Loading...

  • مامان مریم و آرمان جون
    مامان مریم و آرمان جون
    شنبه 4 آبان 1392 - 16:40

    بازي‌هاي خلاق براي کودکان موفق (1191 بازدید)


    نياز‌ها


    هدف بعد از آگاهي و شناخت کودک نسبت به ويژگي‌هاي ظاهري خود اين است که به او آموزش داده شود هر فرد نيازهايي دارد و براي برطرف کردن نيازهاي خود بايد تلاش کند. براي شروع اين فعاليت، مي‌توانيد با سوال‌هاي زير شروع کنيد. وقتي گرسنه مي‌شويم چه ‌مي‌خوريم؟ براي اينکه بزرگ شويم چه کارهايي بايد انجام دهيم؟ چه غذايي بايد بخوريم تا سالم باشيم؟ اگر غذا نخوريم چه مي‌شود؟ کي و کجا استراحت کنيم؟ براي اينکه در زمستان بيمار نشويم چه لباس‌هايي بايد بپوشيم؟ و... .


    در اين فعاليت شما مي‌توانيد در رابطه با نيازهاي مادي و رواني کودک سوال‌هايي مطرح کنيد. زيرا هدف اين است که با گفت‌وگو به کودک نشان داده شود هر فرد نيازهايي دارد، مانند خوراک، پوشاک، مسکن، تحصيل، توجه نامشروط و محبت ديگران. کودک در اين فرآيند ياد مي‌گيرد براي سلامت بودن بايد نياز‌هايش را برطرف کند و اين امکان‌پذير نيست مگر آن‌که نخست بداند چه نيازهايي دارد. براي آموزش اين مهارت، مي‌توانيد نمايشي ترتيب داده و نيازهاي يک گياه را به او نشان دهيد يا از کودک بخواهيد نقش يک گياه را بازي کند و بگويد براي رشد چه چيزهايي مي‌خواهد يا دانه‌هايي را با کمک کودک بکاريد و مراحل جوانه زدن و رشد آن را مشاهده کنيد يا از کودک بخواهيد در اين مورد نقاشي بکشد. حتي مي‌توانيد از نشان دادن نيازهاي حيوانات براي توضيح اين مهارت استفاده کنيد. براي ارزشيابي نيز مي‌توانيد از سوالات زير استفاده کنيد.


    ۱. چه چيزهايي ياد گرفتيد؟


    2.براي اينکه بزرگ شويد چه نيازهايي داريد؟


    ۳. چه کساني نيازهاي شما را برطرف مي‌کنند؟


    4.وقتي گرسنه هستيد به چه چيزي نياز داريد؟


    5.چه کار بايد بکنيد تا نياز تشنگي شما برطرف شود؟


    عروسک انگشتي


    وسايل لازم: دستکش‌ کهنه، ماژيک، خرده پارچه و تکه‌هاي کاغذ، نوار پارچه‌اي


    استفاده از عروسک‌هاي انگشتي، حرکت دادن انگشتان را به صورت خلاق در مي‌آورد و قصه را جذاب مي‌کند، به ويژه زماني که کودک مجبور باشد در رختخواب بماند. براي ساختن عروسک انگشتي، انگشت‌هاي دستکش‌هاي کهنه را ببريد و با ماژيک و ديگر وسايل روي آنها صورت انسان يا حيوان را نقاشي کنيد. از ماژيک براي کشيدن اجزايي مثل چشم، بيني، سبيل، مو و.... استفاده کنيد. همچنين مي‌توانيد از نوار، نخ، کاغذ رنگي، روبان و تکه‌هاي پارچه براي تزئين اين عروسک‌ها استفاده کنيد. عروسک‌هاي انگشتي را مي‌توان با کاغذ يا نوار به اندازه انگشت کودک درست کرد. با تهيه عروسک‌هاي متعدد به کودکان کمک کنيد نمايش‌هاي شاد اجرا کنند.


    منو نديدي؟


    شخصيت‌ها: عروسک انگشتي پسر (۲عدد)، عروسک انگشتي سگ


    پسر کوچکي با سگش بيرون مي‌آيد و قدم مي‌زند و آواز مي‌خواند. (اين دو عروسک در يک دست است.) سگ کوچولو ناگهان فرار مي‌کند و مي‌رود. (انگشت پايين مي‌آيد و پنهان مي‌شود.) پسر فرياد مي‌زند و صدايش را يکي از دوستانش مي‌شنود و مي‌آيد تا ببيند چه اتفاقي افتاده (عروسک ديگر در دست ديگر است) و آنها با هم همه جا را مي‌گردند. (همه جاي اتاق را بگرديد يا اگر کودک بيمار است همه جاي رختخواب را بگرديد و جست‌وجوي زيادي براي پيدا کردن سگ انجام دهيد.) آنها سگ را پيدا مي‌کنند. سگ را در جايي که براي کودکان خنده‌دار است بگذاريد، مثل زير قاليچه، داخل ليوان يا فنجان، پشت صندلي، زير بالش و... حالا هر سه خوشحال و شاد مي‌خندند. با اين کار مي‌توانيد انگشتان و عضلات دست کودک را تقويت و هماهنگ کنيد. همچنين مي‌توانيد از عروسک‌هاي اعضاي خانواده خود استفاده کنيد و به تعداد تمام انگشتان کودک شخصيت نمايش داشته باشيد.


    بيا با هم دوست باشيم


    شخصيت‌ها: دو عروسک انگشتي دختر


    دختر کوچک و تنهايي با خودش ترانه مي‌خواند: « هر چه بتوانم بيشتر قد مي‌کشم.» (انگشت را بالا بکشيد) بعد مي‌خواند: «مثل نخود ريز و کوچکم.» (انگشت را خم کنيد) دختر ديگر از راه مي‌رسد و سرش را تکان مي‌دهد و مي‌گويد: « سلام! من هم مي‌توانم بازي کنم؟ » دختر ديگر مي‌گويد: «سلام. بله مي‌تواني.» هر دو انگشت با هم بلند و کوتاه مي‌شوند يا تکان مي‌خورند و هماهنگ پنهان مي‌شوند. کودک در هر دو انگشت نشانه عروسک به دست مي‌کند. به طوري که هر دست يک عروسک باشد. با اين روش انگشتان هماهنگ مي‌شوند و عضلات انگشتان تقويت مي‌شوند.


    نمايش موش و گربه


    شخصيت‌ها: عروسک انگشتي گربه، عروسک انگشتي موش


    گربه به خواب مي‌رود. (انگشت مورد نظر خم مي‌شود و مي‌خوابد) موش کوچکي سر مي‌رسد (عروسک موش در دست ديگر کودک يا در دست شماست) و مي‌گويد: « آخ جان! حالا هرچقدر مي‌خواهم بازي مي‌کنم، چون گربه خواب است.» عروسک گربه خرناس مي‌کشد و موش کوچولو ناگهان عطسه مي‌کند. گربه هراسان بيدار مي‌شود و مي‌گويد: «کي آنجاست؟ آهان يک موش کوچولوي چاق و چله! الان مي‌آيم مي‌خورمت.» موش کوچولو فرار مي‌کند. به اين ترتيب يک نمايش بسيار ساده و شاد براي کودک اجرا مي‌شود و چون خود کودک خالق آن است، لذت بيشتري از آن مي‌برد.

    سایتی مناسب برای جوونای توی خونه.کلوپ جوونا با موضوعات مفید و سرگرم کننده برای جوونا. www.javonpasand.ir سایت دخترمه حتما سر بزنید.




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی