Loading...

  • ایلیا
    ایلیا
    چهارشنبه 28 خرداد 1393 - 02:08

    روش کاشت سیر (1306 بازدید)


    عاشقان واقعی سیر اذعان می‌کنند که زمانی که شما طعم سیرهای خانگی را بچشید، دیگر هرگز از فروشگاه سیر نمی خرید با این مقاله شما را با روش کاشت آن آشنا می کنیم.
    1382351826.jpg
    مقدمه
    [/b]
    عاشقان واقعی سیر اذعان می‌کنند که زمانی که شما طعم سیرهای خانگی را بچشید، دیگر هرگز از فروشگاه سیر نخواهید خرید. سیر به حدود 8 ماه برای بلوغ نیاز دارد. خوشبختانه، سیر حتی در زمستان نیز به رشد خود ادامه می‌دهد.
    دستورالعمل[/b]
    1. حبه‌های سیر را در انتهای پائیز و یا ابتدای زمستان از گلخانه تهیه کنید. حدود 6 هفته قبل از اینکه خاک یخ بزند، حبه‌ها را مستقیماً در خاک باید بکارید. در آب و هوای متعادل، در ماه‌های بهمن و اسفند آن‌ها را بکارید تا بتوانید در انتهای تابستان و یا ابتدای پاییز برداشت کنید.
    2. منطقه‌ای از باغچه که آفتاب کامل می‌گیرد را انتخاب کنید. با اینکه سیر می‌تواند در همه خاک‌ها از
    ph
    5 تا 8 رشد کند، ولی بهتر است در خاک‌هایی که کمی اسیدیته دارند (
    PH
    بین 6.2 تا 6.8) کاشته شود.چاله‌ای به عمق 24 تا 36 سانتی‌متر حفر کرده و خاک را با مقدار زیادی از کود گیاهی تقویت کرده و به هم بزنید تا بار دهی مناسب برای سیرها و حفظ رطوبت و زهکشی مناسب برای خاک تأمین شود.
    3. همه علف‌های هرز را از بین ببرید. آن‌ها به راحتی می توانند سیر که بوته ای علف مانند دارد را شکست دهند.تنها حبه‌های بزرگ از غلاف سیر را در خاک بکارید و حبه‌های کوچک تر که حفره حفره بوده و یا رنگ آبی-سبز دارند را به دور بریزید.
    4. حبه‌های جدا شده را طوری در خاک قرار دهید که قسمت تیز آن به سمت بالا باشد. آن‌ها را در عمق 5 سانتی‌متری قرار داده و فاصله هر گودال باید حدود 12 سانتی‌متر باشد. برای سیرهای بسیار بزرگ، عمق را به حدود 8 سانتی‌متر و فاصله گودال‌ها را به حدود 25 سانتی‌متر افزایش دهید.
    5. بر روی محل رشد گیاه، خاک گیاهی (گیاه‌های در حال پوسیدن) ریخته تا رطوبت خاک حفظ شده و از رشد علف‌های هرز جلوگیری به عمل آید. همچنین وجود خاک گیاهی، از گیاه در برابر سرمای زمستانی نیز محافظت می‌کند.در بهار، خاک گیاهی را جدا کنید تا گرمای خورشید بتوانید خاک را گرم کند و زمانی که رشد نهال مشاهده شد، لایه جدیدی دور آن بریزید. برای اطمینان از تولید غلاف‌های بزرگ، هر ساقه گلی که ظاهر می‌شود را ببرید.
    6. تا زمانی که ساقه‌های گیاه زرد شده و به زمین بیفتند به طور هفتگی به گیاه آب دهید. افتادن ساقه‌ها نشانه این است که غلاف‌های سیر تقریباً به رشد کامل خود رسیده‌اند.در زمان رشد، هر زمانی که نیاز داشتید، برگ‌های سیر را برای استفاده از گیاه جدا کنید، ولی بیشتر از 4/1 ارتفاع گیاه از بالای آن جدا نکنید، زیرا در غیر این صورت باعث کاهش رشد غلاف خواهید شد.
    نکته‌ها و هشدارها[/b]
    شما می‌توانید سیر را در بهار و پاییز نیز بکارید، ولی توقع غلاف‌های کمتر و کوچک تری را داشته باشید. شما حتی ممکن است در این صورت غلاف‌های گردی ببینید که حبه‌های جداگانه در آن‌ها تشکیل نشده است.به دلیل اینکه سیر به زمان زیادی برای بالغ شدن نیاز دارد، آن را در نقطه‌ای بکارید که حبه‌های آن به طور تصادفی آزار نبینند.
    برای اینکه زحمت شما بی‌ثمر نباشد، از خرید غلاف‌های سیر در فروشگاه‌ها خودداری کنید. سیرهایی که برای مصرف _ و نه کاشت _ تولید می‌شوند، معمولاً مواد شیمیایی به آن‌ها اضافه می‌شود که جلوی جوانه زدن آن‌ها را می‌گیرد.
    با اینکه سیر یکی از راحت‌ترین گیاه‌ها برای کاشت است، ولی می‌تواند قربانی مشکلاتی مشابه مشکلاتی که برای پیاز پیش می‌آید شود. مهم‌ترین این مشکلات، ریشه صورتی است، یک بیماری غیرقابل درمان که ریشه گیاه را سوزانده و آن را به رنگ قرمز و یا صورتی در می‌آورد. برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای سیر، از کاشت آن در منطقه‌ای که گیاه‌های دیگری از خانواده پیازها در 3 سال اخیر کاشته شده‌اند خودداری کرده و حبه‌های خود را از یک گلخانه معتبر تهیه کنید.
    منبع : http://wiki.5040.ir/fa/content/article/1233.html




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی