Loading...

  • مامان مریم و آرمان جون
    مامان مریم و آرمان جون
    چهارشنبه 1 آبان 1392 - 20:41

    وقتي دختران با ظاهرشان کنار نمي آيند (1199 بازدید)


    يکي از موضوعاتي که در دوران نوجواني به شدت براي فرد مهم مي‌شود، ظاهرش است. براساس برهه سني که نوجوانان در حال گذار از آن هستند، شناخت و پذيرفتن تغييرات جسمي يکي از مهم‌ترين دلمشغولي‌هاي آنهاست. تحقيقات مختلف نشان مي‌دهد دختران در 10 تا 14 سالگي به طور محسوسي دچار ضعف اعتماد به نفس هستند، بنابراين مهم‌ترين کاري که والدين بايد انجام دهند اين است که اعتماد به نفس آنها را افزايش دهند. آنها با شناخت از فرزند خود مي‌توانند توانمندي‌هايش را مدنظر قرار داده و الگوهاي رفتاري مطلوب را در او ايجاد کنند. در اين برهه از زمان بهتر است والدين برخي کارها را انجام دهند.


    با او حرف بزنيد


    بهتر است والدين و به ويژه مادران درباره تغييرات جسماني دوران بلوغ با دختران خود صحبت کرده و به آنها کمک کنند خود را باور داشته باشند. در اين دوره فرزندان نياز به توجه بيشتري دارند و بنابراين بايد روابط عاطفي عميق‌تري با آنها برقرار کرد. والدين شاغل حتما بايد زماني از روز را به صحبت کردن با فرزندان خود اختصاص دهند و درباره اتفاقاتي که در طول روز افتاده و مشکلاتي که با آنها مواجهند، صحبت کنند.


    او را با واقعيت آشنا کنيد


    گاهي تصوير بدن در نوجوان، واقعي نيست. بهتر است فرزندتان با ماهيت واقعي عکس‌هايي که روي مجلات مي‌بيند، آشنا شود. به فرزندتان بگوييد که تنها چند درصد از مردم تناسب‌اندام دارند و آن چيزي که فرزندتان دنبال آن است، استانداردي غيرواقعي است و اينکه بسياري از اين عکس‌ها، دستکاري شده است.


    خودباوري‌اش را تقويت کنيد


    به او بگوييد که خودباوري به معناي دوست داشتن خود به مقدار زياد چه دروني و چه ظاهري است،‌ آن‌طور که به نظر مي‌رسد و آنچه به آن معتقد است. او مي‌تواند خود را دوست داشته و هميشه اعتماد به نفس مثبت داشته باشد؛ زماني که اجازه ندهد برنامه‌هاي تلويزيوني، سينما، مجلات و حتي اظهار نظر ديگران بر او اثر بگذارند.


    بهتر است فرزندتان با ماهيت واقعي عکس‌هايي که روي مجلات مي‌بيند، آشنا شود. به فرزندتان بگوييد که تنها چند درصد از مردم تناسب‌اندام دارند و آن چيزي که فرزندتان دنبال آن است، استانداردي غيرواقعي است و اينکه بسياري از اين عکس‌ها، دستکاري شده است.


    اين ويژگي‌دوران بلوغ است


    اينکه چرا فرزند شما علاقه‌مند به استفاده از لوازم آرايشي است و چگونه بايد با چنين شرايطي برخورد کرد، مستلزم افزايش شناخت و آگاهي درباره ويژگي‌هاي دوران بلوغ است. يکي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي فکري نوجوانان به‌خصوص دختران توجه بيش از حد به وضعيت ظاهري‌شان است و متاسفانه معمولا به جنبه‌هاي منفي که به علت تغييرات دوران بلوغ برايشان ايجاد شده مانند رشد نابرابر اندام‌ها و بيني... بيشتر توجه مي‌کنند.


    چرا لوازم آرايشي استفاده مي‌کنند


    گرايش نوجوانان به استفاده از لوازم آرايشي و... براي جلب‌توجه و ابراز وجود است، به‌نحوي که به هر ميزان اعتمادبه‌نفس کمتري داشته باشند بيشتر به سمت استفاده از اين وسايل گرايش پيدا مي‌کنند، پس بايد ريشه اين نوع رفتار را در علل کاهش اعتماد به نفس فرزندمان جست‌وجو کنيم.


    دلايل کدام است؟


    يکي از علل کاهش اعتماد به نفس در نوجوانان سرزنش، انتقاد و نصيحت‌هاي مداوم از سوي والدين و مربيان است. برخي والدين بيش از حد سرزنش‌گر و منتقد هستند، به نحوي که پس از مدت کوتاهي سبب خشم، لجبازي و در نهايت دوري‌گزيني فرزندان مي‌شوند.


    او را در آغوش بگيريد


    خوب است بدانيم تغيير با تاييد نقاط قوت فرد ايجاد مي‌شود. ما هنگامي مي‌توانيم تاثيرگذار باشيم که در ابتدا ويژگي‌هاي مثبت فرزندمان را ببينيم و بگوييم. چرا برخي پدران عزيز ما با شجاعت از ظاهر دختران خود تعريف نمي‌کنند؟ او را در آغوش نمي‌گيرند؟ مگر نه اينکه همه ما انسان‌ها به توجه نياز داريم و از بيان عاطفي عزيزان‌مان سرشار از اميد و انرژي مي‌شويم. پس بايد اجازه دهيد فرزندتان نيز اين انرژي را از محيط امن خانواده دريافت کند. فرزند شما به خصوص در دوران بلوغ براي کسب اعتماد به نفس نيازمند اين توجه و حمايت عاطفي شما پدر و مادر عزيز است.


    نکات مهم در افزايش عزت نفس فرزند


    به افکار، کلام و عقايد فرزندتان احترام بگذاريد و از بيان هر نوع عبارت گزنده و تحقيرکننده خودداري کنيد.


    به شخصيت فرزندتان احترام بگذاريد. حتي اگر مرتکب رفتار اشتباهي شده باشد فقط آن رفتار خاص را بايد مورد انتقاد قرار داد نه کل شخصيت او را.


    موقعيت‌هايي را به منظور کسب تجربه موفقيت برايش ايجاد کنيد. ابتدا او را با موقعيت‌هاي ساده مواجه کنيد و به‌تدريج به سمت مراحل دشوار سوق دهيد.


    در زندگي خود نظم را رعايت کنيد و در اجراي قواعد و قوانين خانواده قاطع و باثبات باشيد تا فرزندتان هم اين‌گونه رفتار کند و دچار دوگانگي و تعارض نشود.


    در برنامه‌ريزي‌هاي زندگي‌تان زمان‌هايي را صرفا به فرزندتان اختصاص دهيد و فقط به همان فعاليت برنامه‌ريزي شده بپردازيد و آن را به محلي براي نصيحت تبديل نکنيد.


    توقعات خود را با توانايي‌هاي فرزندتان هماهنگ کنيد و فرزندتان را قرباني کمال‌گرايي خود نکنيد.


    فرزند خود را با ديگران مقايسه نکنيد و نقاط ضعفش را به رخش نکشيد.


    به جاي توجه به رفتار و خصايص منفي و گوشزد کردن آن بيشتر به رفتار و نکات مثبت او توجه کنيد و آن رفتارها را مورد توجه و تشويق قرار دهيد. به‌عنوان مثال «چقدر توي جمع خوب صحبت کردي، واقعا لذت بردم»، «اين مدل مو خيلي بهت مياد»، «امروز چقدر زيبا شدي»، «موقع صحبت با دختر خاله‌ات خيلي صبور و متين بودي از رفتارت لذت بردم»


    يادتان باشد فرزندتان بيشتر از رفتار شما مي‌آموزد تا گفتارتان، نوجوانان در ابتداي بلوغ به الگوهاي بيروني توجه مي‌کنند اما رفته‌رفته با افزايش آگاهي به سمت الگوهاي داخل خانواده گرايش پيدا مي‌کنند، پس الگوي خوبي براي او باشيد. مادري که بيشتر وقت خود را جلوي آينه، در آرايشگاه‌ها و فروشگاه‌هاي لباس مي‌گذراند چه انتظاري از دخترش دارد!

    سایتی مناسب برای جوونای توی خونه.کلوپ جوونا با موضوعات مفید و سرگرم کننده برای جوونا. www.javonpasand.ir سایت دخترمه حتما سر بزنید.
  • گلهاى بهشتى
    گلهاى بهشتى
    چهارشنبه 1 آبان 1392 - 20:45
    دختر من با اینکه 9 سالش تمام نشده اما همیشه موقع بیرون رفتن 10 دقیقه جلو آیینه می ایستد. برعکس خودم.
    ربنا هب لنا من ازواجنا وذریاتنا قرة اعین... پروردگارا همسران و فرزندان ما را روشنی چشم ما قرار ده... سوره فرقان آیه 74




---

مشاوره، آموزش و ساخت فروشگاه اینترنتی