Loading...

  • +1
    گلهاى بهشتى
    گلهاى بهشتى
    پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 22:13

    خانه تکانی (15344 بازدید)

    خانمهای کدبانو و هنرمند!maid-smiley-emoticon.gif
    عید نزدیکه! خونه تکونی رو شروع کردید؟!
    بیایید باهم تبادل نظر کنیم و تجربیاتمون رو مطرح کنیم!
    دوستان هر چی که در مورد این موضوع به نظرتون میرسه و دوست دارید بنویسید؛ مثلا از کی شروع میکنید؟ اصلا خونه تکونی رو لازم میدونید یا نه؟!
    کسی بهتون کمک میکنه یا تنهایی کاراتون رو انجام میدید؟ چه کارایی رو اول انجام میدید و چه کارایی رو نزدیک به عید؟ از چه وسایل و موادی استفاده میکنید؟ و ... هر چیز دیگه که دوست دارید......منتظرتونیم. 8->
    ربنا هب لنا من ازواجنا وذریاتنا قرة اعین... پروردگارا همسران و فرزندان ما را روشنی چشم ما قرار ده... سوره فرقان آیه 74
  • +1
    گلهاى بهشتى
    گلهاى بهشتى
    پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 22:33
    قاعده خانه تکانی
    نظافت لزوما معادل با کار سخت نیست، یک برنامه رادیویی خوب و مفید می‌تواند شما را با اشتیاق بیشتری به تحرک وادارد. خانه تکانی یکی از رسوم بسیار قدیمی برای عید نوروز است و هر چند که آپارتمان های کوچک و بدون پستو و انباری و زیرزمین امروزی تقریباً در تمام مدت سال نسبتاً تمیز هستند. اما تمیزترین خانه‌ها هم مدتی مانده به نوروز، برای شگونش هم که شده از بالا تا پایین شسته و روفته و برق انداخته می‌شوند.
    1) از همین حالا شروع کنید
    خانه تکانی شب عید، از کارهایی است که بر خلاف اسمش نباید «شب عید» انجام شود، بلکه باید از مدت قبل از رسیدن لحظات سال تحویل انجام شده باشد. علاوه بر کار نظافت، کارهای دیگری هم هست که باید از حالا تا آخر تعطیلات نوروزی انجام شوند؛ تهیه هدیه، نوشتن و ارسال کارت تبریک، شیرینی پزی- خرید خوراکی‌ها و در کل «خرید شب عید» و پذیرایی از میهمان‌ها.
    از بچه‌ها بخواهید که تخت‌های خود را مرتب کرده، اسباب بازی‌ها و لوازم دیگر خود را جمع کرده و پس از گردگیری قفسه‌ها، سرجای خود بگذارند
    2) وقت برای خانه تکانی
    در حقیقت، داشتن خانه‌ای نظیف طی تعطیلات، بخصوص اگر از روش صحیحی استفاده کنید، ساد‌ه‌تر از چیزیست که تصور می‌کنید. خانه تکانی را قبل از دوران پر تنش آخر فصل انجام دهید. به این ترتیب کار را بدون عجله و فشار روحی انجام می‌دهید و به اندازه کافی برای پروژه‌های وقت گیری مانند تغییر دکوراسیون یا برق انداختن لوازم فلزی وقت خواهید داشت.
    3) فهرست تهیه کنید
    قبل از اینکه شروع کنید، فهرستی از تمام چیزهایی که باید تمیز شوند، تهیه کنید. کارها را براساس هر اتاق تقسیم کنید و زمانی برای هر کار در نظر بگیرید، به این ترتیب می‌توانید بسته به زمان لازم برای هر کار، حتی از زمان‌های اضافه بسیار کوتاه مانند پخش آگهی در تلویزیون نیز استفاده کنید و مثلا چند تکه لباس را در لباسشویی بریزید. هنگامی که به تدریج هر مورد موجود در فهرست را علامت می‌زنید، حس بسیار خوبی به شما دست می دهد و احتمال اینکه کارتان را تمام و کمال انجام دهید بسیار بیشتر خواهد بود.
    4) کمی اینجا و آنجا نظافت کنید
    برای داشتن خانه‌ای تمیز و درخشان، نباید لزوما زمان ممتد زیادی در اختیار داشته باشید، در حقیقت خواهید دید که اختصاص دادن 30 دقیقه در روز به کار نظافت، نتایج بسیار رضایت بخشی خواهد داشت، برای مرتب کردن لوازم و خرده‌ریزها، یک زمان ثابت مانند قبل از خواب یا قبل از صبحانه را کنار بگذارید، در این فاصله می‌توانید به نظافت هم بپردازید. مثلا بعد از دوش صبحگاهی آینه حمام را تمیز کنید و یا کف وان را با کمی پودر یا مایع مخصوص برق بیندازید.
    5) میانبر زدن اشکالی ندارد
    اگر تا اینجا هر توصیه‌ای را به جز مورد اول عملی کرده و یا به هر علت دیگر وقت کم آورده‌اید، نگران نشوید. بخش‌های اساسی و بیرونی خانه مانند پرده‌ها، فرش و مبلمان را تمیز کرده و نظافت داخل کمدها، کابینت‌ها و قسمت‌های مخفی را به مدتی بعد موکول کنید، اما فراموشش نکنید!
    6) کارها را به تنهایی انجام ندهید
    این عید تنها عید شما نیست. پس نباید تمام نظافت آن را به تنهایی بر عهده بگیرید. در هر هفته زمان خاصی را برای نظافت اختصاص داده و کارها را با فرزندان و همسر خود تقسیم کنید. از بچه‌ها بخواهید که تخت‌های خود را مرتب کرده، اسباب بازی‌ها و لوازم دیگر خود را جمع کرده و پس از گردگیری قفسه‌ها، سرجای خود بگذارند. این کار نه تنها باری از دوش شما بر می‌دارد، بلکه عادات خوبی به فرزندان شما می‌آموزد.
    ربنا هب لنا من ازواجنا وذریاتنا قرة اعین... پروردگارا همسران و فرزندان ما را روشنی چشم ما قرار ده... سوره فرقان آیه 74
  • مامان مینا
    مامان مینا
    پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 22:53
    سلام مریم جون هستی عزیزم ؟
    سایت من آرام جانم سارا
  • مامان مینا
    مامان مینا
    پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 22:57
    مریم جون امسال از اول اسفند شروع می کنم البته دل ودماغی برام نموده آخه خونه ما هنوز آماده نشده آقای پیمانکار خونه ای رو که قرار بود 18 ماهه تحویل بده گذاشته از 65 ماه هم بگذره همش امروز و فردا می کنه خلاصه بگم منم دیگه خسته شدم بیخیال کار کردن برای خونه اجاره ای !!!!!!!!!!!!!!
    سایت من آرام جانم سارا
  • گلهاى بهشتى
    گلهاى بهشتى
    پنجشنبه 10 بهمن 1392 - 23:14
    سلام مینا جون خوش اومدی! آره قبول دارم یکی از مشکلات نزدیک عید بلاتکلیف بودن مستأجرا هست! اما بالاخره کارایی هم هست که ربطی به خود خونه نداره! مثل تمیز کردن وسایل یا مرتب کردن لباسها و جدا کردن دور ریختنی ها و... بازم بیا و نظر بده از تجربیات گذشته بگو عزیزم سارا جونو ببوس. ممنون که نظر دادی
    ربنا هب لنا من ازواجنا وذریاتنا قرة اعین... پروردگارا همسران و فرزندان ما را روشنی چشم ما قرار ده... سوره فرقان آیه 74
  • عسل
    عسل
    جمعه 11 بهمن 1392 - 00:41
    سلام منم اومدم به جمعتون خانومای خونه... الهی که هیچ خونه ای بدون ماها نباشه...(زندگی بدون ما خانوما مگه میتونه جریان داشته باشه؟؟؟؟!!!!.... من که امسال خییییییییییییییییییییییییلی کار دارم... خونه ی بچه دارا هیچ وقت جمع نمیشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟(البته این نظر منه...)
    بهونه نفس کشیدنم تویی ... دوست دارم تو قلب من فقط تویی... دوستت دارم...
  • عسل
    عسل
    جمعه 11 بهمن 1392 - 01:06
    - خانه تکانی: تکان خوردن خانه، نوعی زلزله بدون خسارت جانی که البته در برخی موارد همراه با خسارتهای شدید مالی (از جمله تعویض مبلمان، پرده ها، تلویزیون و…) می باشد، خانه تکانی نام یک نوع ورزش باستانی است که در آن مردان “کوزت”وار اقدام به شست و شوی شیشه منازل و تمیز کردن خانه می کنند.!!!
    توضیح مرتبط:ای کاش به جای این همه خانه تکانی کمی هم به خانه دلمان تکانی می دادیم…
    ۲- خرید نوروزی: روزهای کشیدن چک، روزهای حسرت کشیدن پشت ویترین مغازه ها، روز” بابا من اینو می خوام “،”بابا من اونو می خوام”، روز درک معنی فاصله طبقاتی به کمک تک تک سلولهای بدن.
    3– مسافرت نوروزی: ترفندی برای جیم شدن از دست مهمانان نوروزی. فرصتی طلایی برای مأموران راهنمایی و رانندگی… البته نه برای جریمه کردن بلکه برای ارشاد رانندگان خطاکار!
    ۴ – عیدی: انگیزه اصلی برای رفتن به خانه اقوام. دادنش برخلاف گرفتنش بسیار سخت است. معیاری مناسب، برای سنجش این که هر فرد چقدر دوستتان دارد.
    ۵- رژیم غذایی: احتمالاً در طول تعطیلات نوروز کلاً بی خیال این مورد شده اید.عیب نداره، ماهم مثل شما، بی خیال رژیم!
    ۶ – سیزده به در: روزی که جماعت از خانه هایشان به مقصد کوه، دشت و بیابان خارج می شوند. روز طلایی دزدان!
    ۷- چهارده فروردین: یکی از روزهای سخت سال. روزی که پس از ۲۰ روز خوردن و خوابیدن مجبوری دوباره صبح زود از خواب بیدارشوی و …
    ۸- روزهای بعد از تعطیلات: زمان چرت زدن سر کلاسهای دانشگاه، روزهای سختی که باید ناخواسته خوردن شیرینی و میوه را ترک کنید. روزهایی که قبض تلفن و موبایل (مخصوصاً پیامک ها) منجر به بلند شدن دود از سر شما خواهند
    بهونه نفس کشیدنم تویی ... دوست دارم تو قلب من فقط تویی... دوستت دارم...
  • عسل
    عسل
    جمعه 11 بهمن 1392 - 01:41
    برای یک خانه تکانی آسان و بدون مواد شوینده به پیشواز عید نوروز بروید. برق انداختن پنجرها با سرکه را امتحان کنید.
    درخشندگی پنجرها با سرکه
    اسید استیک موجود در سرکه به طور موثر می تواند چربی ها و جرم های انواع سطوح را برطرف سازد و دیگر لازم نیست برای این کار از انواع مواد شوینده شیمیایی و سمی استفاده نمایید.علاوه بر این، اسید استیک هم چنین مانع از رشد کپک ها و باکتری ها می شود و از این رو سرکه از بروز آلودگی ها نیز بر روی سطوح جلوگیری می کند و سطوح برای مدت طولانی براق و تمیز باقی می مانند. از این رو استفاده از سرکه برای نظافت اکثر قسمت ها و سطوح ها توصیه می شود اما پنجره ها یکی از مهم ترین قسمت هایی هستند که با کمک سرکه می توانند بدرخشند و برق بزنند.
    نحوه ی تمیز کردن پنجره ها با سرکه
    ابتدا پنجره را گردگیری کنید و گرد و غبار را از روی سطح پنجره حذف نمایید تا سرکه بهتر بتواند اثر کند و محلول سرکه خانگی را بر یک منطقه کوچک روی شیشه پنجره اسپری کنید و اجازه دهید چند لحظه روی شیشه بماند تا اسید استیک روی شیشه اثر کند و روزنامه مچاله شده که تقریبا آغشته به سرکه است را روی شیشه بکشید. برای این که از دستمال یا دستمال
    حوله ای استفاده نکنید زیرا ممکن است پرز بر جای بگذارد.
    استفاده از سرکه برای نظافت قسمت های دیگر
    کانتر: چون سرکه سبب مهار رشد باکتری و کپک ها می شود، ماده بسیار مناسبی برای نظافت و ضد عفونی کردن کانتر و سطوح داخل آشپزخانه است.
    کفپوش: سرکه به عنوان یک تمیز کننده ارزان و طبیعی می تواند ماده مناسبی برای نظافت و براق کردن سطوح براق و صیقلی کف باشد.
    قهوه ساز
    محلول ضعیف سرکه می تواند براحتی لکه قهوه و چای را در خود حل و از بین ببرد.
    مس
    سرکه برای نظافت سطوح مسی از بهترین گزینه هاست زیرا می تواند درخشش و جلوه اولیه مس را به آن برگرداند.
    پاسیو
    استفاده از سرکه برای نظافت پاسیو نه تنها سبب تمیزی و ضد عفونی شدن فضای پاسیو می شود بلکه از رشد علف های هرز نیز جلوگیری می کند و از این رو محیطی سالم را برای گیاهان خانگی شما فراهم می سازد.
    آینه
    سرکه برای نظافت آینه به همان اندازه موثر و مفید است که برای پنجره ها گفته شد. شما می توانید با همان روش از سرکه برای درخشان کردن آینه ها نیز استفاده نمایید.
    تمیز کردن فرشبرای یک خانه تکانی آسان و بدون مواد شوینده به پیشواز عید نوروز ۹۲ بروید. برق انداختن پنجرها با سرکه را امتحان کنید.
    پیش از تمیز کردن فرش، حتما آن را خوب جارو بزنید تا گردوغبار آن گرفته شود. با مقداری ماست، لکه‌هایی را که تازه روی فرش به وجود آمده پاک کنید. برای این منظور ماست را روی لکه بریزید و با یک قاشق جمع کنید. سپس با دستمال تمیز خوب خشک کنید.گردوخاک لبه‌های قالی را با یک برس دستی پاک کنید و سپس جاروبرقی بکشید. برای تمیز کردن این قسمت می‌توانید از مخلوط آب و پودر لباسشویی و یک فرچه نرم کمک بگیرید؛ اما مواظب باشید این مخلوط به فرش آسیب نرساند. سپس این قسمت را با دستمال خشک کنید و هنگام پهن کردن، زیر فرش را کاغذ یا دستمال سفید قرار دهید تا نم فرش گرفته شود. صابون لباسشویی و شامپوی فرش که خاصیت قلیایی کمی دارند، شوینده‌های خوبی برای فرش هستند. اگر شامپو فرش ندارید، یک قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی و دو قاشق چایخوری نمک را در یک لیتر آب حل کنید. آن را خوب به هم بزنید تا کف کند. کف را با یک تور که زیاد آب جذب نمی‌کند روی سطح فرش بمالید و با دستمال حوله‌ای خشک کنید.
    تمیز کردن اجاق گاز
    اگر اجاق گاز با غذاهای مختلف کثیف شده و تمیز کردن آن برایتان مشکل است، کافی است مقداری رب گوجه‌فرنگی را روی لکه‌ها بمالید و بگذارید تا چند ساعت بماند و سپس با استفاده از یک اسفنج یا ابر نرم و مقداری آب گرم و صابون، لکه‌ها را پاک کنید.
    اگر می‌خواهید اجاق‌ گاز خود را تمیز و شفاف‌ کنید، کافی‌ است‌ شب و ‌پس‌ از اتمام‌ کارتان همه قسمت‌های‌ داخل‌ و سطح‌ روی‌ اجاق‌ را با پنبه ‌آغشته‌ به‌ آمونیاک‌ مرطوب‌ کنید و شب ‌تا صبح‌ آن‌ را به‌ همان‌ حال‌ بگذارید.صبح‌ پارچه‌ تمیزی‌ را با نمک ‌و آمونیاک‌ آغشته‌ کنید و تمام‌ قسمت‌ها را با آن پاک‌ کنید.
    سینک ظرفشویی
    سینک ظرفشویی معمولا از جنس استیل است و بهتر است از مواد سفیدکننده قوی برای تمیز کردن استفاده نکنید زیرا رنگ استیل کدر می‌شود. پارچه‌ای را به سرکه سفید آغشته کنید و بر سطح ظرفشویی بکشید.جوش‌شیرین برای تمیز کردن سینک‌های استیل، عالی عمل می‌کند.
    نمک ماده طبیعی مناسب برای ضدعفونی کردن سینک است. برای این منظور نمک خشک را روی سطح آن بپاشید و پس از نیم ساعت بشویید.
    برای تمیز کردن سینک‌های آلومینیومی و چینی، محلول پودر ماشین لباسشویی توصیه می‌شود. بعد از آبکشی، با روزنامه مچاله شده سینک را برق بیاندازید.
    بهونه نفس کشیدنم تویی ... دوست دارم تو قلب من فقط تویی... دوستت دارم...
  • عسل
    عسل
    جمعه 11 بهمن 1392 - 02:37
    سلام دوستان عزیزم... امیدوارم همواره دلی سرشار از شادی و سرور داشته باشید ... عید نزدیکه و دغدغه ی خانومای خونه واسه هر چه بهتر جلوه دادن منزل بیشتر و بیشتر میشه!!! پس بیاین بهمدیگه کمک کنیم... تا خونه ای بهتر از هر سال داشته باشیم ... یادمون باشه که این خونه ای که ما توش زندگی میکنیم خیلی با ارزشه...و لحظه لحظش واسمون خاطره انگیزه... من شاید نتونم مث مریم جون عزیز بنویسم ... ولی لپ کلامم اینه که بیاین قدر خودمون و خونمونو بیشتر بدونیم و منزلی سرشار از انرژی واسه ی همسر و فرزندمون بسازیم و این ممکن نمیشه مگه با اراده ی ما (خانومای خونه...) پس منتظر چی هستین ؟؟؟ بیان و نظراتتونو بگین ... :x
    بهونه نفس کشیدنم تویی ... دوست دارم تو قلب من فقط تویی... دوستت دارم...
  • فاطمه مامان اهورا
    فاطمه مامان اهورا
    جمعه 11 بهمن 1392 - 04:52
    سلام از گلهای بهشتی ممنون که این تاپیک رو گذاشتید.خیلی جالبه.مطالبتون خوب هست.
  • فاطمه مامان اهورا
    فاطمه مامان اهورا
    جمعه 11 بهمن 1392 - 04:53
    از عسل جون هم ممنون.واقعا مطالب شما هم بامزه هست هم خیلی کامل.من به آشپزی هم سر میزنم اونجا هم خوب می نویسید.
  • فاطمه مامان اهورا
    فاطمه مامان اهورا
    جمعه 11 بهمن 1392 - 04:55
    ولی یه چیزی .من تا حالا برای پنجره و شیشه و آینه از سرکه استفاده نکردم خیلی شنیدم ولی استفاده نکردم آخه بوی سرکه میگیره
  • گلهاى بهشتى
    گلهاى بهشتى
    شنبه 12 بهمن 1392 - 02:43
    سلام خانومای عزیز منم با فاطمه جون موافقم مشکل بوی سرکه وجود داره اما اگر مدت زمانی بگذره این بو از بین میره و مخصوصا اگر مقداری سرکه رو رقیق کنیم بو کمتر میشه. البته من خودم گاهی از اسید سیتریک استفاده میکنم که خیلی موثره و بو هم نداره.
    ممنون از عسل جاااااااان!
    ربنا هب لنا من ازواجنا وذریاتنا قرة اعین... پروردگارا همسران و فرزندان ما را روشنی چشم ما قرار ده... سوره فرقان آیه 74
  • گلهاى بهشتى
    گلهاى بهشتى
    شنبه 12 بهمن 1392 - 18:16
    سلام مامانای گل و خانمای خونه دار صبح قشنگتون بخیییییییر! چه خبر از خونه تکونی؟! زود باشید دیگه دیر میشه ها!!!!!!!
    بیایید اینجا و از تجربیات و احیانا مشکلاتتون بگید. خانمای آشپزخونه اینجا هم سر بزنید.
    ربنا هب لنا من ازواجنا وذریاتنا قرة اعین... پروردگارا همسران و فرزندان ما را روشنی چشم ما قرار ده... سوره فرقان آیه 74
  • فاطمه مامان اهورا
    فاطمه مامان اهورا
    شنبه 12 بهمن 1392 - 21:27
    سلام .من که اصلا وقتشو ندارم با بچه داری خیلی سخته.من فقط هرهفته می تونم یکم گردگیری کنم و خونه رو مرتب کنم که خیلی بهم ریخته نشه ............. اما دوست دارم آشپزخونه رو حسابی تمیز کنم قبل عید اگه بشه ...............
  • گلهاى بهشتى
    گلهاى بهشتى
    شنبه 12 بهمن 1392 - 23:35
    منم خیییییییلی دوست دارم قبل عید همه خونم تمیییییز باشه اما با این وروجکا چکار کنم؟!!!!! باید کم کم کار کنم. مثلا روزی یه کار کوچیک. قطره قطره جمع گردد.......
    ربنا هب لنا من ازواجنا وذریاتنا قرة اعین... پروردگارا همسران و فرزندان ما را روشنی چشم ما قرار ده... سوره فرقان آیه 74
  • عسل
    عسل
    یکشنبه 13 بهمن 1392 - 01:30
    سلام....خوبین... خوشین... سلامتین... (خدارو شکر...) خوشحال و سرحال هستین... (خدارو شکر...)... ممنونم از همتون... بازم اینجا بیاین... :*
    بهونه نفس کشیدنم تویی ... دوست دارم تو قلب من فقط تویی... دوستت دارم...
  • مامان میثم ومانیا
    مامان میثم ومانیا
    یکشنبه 13 بهمن 1392 - 03:34
    سلام عزیزان
    سایت من
  • ابجی بیتا
    ابجی بیتا
    یکشنبه 13 بهمن 1392 - 03:38
    بشتابید پست جدید داریم
  • مامان میثم ومانیا
    مامان میثم ومانیا
    یکشنبه 13 بهمن 1392 - 22:28
    پس چی شد چرا ادامه ندادید :((
    سایت من
  • عسل
    عسل
    دوشنبه 14 بهمن 1392 - 02:24

    هرجا که این روزها قدم‌می‌گذاری، زمزمه‌ی نو شدن و جابه‌جایی می‌شنوی. بهار همه را به حرکت، جنبش و تحرک وادار می‌سازد و...
    بهونه نفس کشیدنم تویی ... دوست دارم تو قلب من فقط تویی... دوستت دارم...





---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی