Loading...

  • علی
    علی
    جمعه 28 اردیبهشت 1397 - 08:32

    عفونت های حاد تنفسی در کودکان زیر 5 سال (485 بازدید)


    عفونت های حاد تنفسی در کودکان زیر 5 سال
    123.jpg
    [color=#666666; font-family: mechanicwp-IRANSans, HelveticaNeue, 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif; font-size: 14px; font-weight: bold; text-align: start]چکیده: عفونت های حاد تنفسی هنوز یکی از 5 علت مرگ در کودکان زیر 5 سال در دنیا را تشکیل می دهد[/color]
    – بعد از شرایط حول تولد و زایمان که 20% بوده است عفونت های حاد تنفسی 18% با تعداد 2 میلیون کودک در سال رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.
    – بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت بیماریهای حاد تنفسی سالانه سبب مرگ 4 میلیون کودک زیر 5 سال است که تلفات ناشی از آن در کشورهای در حال توسعه به مراتب بیش از جوامع صنعتی بوده و نیز علت 20 تا 40% موارد پذیرش کودکان در بیمارستانها در نقاط مختلف جهان می باشد عده ای از ویروس ها نظیر ویروس سن سیسیال تنفسی (RSV) ،پاراآنفلونزا ،آدنوویروس ها و آنتروویروسها به عنوان عوامل مهم عفونت های حاد تنفسی کودکان و شیرخواران شناخته شده اند که برخی از این ویروس ها سبب تلفات اطفال خصوصا زیر یکسال می باشد
    – ویروس سن سیسیال تنفسی به عنوان پاتوژن عمده عفونتهای حاد تنفسی تحتانی (ALRI) کودکان زیر 5 سال و عامل نیمی از موارد برونشیولیت و1/4 % موارد پنومونی کودکان شیرخوار می باشد که پنومونی در کشورهای در حال توسعه باعث مرگ حدود 4 میلیون کودک می باشد 2/7 تا 12/3 % موارد بستری به علت پنومونی می میرند و شیوع پنومونی در کشورهای توسعه یافته 26%مورد به ازاء هر کودک در سال می باشد میزان شیوع برونشیولیت در کودکان زیر یک سال بسیار زیادتر است و سالیانه بین 50 تا 80 هزار شیرخوار در کشور آمریکا بستری می شوند . تنها آمار ثبت شده از بولتن سازمان جهانی بهداشت نشانگر آن است که پنومونی عامل 6% مرگ کودکان ایرانی است.
    هدف سازمانی بهداشت در دهه 90 کاهش میزان مرگ کودکان زیر 5 سال به علت ARI به میزان یک سوم بوده است که موفقیت چندانی کسب نشده است.
    عفونت های حاد تنفسی باعث ابتلای 2 بیلیون کودک در سطح جهان میگردد که 4/4 میلیون نفر در سال تلفات دارد
    بیماریهای اسهالی 1/3
    سل 1/3
    مالاریا 1/3
    هپاتیت 1/1
    عفونت های حاد تنفسی، از شایعترین عفونت های دوران کودکی محسوب میشوند،بطوریکه هر کودک زیر 5 سال ، سالانه 4 تا 8 بار مبتلا می شود و این عفونتها سالانه باعث ابتلای دو بیلیون کودک در سطح جهان میگردد. شیوع عفونت های حاد تنفسی، در شهرها حتی بیش از روستاها بوده و تعداد قابل توجهی از مراجعین سرپایی به کلینیک های اطفال و یا موارد بستری در بیمارستان های کودکان ،مبتلایان به این عفونت ها میباشند بررسی ها نشان میدهد که حدود 60-30% مراجعه کودکان به مراکز بهداشتی –درمانی و 40-30% موارد بستری در بیمارستانهای اطفال به علت ARI می باشد و در نتیجه این عفونت ها بار اقتصادی سنگینی بر سرویس های سرپایی و بیمارستانی وارد می کنند.
    عفونت های حاد تنفسی،میزان میرایی بالایی دارند و در تمام کشورها جز و علل اصلی مرگ و میر کودکان می باشند. بطور کلی میزان مرگ ومیر در شیرخواران کمتر از یکسال و همچنین در دوران کودکی بیشتر است،اما از 5 سالگی به بعد به شدت کاهش می یابد. بعلاوه حدود 25-15%موارد مرگ ناشی از عفونت های حاد تنفسی به علت بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن از جمله سرخک، سیاه سرفه و دیفتری می باشد.
    در کشورهای در حال توسعه که سوء تغذیه یکی از مشکلات عمده بهداشتی کودکان می باشد میزان مرگ ومیر ناشی از ARI بیشتر است بطوری که 35-30 %علل مرگ ومیرکودکان را تشکیل می دهد (حدود 4 میلیون مورد سالانه(و بسیاری از مرگها در شیرخواران کمتر از 2ماه روی می دهد و تقریبا تمام موارد به علت پنومونی حاد است و حداقل علت مرگ 25%کودکان زیر 5سالی که در کشورهای در حال توسعه می میرند،نیز پنومونی می باشد و در بعضی از نوحی ،پنومونی شایعترین علت مرگ کودکان است.
    اگر چه بطور کلی میزان بروز عفونت های حاد تنفسی در کودکان کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه یکسان می باشد . اما میزان بروز پنومونی در کودکانی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند 6-3 برابر بالاتر از کشورهای توسعه یافته می باشد .
    بررسی هایی که توسط سازمان جهانی بهداشت صورت گرفته نشان می دهد که این عفونت در کودکان کشورهای در حال توسعه فروانتر وشدیدتر از کودکان کشورهای توسعه یافته می باشد به طوری که میزان بروز سالانه آن در کودکان کمتر از 5 سال در کشورهای توسعه یافته بطور متوسط 4-3 مورد و در کشورهای در حال توسعه 8-7 مورد بیشتر به ازای هر 100 مورد بررسی بوده است .
    علت اکثر پنومونی های کودکان در کشورهای در حال توسعه ، باکتریها می باشند که در این میان شایعترین عوامل به ترتیب استرپتوکوک پنومونیه «پنوموکوک» هموفیلوس آنفلونزا و استافیلوکوک آرئوس هستند.
    منبع: بهداشت حرفه ای
    سایت من سایت تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای در سال 1391 به یاری تمام دانشجویان این رشته راه اندازی شده است و در حال حاضر رشته های بهداشت حرفه ای , بهداشت




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی