Loading...

  • مامان مریم و آرمان جون
    مامان مریم و آرمان جون
    دوشنبه 6 آبان 1392 - 16:50

    غذاهاي ممنوعه براي کودکان (1767 بازدید)


    همه انواع غذاها به غير از شير مادر يا شير خشک براي کودک زير ۶ ماه ممنوع و قدغن است.
    کودک هر چه بزرگ تر مي شود، تمايل بيشتري به خوردن غذاهايي دارد که شما مي خوريد. شما نيز بايد تنوع غذاهاي او را بيشتر کنيد تا همه طعم ها و مزه ها را امتحان کند و دوست داشته باشد.
    اما بدانيد که برخي غذاها براي کودک شما سالم و بي خطر نيستند. برخي از آنها خطر مسموميت دارند و برخي هنوز براي سيستم گوارشي کودک مناسب نيستند و کودک توان هضم آنها را ندارد.
    **غذاهاي ممنوعه: ۴ تا ۶ ماهگي
    همه انواع غذاها به غير از شير مادر يا شير خشک براي کودک زير ۶ ماه ممنوع و قدغن است.
    **غذاهاي ممنوعه: ۴ تا ۱۲ ماهگي
    عسل: احتمال وجود هاگ يا دانه گياه در داخل عسل زياد است. اين دانه ها موجب شکل گيري باکتري «کلستريديوم» و موجب مسموميت بوتوليسم مي شود. سيستم روده بزرگسالان مي تواند از رشد اين باکتري مسموم جلوگيري کند اما اين سيستم دفاعي در بدن کودکان زير يکسال هنوز به طور کامل رشد نکرده است.
    شير گاو و شير سويا: بهتر است در طول يک سال نخست زندگي کودک به او فقط شير مادر يا شير خشک بدهيد و از شيرهاي ديگر پرهيز کنيد. تا اين سن کودک توان هضم پروتئين موجود در شير گاو يا سويا را ندارد. در ضمن، اين شيرها همه مواد لازم براي رشد کودک را در خود ندارند. مواد معدني موجود در آنها نيز مي تواند به کليه کودک آسيب برساند.
    **خطراتي که بايد مراقب آنها باشيد
    تکه هاي کوچک اما سفت خوراکي ها: شيريني، شکلات، بيسکوئيت، قرص سرماخوردگي، آجيل و پاپ کورن همه از خوراکي هاي بسيار خطرناک براي کودکان به شمار مي روند. شايد اين مواد را خيلي هم کوچک و ريز کنيد اما ممکن است وارد مجراي تنفسي کودکان و موجب عفونت بشوند.
    خوراکي ها نرم اما چسبناک: خوراکي هايي همچون پاستيل و مارشمالو، ژله يا آدامس و شکلات کشي را نبايد به کودک داد زيرا ممکن است در گلوي آنها گير کند.
    تکه هاي بزرگ خوراکي ها: تکه هاي غذاي بزرگ تر از نخود مي تواند در گلوي کودک گير کند و موجب خفگي او بشود. سبزيجاتي همچون هويج، کرفس و نخود سبز را بايد رنده کنيد يا آنها را بپزيد و پوره کنيد. ميوه هاي دانه دار همچون انگور، گوجه فرنگي گيلاسي و هندوانه و طالبي را نيز بايد به اندازه يک نخود کوچک ريز کنيد و به کودک بدهيد. پنير و گوشت را نيز ترجيحا رنده کنيد و به کودک بدهيد تا ميل کند.
    کره بادام زميني: کره بادام زميني براي حالت چسبناکي که دارد شايد قورت دادنش براي کودک آسان نباشد و بايد بسيار مراقب باشيد و ترجيحا به کودک اجازه خوردن آن را ندهيد.
    **نکات هشداردهنده
    داخل اتومبيل به کودک خوراکي يا غذا ندهيد. هنگامي که پشت فرمان هستيد نمي توانيد بر خوردن کودک نظارت داشته باشيد.
    **غذاهاي ممنوعه: ۱۲ تا ۳۶ ماهگي
    برخي از پزشکان اعتقاد دارند بهتر است تا يک سالگي غذاهاي سفت و حساسيت‌زا را به کودک ندهيد. به ويژه کودکاني که پيشينه خانوادگي در زمينه آلرژي و انواع حساسيت ها دارند. اما تحقيقات جديد ثابت کرده است اين مساله به هيچ وجه به کم شدن يا از بين رفتن حساسيت کودک کمکي نمي کند.
    اما به هر صورت، احتياط شرط عقل است و بهتر است به مرور و کم‌کم‌ معده کودک را به انواع غذاها عادت داد. هر غذاي جديدي که به کودک مي دهيد بهتر است چندين روز صبر کنيد اگر واکنش بدي نشان نداد، سپس غذاي جديد را روي او امتحان کنيد. اگر تصور مي کنيد کودک حساسيت غذايي دارد حتما با پزشک او مشورت کنيد و اقدامات لازم را انجام دهيد. غذاهايي همچون تخم‌مرغ، شير، کره بادام زميني، گندم، سويا، دانه درختان و ماهي احتمال حساسيت دارند.
    سایتی مناسب برای جوونای توی خونه.کلوپ جوونا با موضوعات مفید و سرگرم کننده برای جوونا. www.javonpasand.ir سایت دخترمه حتما سر بزنید.
  • مامان رز
    مامان رز
    دوشنبه 6 آبان 1392 - 19:28
    ممنون =d> =d> ;;)
    سایت من نبض زندگی ما رز بانو
  • گلهاى بهشتى
    گلهاى بهشتى
    دوشنبه 6 آبان 1392 - 19:39
    تن ماهی هم احتمال مسمومیت دارد و ممنوع است
    ربنا هب لنا من ازواجنا وذریاتنا قرة اعین... پروردگارا همسران و فرزندان ما را روشنی چشم ما قرار ده... سوره فرقان آیه 74
  • مامان امیرارشا
    مامان امیرارشا
    دوشنبه 6 آبان 1392 - 21:35
    بادمجون. انواع میوه مثل کیوی خربزه طالبی توت فرنگی و میگو. بادوم هم حساسیت زاست
    پسرم.. بدون تو حتی سراغ نفس کشیدن هم نمی رم
  • مامان هستی
    مامان هستی
    سه شنبه 7 آبان 1392 - 08:37
    سفیده تخم مرغ هم زیر یکسالگی مناسب نیست
    سایت من وان یکادوالذین
  • مامان مریم و آرمان جون
    مامان مریم و آرمان جون
    سه شنبه 7 آبان 1392 - 16:40
    سلام. با تشکر از همه دوستان گلم.
    سایتی مناسب برای جوونای توی خونه.کلوپ جوونا با موضوعات مفید و سرگرم کننده برای جوونا. www.javonpasand.ir سایت دخترمه حتما سر بزنید.




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی