Loading...

  • مامان مریم و آرمان جون
    مامان مریم و آرمان جون
    چهارشنبه 1 آبان 1392 - 20:36

    ترس و اضطراب علت اصلي ناخن جويدن کودکان است (693 بازدید)


    يکي از رايج‌ترين اختلالات در بين کودکان و نوجوانان جويدن ناخن است که معمولاً از 4 تا 5 سالگي شروع مي‎شود، براساس پژوهش‌‎هاي نشان داده شده 38 درصد کودکان تا 4 سالگي ناخن خود را مي‎جوند.


    اين عادت تا 10 سالگي به اوج خود مي‌رسد و تا 90 درصد افزايش پيدا مي‌کند، تصريح کرد: ناخن جويدن در پسران 13 و 14 سال 62 درصد و در دختران 11 ساله 51 درصد مشاهده شده است و آمارها نشان مي‌دهد که تقريباً 10 تا 20 درصد اين افراد تا بزرگسالي اختلال ناخن جويدن را با خود نگه مي‎دارند.


    ريشه اصلي اين اختلال اضطراب، فشارهاي رواني، نگراني و تعارض، احساس ناامني، زودبرانگيختگي و هيجان‌زدگي است و گاهي نيز به صورت يادگيري اتفاق مي‌افتد، مثلاً کودک از والدين اين رفتار را ياد مي‌گيرد و به شکل بازي از خود بروز مي‎دهد که نشان دهنده هوش فعال يادگيري کودکان است.


    جويدن ناخن تنها روش براي غلبه به اضطراب در اين افراد است، تأکيد کرد: کودک در مقابل اتفاق‌هاي زندگي‌اش نمي‌تواند خشم و ناآرامي خود را نشان دهد؛ لذا با جويدن ناخن به آرامش مي‎رسد؛ اين در حاليست که شايد اتفاق‎هاي پيش آمده براي يک فرد بزرگسال ساده و بي‎معني باشد، ولي براي کودک بسيار بزرگتر و غيرقابل تحمل حتي براي مدتي کوتاه باشد.


    در برخورد با اين کودکان اساسي‎ترين وظيفه اولياء و مربيان تنش‌زدايي و رفع اضطراب است و در اين راستا در زمان مواجه شدن با اين رفتار هر يک از اعضاي خانواده سعي مي‌کنند از روش‌هاي مختلفي براي ترک اين رفتار غلط استفاده کنند. مثلاً عده‎اي با ديدن اين عادت عصباني مي‌شوند و گروهي ديگر صبورانه برخورد مي‎کنند؛ اين در حاليست که عکس‎العمل‎هايي مثل اوقات تلخي، تذکرهاي ممتد، تهديد و سرزنش و تحقير کودک از روش‌هاي نامناسبي هستند و بايد به صورت جدي از برخورد منفي با آنها خودداري شود؛ چرا که برخوردهاي منفي نه تنها موجب کاهش اضطراب نشده بلکه فشارهاي عصبي و تنش‎‌هاي رواني کودک را شدت مي‌دهد.


    همیشه پيشگيري بهتر از درمان است، مقابله با بروز اضطراب و ترس در کودکان و ايجاد محيطي آرام و رفتارهاي منطقي با کودک از هدف‌هاي اصلي هر خانواده‌اي بايد باشد و در اين راستا بهترين درمان در درجه اول پيدا کردن ريشه اضطراب و ناکامي است.


    منحرف کردن حواس کودک در زمان جويدن ناخن، چسب زدن به ناخن‌‌ها يا پوشاندن و روش‎‌هاي رفتار درماني مثل آرام‌سازي و تأمين کودک از نظر محبت و عاطفه از راهکارهاي مناسب براي از بين بردن اين رفتار در کودکان است.


    پدر و مادرها بايد به اينکه توجه داشته باشند که تشويق و تهيه جايزه مورد علاقه کودک از روش‎هاي مناسبي براي راهنمايي کودک به سمت فراموشي اين رفتار است و اين جايزه مي‎تواند به صورت دادن برچسب‌هاي ستاره به کودک باشد و نيازي به گراني قيمت بودن جايزه تهيه شده نيست.
    سایتی مناسب برای جوونای توی خونه.کلوپ جوونا با موضوعات مفید و سرگرم کننده برای جوونا. www.javonpasand.ir سایت دخترمه حتما سر بزنید.




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی