Loading...

  • +1
    مامان مریم و آرمان جون
    مامان مریم و آرمان جون
    شنبه 4 آبان 1392 - 16:49

    تکنيک هايي جادويي براي حرف شنوي در کودکان (3227 بازدید)


    1برخورد مثبت داشته باشيد. به رفتار

    .
    مناسب فرزند خود توجه کنيد و در همان لحظه از آن تعريف کنيد . سپس از او درخواست نماييد ( يا او را راهنمايي کنيد ) تا فعاليت بعدي را انجام دهد . در اين روش براي هر کاري که کودک درست انجام مي دهد امتيازي قائل شويد ، به نوعي که گويي جادويي در کار است ، او به طور باور نکردني ، درخواست هاي بعدي را اجابت مي کند. به طور مثال به او بگوييد : آفرين که يک ليوان شير خوردي . حالا بيا کمي تخم مرغ بخور . خيلي خوب مسواک زدي . حالا بيا لباس خوابت را بپوش .


    به رفتار مناسب فرزند خود توجه کنيد و در همان لحظه از آن تعريف کنيد.


    2 – براي کنترل او به نرمي رفتار کنيد. هر گاه ازکودک خود خواهشي داريد ، به سمت او برويد و به نرمي او را لمس کنيد . به طوري که حضور شما تقريباً موافقت کودکتان را ضمانت کند . اکنون درست در جايي هستيد که فرمان شما به يک عمل تبديل مي شود . هنگامي که خواهر و برادر مشغول نزاع و درگيري هستند ، نبايد با داد و بيداد دعوا را متوقف کنيد . به جاي آن ، به طرف آنها برويد و صحبت کنيد . خيلي اوقات همين آرامش شما براي ساکت کردن بچه ها کافي است .


    اگر مي خواهيد موافقت کودک خود را جلب کنيد کمتر از " نه مؤکد " استفاده کنيد و حتي المقدور از حبس کردن او در اتاقش خودداري نماييد .


    3 – فرزند خود را راهنمايي کنيد . اگر او به چيزي دست مي زند که نبايد دست بزند ، به او بفهمانيد که دقيقاً چه چيزهايي را مي تواند لمس کند يا بردارد . اگر او روي مبل بالا و پايين مي پرد ، به جاي اينکه او را سرزنش کنيد ، جايي را که مي تواند جست و خيز کند به او نشان دهيد . اگر فرزندتان روي ديوار رنگ آميزي مي کند ، مداد رنگي را از دسترسش دور کنيد و برايش توضيح دهيد که چطور مي تواند از مداد رنگي به درستي استفاده کند . اگر فرزند خردسالتان روي ميز ايستاده و مي خواهيد او را پايين بياوريد ، به او بگوييد " اجازه نداري روي ميز بايستي ، خودت پايين مي آيي يا من کمکت کنم ؟ " در اين صورت شما به نوعي ناتواني هاي او را مهار مي کنيد و اعتماد به نفس از شما به فرزندتان انتقال مي يابد .


    هر گاه ازکودک خود خواهشي داريد ، به سمت او برويد و به نرمي او را لمس کنيد .


    4– فرزند خود را براي حضور در جمع آماده کنيد. قبل از هر وضع جديدي همچون سوار شدن به هواپيما يا حضور در جشن تولد ، موقعيت را براي او شرح دهيد و انتظارات واقعي خود را بيان کنيد . به طور مثال بگوييد : وقتي سوار هواپيما مي شويم ، در آنجا صندلي مخصوص خودت را داري و بايد کمربندت را ببندي . مي تواني کتاب بخواني ، چيزي بخوري يا با اسباب بازي کوچکي بازي کني . وقتي فردا به جشن تولد مي رويم ، از تو انتظار دارم شلوغ نکني و هنگامي که دوستت کادوهايش را باز مي کند ، بنشيني و تماشا کني .


    5 – به کودک کمک کنيد که کمي جلوتر را ببيند . بچه ها در هر موقعيتي که قرار دارند ، رويدادهاي بعدي را نمي بينند و فقط در لحظه زندگي مي کنند . براي همين ، هنگام گــذر از مرحله اي ديگر ، دچار مشکل مي شوند . بنا براين بهتر است هنگامي که مي خواهيد او را از جايي که دوست دارد به جاي ديگري ببريد ، ابتدا پنج دقيقه قبل او را مطلع کنيد که تا چند لحظه ديگر بايد اينجا را ترک کنيد . اگر بي خبر دست او را بگيريد و به جاي ديگري ببريد باعث آزار او مي شويد .


    6 – از جايي که براي او مشکل ساز است دور شويد. اگر هر بار با کودکتان به سوپر مارکت رفتيد و با مشکلاتي روبرو شديد ، زماني به آنجا برويد که کسي از او نگهداري مي کند . بهتر است مدت يک ماه به او فرصت دهيد و او را همراه خود به خريد نبريد ، اين مدت ، زمان مناسبي است که اين چرخه ي منفي بشکند و به شما و فرزندتان اجازه دهد که روال عادي پيدا کنيد .


    علت انجام هر کاري را براي کودک توضيح دهيد



    7 – در هر مرحله او را راهنمايي کنيد . کارهاي روزمره را به طور منظم انجام دهيد . لباس پوشيدن ، مسواک زدن ، باز کردن در ، تميز کردن اسباب بازيها ، رفتن به رختخواب ، همه ي اينها مجموعه اي هستند که رويدادهاي مهم روزانه محسوب مي شوند. شما مي خواهيد فرزندتان هر يک را با موفقيت پشت سر بگذارد و در گذر از هر مرحله ، رفتار مناسبي داشته باشد . دقت کنيد که هر يک از مراحل رشد کودکتان در کارهاي روزمره پنهان شده است . او به تدريج مي تواند کفشهايش را بپوشد و يا به حمام برود . شما نخست بايد او را از لحاظ فيزيکي ( در هر مرحله انجام امور روزانه ) راهنمايي کنيد و بعد فقط نظاره گر باشيد . مثلاً به او بگوييد : " من نمي توانم لباست را دربياورم ؛ اما تو را تماشا مي کنم که چطور اين کار را مي کني ."



    8 – گاهي بعضي امور را به کودک يادآوري کنيد . بچه ها به راحتي ممکن است چيزي را فراموش کنند . اين وظيفه شماست که بعضي موارد را به آنها تذکر دهيد . مثلاً اگر کودک شما فراموش کرد به دستشويي برود . بايد با مهرباني به او بگوييد " وقت دستشويي" رفتن است . يک کلمه ي ياد آوري براي او بسيار مفيد خواهد بود . به جاي اينکه بگوييد " اتاقت را مرتب کن " بهتر است به مورد مشخصي اشاره کنيد . يعني بگوييد کتاب ها را در قفسه آبي، و اسباب بازي ها را در قفسه پاييني بگذار. هر قدر فرمان هاي شما واضحتر باشد پذيرفتن آنها براي کودک آسانتراست .



    9– هنگام فرمان دادن به کودک ، از دستورات واضح و روشن استفاده کنيد. علت انجام هر کاري را براي کودک توضيح دهيد. همانطور که شما و فرزندتان در حال مسواک زدن هستيد ، براي آگاهي او توضيح دهيد که چه کار مي کنيد و چرا . مثلاً بگوييد : " ببين من خمير دندان را به تمام دندانم مي رسانم . مي خواهم همه ي جوجوهايي که آنجا زندگي مي کنند را در بياورم . حالا با آب ، دهانم را مي شويم ، غرغره مي کنم و بعد آب دهانم را بيرون مي ريزم . بيا با هم اين طوري مسواک بزنيم ".

    سایتی مناسب برای جوونای توی خونه.کلوپ جوونا با موضوعات مفید و سرگرم کننده برای جوونا. www.javonpasand.ir سایت دخترمه حتما سر بزنید.
  • مامان رز
    مامان رز
    شنبه 4 آبان 1392 - 19:31
    عالی بود متشکرم
    سایت من نبض زندگی ما رز بانو
  • مامان مریم و آرمان جون
    مامان مریم و آرمان جون
    شنبه 4 آبان 1392 - 19:35
    خواهش میکنم گلم.رز کوچولو رو ببوس. :*
    سایتی مناسب برای جوونای توی خونه.کلوپ جوونا با موضوعات مفید و سرگرم کننده برای جوونا. www.javonpasand.ir سایت دخترمه حتما سر بزنید.
  • گلهاى بهشتى
    گلهاى بهشتى
    سه شنبه 7 آبان 1392 - 08:00
    عالی بود
    ربنا هب لنا من ازواجنا وذریاتنا قرة اعین... پروردگارا همسران و فرزندان ما را روشنی چشم ما قرار ده... سوره فرقان آیه 74
  • بابایی من
    بابایی من
    پنجشنبه 5 دی 1392 - 03:09
    ممنون. کمک کردین
    زندگی با تو زیباست بدون تو نمیخواهمش.
  • رها مامان ایلیا
    رها مامان ایلیا
    سه شنبه 17 دی 1392 - 08:12
    خیلی مفید بود . ممنون @};-
    سایت من کاش میشد همچو آواز خوش یک دوره گرد زندگی را بار دیگر دوره کرد...




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی