تا صدايش را بالا ببرد. يا با پرت کردن حواس او نيز مي توانيد از اين شرايط سخت دوري کنيد.


    در ادامه راهکارهايي براي شما ذکر کرده ايم.


    • برنامه خريد خود را با کودک هماهنگ کنيد


    خيلي آسان نيست هميشه برنامه هاي خود را با کودک هماهنگ کنيد. اما هر زمان اين امکان ميسر شد، پيش از ترک خانه مطمئن شويد فرزند شما به خوبي استراحت کرده، شکمش سير و مثانه اش خالي است.


    انسان وقتي گرسنه تا تشنه است صبر و انرژي اش کاهش پيدا مي کند و حوصله رفتن به مغازه را ندارد. اين مساله در مورد کودکان نيز صادق است.


    • فروشگاه ها يا رستوران هاي شلوغ را انتخاب کنيد


    هنگامي که با فرزند کوچک خود بيرون مي رويد سعي کنيد از مکان هاي ساکت، آرام و مکان هاي رسمي دوري کنيد. به جاي آن به مکان هاي شلوغ برويد. وقتي کودکتان در رستوران هاي شلوغ جيغ مي کشد کمتر خجالت مي کشيد و کمتر مجبور هستيد او را به آرام شدن دعوت کنيد.


    • از او بخواهيد از صداي دروني استفاده کند


    هنگامي که کودک شما در نتيجه خوشحالي خود مي خندد، او را سرزنش نکنيد. فقط از او بخواهيد با صداي دروني بخندد و جيغ نکشد. صداي خود را پايين بياوريد و او براي شنيدن صداي شما آرام مي شود و خيلي آرام به او بگوييد: «عزيزم من نمي توانم جيغ هاي تو را تحمل کنم. اين باعث سردرد من مي شود.»


    •با او بازي کنيد


    گاهي نياز است به کودک خود ملحق شويد و به او بگوييد: «بيا با هم تا مي توانيم با صداي بلند جيغ بکشيم». سپس صداي خود را کاهش دهيد و بگوييد: «حالا بيا ببينيم چه کسي مي تواند آرام تر صحبت کند». سپس، همچون يک بازي حرکت بعدي را انجام دهيد. به طور مثال، دستان خود را روي گوش بگذاريد و بالا و پايين بپريد. اين کارها باعث مي شود تا جيغ کشيدن او همچون ده ها کار جالبي که انجام مي دهد، به نظر برسد.


    هنگامي که در مکان هاي عمومي قرار داريد مي توانيد اين بازي را خيلي سريع پايان ببخشيد و مثلا بگوييد: «اوه! صداي تو مثل يک شير قوي است. مي تواني صداي گربه را هم تقليد کني؟»


    • درک احساسات او


    هنگامي که کودک براي جلب توجه شما جيغ مي کشد از خود بپرسيد چرا اينقدر بي حوصله است. اگر تصور مي کنيد محيطي که در آن قرار داريد – مثلا سوپرمارکت بزرگ – براي کودک بزرگ است، سعي کنيد تا حد امکان سريع تر خريد خود را انجام دهيد و از فروشگاه خارج شويد. اين مساله را تجربه کنيد و از اين به بعد به مغازه هاي کوچک تر برويد و سعي کنيد مغازه هاي شلوغ و پرجمعيت را انتخاب کنيد.


    اگر فکر مي کنيد او خسته و بدعنق شده است، سعي کنيد احساسات او را درک کنيد. به آرامي به او بگوييد: «مي دانم خسته هستي و مي خواهي خانه بروي، اما فقط چند دقيقه صبر کن تا کار من تمام شود.» اين مساله باعث خوشحالي کودک مي شود زيرا مي داند شما احساس او رادرک کرده ايد و احتمالا به جاي جيغ زدن، از کلمات براي بيان احساسات خود استفاده مي کند.


    اگر متوجه شديد کودک شما از جيغ زدن به عنوان ترفندي براي گرفتن چيزهايي که مي خواهد استفاده مي کند، چيزي که مي خواهد را به او ندهيد. اگر هنگامي که جيغ مي کشد، چيزي که مي خواهد را به او بدهيد او اين رفتار را هميشه ادامه خواهد داد.


    به جاي آن، خيلي آرام به او بگوييد: «مي دانم کلوچه مي خواهي اما بايد اول دست از جيغ زدن برداري. هنگامي که خانه رسيديم به تو کلوچه خواهم داد.» از اينکه به او بگوييد اگر رفتار خود را درست کند کلوچه اي که مي خواهد داشته باشد را بعدا به او خواهيد داد، ناراحت نباشيد – هنگام دريافت آن، او ديگر به ياد نمي آورد چه کاري انجام داده تا اين کلوچه را به دست آورده است. بنابراين، هرگز در لحظه فرياد کشيدن به او هيچ چيز ندهيد.


    • او را سرگرم کنيد


    خريد کردن را مي توانيد براي کودک خود نيز سرگرم کننده و جالب کنيد. براي اين منظور بايد کارهاي سرگرم کننده انجام دهيد که دو روش آن را به شما آموزش مي دهيم:


    بازي کنيد: برخي از مادرها هنگام خريد با فرزند خود صحبت مي کنند. مثلا براي او توضيح مي دهند در حال انجام چه کاري هستند. چه اتفاق هايي اطراف آنها رخ مي دهد. مثلا مي توانيد از کودک خود بخواهيد وسايل موردنظر شما را از قفسه فروشگاه بردارد. يا خيلي آرام براي او آواز بخوانيد که مثلا: ما داريم مي ريم خريد خريد خريد.


    پيشنهاد اسباب بازي و خوراکي: پيش از اينکه کودک شروع به جيغ زدن کند براي او اسباب بازي يا خوراکي موردعلاقه اش را بخريد. اگر پس از جيغ کشيدن براي او اين وسايل را بخريد به طور ناخواسته به او آموزش داده ايد براي به دست آوردن خواسته هاي خود بايد جيغ بزند. بنابراين، هنگامي که کودک آرام است براي او اسباب بازي بخريد.


    يا مي توانيد يکي از اسباب بازي هاي کودک را فقط داخل ماشين بگذاريد و به اين ترتيب او بسيار مشتاق بازي با آن خواهد بود زيرا هميشه در دسترسش نيست و به اين ترتيب دست از جيغ زدن در ماشين بر مي دارد.


    • به افراد ديگر توجه نکنيد


    براي بسياري از والدين سخت ترين مساله هنگام جيغ کشيدن کودکان در جمع هاي عمومي، فرار از زير نگاه سنگين ديگران است. مادري در اين رابطه مي گويد: «دختر يک ساله من بدون هيچ دليلي از ته گلو داد مي کشد. در اين سن او متوجه نمي شود که نبايد اين کار را انجام دهد. قبلا اين مساله براي من بسيار ناراحت کننده و باعث خجالت بود. اما اکنون برايم مهم نيست ديگران چه فکري مي کنند.»


    نبايد به نگاه هاي بقيه اهميت دهيد. البته اگر در مکان هاي ساکتي همچون رستوران يا مسجد هستيد و صداي جيغ کودک شما واقعا آزار دهنده است، او را بيرون ببريد. اما در مکان هاي شلوغ اجازه دهيد هرچه قدر مي خواهد جيغ بزند و اهميتي هم به ديگران ندهيد.

    سایتی مناسب برای جوونای توی خونه.کلوپ جوونا با موضوعات مفید و سرگرم کننده برای جوونا. www.javonpasand.ir سایت دخترمه حتما سر بزنید.




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی